Loov- ja aktiivõppekoolitused õpetajatele

Täna oli Kongo külas (mõni kohalik nimetab Kongot siiski vastuvaidlemist taunivalt linnaks) turupäev. Kui me Ritaga oma puuviljaostud tehtud saime (lihtsalt võrdluseks, et  terve arbuus maksis eurodesse kalkuleerituna ca 40 eurosenti) ja kodu (Märkus sõnale "kodu": Koduteel vastasin kellegi küsimusele, kuhu lähen 1) septembris: "I'm going to the house."; 2)  oktoobris: "I'm going to my house." 2) novembris: "I'm going home." -adapteerumuse mõjud) suunas jalutasime, juhtis Rita mu tähelepanu ühele vastutulevale tõstetud särgikrae ja hoogsa oks-laiali-kõnnakuga noormehele......ja mina  vastasin väga süvenemata: "Inimtüübid rassi ei küsi.".

Inimesed on ikka igal pool ühesugused, omamoodi isesugused. Seda olen eriti tõdenud õpetajatekoolitustel, mida läbi olen viinud. Ja ka seda, et ÕPETAJAD ON (Tootsi-klassi) rahutud ja aktiivsed, vahetud ja edevad ÕPILASED. Usun, et kes vähemalt korra õpetajakoolitust teinud, nõustub minuga. Olen seda näinud nii Eestis kui siin, Ghanas. Aga et teemaks olid erinevad loov-ja aktiivõppe meetodid, mida kasutanud olen oma pedagoogitöös, siis aktiivseid õpetajaid oli positiivne näha.

Koolituseks vajalikud vahendid valmis pandud.
Igal koolitusel olen rõhutanud, et ma ei ole tulnud siia õpetajaid õpetama. Ma olen tulnud siia, et oma kogemust jagada ja koostanud nendest meetoditest, mida olen oma töös kasutanud ja mis samas ka ei vaja erilist ettevalmistust ega vahendeid läbiviimiseks, materjali igale  osalejale (+ väheke ka teooriat). Samuti tutvustanud neile motot, mille järgi end õpetajana identifitseerin: "Ma ei õpeta oma õpilastele õppeainet, ma suunan ja toetan neile läbi oma õpetatava aine, kuidas tulevases elus iseseisvalt hakkama saada - kasutades integratsiooni, mida klassiõpetaja pädevussfäär suurepäraselt võimaldab.

Soojendus- ja "jäälõhkumis"-harjutused alustuseks. Ka väike poiss tahab koolitusest osa saada. ja pressib end sõõri.
Millist nalja võib tekitada üks paberitükike otsa ees!  Allolev pilt näitab ehedalt, et õpetajas on olemas lapsemeelsus, alati  - ja see on ütlemata tore! Palusin õpetajatel kirjutada paberile üks mõiste kohalikust rahvustoidust, kas-küsmusi esitades pidid hiljem ära arvama, mis sõna neile otsaette on kleebitud. Antud võtet saab kasutada ka otsaette kriidiga kirjutades, selleks pole ilmtingimata post-it-paberit vaja. Imestate? Otsaette? Tahvlina kasutavad ghanalased nii koolilauda (kui see olemas on) kui ka omaenda keha (nt käsivarrele), jääb hästi näha ja niigi lõppematust higist niisket nahka ei kuivata.
Laste mõistmiseks tuleb ka ise osaliselt lapseks jääda.
Grupiseadused hakkavad kenasti tööle pärast esimest 15 minutit: ikka oli keegi, kes liidrirolli täitis, keegi, kes ülesannet valesti sooritas (kirjutas sõna  paberi teisele poole, nii et keegi ei näinud, mis seal kirjas oli...:)), keegi, kes üldse mitte midagi aru ei saanud, keegi, kes pidevalt nalja teeb, keegi, kes asjassepuutumatult lobiseb igal võimalusel ja ka võimatusel jne.

Aktiivõppe näide  Ghana õpetajate näitel. Ehk helendavad jaaniussid troopikas.
Pärast soojedust ja tutvumismänge asusime materjali ja meetodite kallale. Materjali alguses olen toonud viis erinevat Albert Einsteini tsitaati. Diskuteerisime nende üle, vestlus oli elav ja asjalik. Aga paraku mitte keegi pole silpigi kuulnud Albert Einsteinist. Tuli siis ka sellest suurest onust väike ülevaade anda. Relatiivsusteooriast sealhulgas rääkida.
Natuke teooriat ka...
"Kas küsimusi on siiamaani?" uurin koolitatavatelt. On küll. "Sa ütlesid, et oled kümme aastat ülikoolis õppinud, kui vana sa siis oled?" on esimene uurimisküsimus, ja teine: "Kas sa oled abielus?" Viimase kohta ma enam ei imesta, kaks kuud tagasi oli see ehk isegi meelitav...Pärast konkreetseid vastuseid lähme edasi.
Käib sõnavara- ja enseväljendusoskusi arendav õppemäng aliase põhimõttel, pantomiinima.
 Minu õpilaste üks lemmikumaid, eriti keeletundides.
Meetod: storigami



Õpetajakoolitus on plaanitud igas Nabdami piirkonna osas. Tagasiside põhjal saab öelda, et Zulba piirkonna õpetajate jaoks oli aga kõige lemmikum meetod koolituselt storigami (story + origami). See  kreatiivust arendav meetod seisneb selles, et lapsed mõtlevad ise mingi tervikliku loo, voltides samal ajal lugu toetavalt paberit eri kujunditeks. Mina jutustasin neile lugu rändurist ja kapteni t-särgist ja tegime voltimise läbi. Et enamus algkooliõpetajaid on noored mehed ja voltimisega suuremad sõbrad ei olnud, siis olin alguses skeptiline, kas üldse jätan selle meetodi sisse. Reaktsioon oli vastupidine. Isegi pausi ajal tulid mõned mehed küsima/näitama. Ülevaloleval pildil näitan, kuidas paadikoht tuleb....

Paat sai valmis, aga mütsi sellest, nagu selleks hetkeks pidi, ei saanud....:)  Paat pähe sobib ju ka! Lapselik rõõm aga paadist suur!


Võte "Segipaisatud tähed" (Unscrambling game).

Probleemülesannete näited  (Problem solving tasks). Õpetajate ülesanne oli leida võimalikult palju viise, kuidas ühendada 12 punkti viie järjestikuse sirglõiguga.

Üks lahendustest. Võte: anna "arvutile" käsklusi ehk juhenda paarilist, hektel mind, kuidas lahendus vormistada.


Eestis kogutud saia-ja leivakoti sulguritest said Aafrikas õppevahendid

Grupitööna pidid õpetajad leidma võimalkult palju ja  võimalikult loovaid lahendusi. Andsin neile Eestis kogutud saia-leiva-kilekottide sulgureid (teate ju küll neid plastikust jublakaid, millele  realiseerimiskuupäev peale pressitud). Kogusin neid pere-sõprade abiga terve suve (Aitäh kõigile klõpsaka-toetajatele, eriti Leelole ja Antsule). Olgu mainitud, et õpetajad ei teadnud, mis need jullad on.  Ja mis otstarbeks on need mõeldud. Ja isegi mitte seda, et tegelevad hetkel taasukasutusega....Aga ideid tuli palju: matemaatikasse kõige rohkem (nr, kuju), loodusainetesse (materjal) ja isegi kehalisse kasvatusse - üks õpetaja demonstreeris sellega jalgpalliväravat ja reegleid).


Grupitöö: milleks kasutaksin mina oma tunnis plastik-sulgurit?
Pärast koolituskava ametlikku lõppu tegin eraldi minikoolituse sellest, kuidas ka tühje joogipakendid kasulikeks ja ilusateks asjadeks heegeldada. Huvilisi tuli üllatavalt palju!

Recycling - tühjadest joogiveepakkidest heegeldatud praktilise väärtusega asja tegemine.

Aitäh, kallis lugeja, et hea kuulajana/ oma silmadeta pealtnägijana, et oled ühe loov ja aktiivõppemeetodite koolitusega finišisse jõudnud. Mina nüüd täiskäigul koolitustega edasi!!!

Comments

Popular posts from this blog

Greetings from sunny Ghana!

Finding my way in a new country

Until we meet again, Kongo