Asjad ei lähe mitte plaanipäraselt vaid täpselt nii nagu nad peavad minema.
Nädala ülesandeks oli võtta ühendust Nabdami regiooni 17-ne
Junior High Schooliga (meie mõistes siis 7-9 klass), vaadata üle koolide wc -ja
kätepesu võimalused ning puhta joogivee olemasolu. Plaanis on pidada kõikides
klassides loenguid teemadel seksuaaltervis ja areng, sealhulgas seksuaalsel teel
levivad haigused ja nendest hoidumine, hügieen ning esmaabi tähtsamad punktid.
Õpetlik koolimaja |
Kohtudes osade koolide direktorite ja tervise
instruktoritega leppisime kokku aegu, millal saaksin tulla lastega tundi pidama.
Rääkisin neile täpsemalt esimesest teemast ja tutvustasin materjali. Olin
Eestist kaasa toonud hulganisti värvilisi pilte, kokkuvõtvat materjali, mänge,
värvipliiatseid, mitusada Forans Eesti AS´i poolt annetatud MedOne kondoomi ja oma
venna vabameelse sõbranne poolt harjutamiseks kaasa kingitud kunstpeenise. Mul
oli sada plaani kuidas lapsi aktiivselt kaasa kiskuda.
Aga kui Aafrikas midagi lähebki teatud korrapära järgi, siis
on selleks pidev plaanide muutumine. Tänaseks olen aru saanud, et väga suuri
plaane polegi mõtet teha. Minu loengu materjal on suures osas siinsete laste
jaoks liiga põhjalik ja keeruline. Klassid on enamasti suured ja nii mõneski
koolis tahtsid nad mind panna loengut lugema rohkem kui sajale lapsele.
Kujutage ette 45 minutit saja 13-18 aastase lapsega klassis, kus kõik uksed ja
aknad on tundide ajal valla ja milledel kõlguvad kas teiste klasside lapsed,
külalapsed, hetkel mitte tunde pidavad õpetajad või kes teab kelle vennad, õed,
nõbud ja sõbrad. Olen alles roheline õpetaja. Pean oma materjali ümber
korraldama ning goodbye plaanitud mängudele ja rühmatööle. Kuna pean kindlasti
läbi võtma teatud osa teooriast, siis joonistamiseks ei jää 45min -1h jooksul
ka eriti aega. Asi, millest ma aga mingil juhul ei tahtnud loobuda, oli
kondoomid. Kuigi 400 kondoomi tundub suure kogusena, siis neid lihtsalt küla
vahel inimestele jagades upuksid nad nagu nõel heinakuhja. Kui umbes 10 000
inimesega piirkonnas jagada näiteks 100-le inimesele 4 kondoomi, siis see võib-olla
päästaks neid mõneks nädalaks juhul kui nad oskavad neid kasutada, aga poole aasta
pärast oleks kogu kondoomitrall unustatud. Seega plaanisin annetatud kondoome
kasutada ainult tundides ja tüdrukute või naisteklubide loengutes õppevahenditena.
Pärast teooria loengut saaksid lapsed ise pakendit uurida ning soovi korral
kunstpeenisel kondoomi paigale asetamist proovida.
Õpetajad noogutasid innukalt kaasa kui oma plaane
tutvustasin. Panin tähele, et pärast kondoomidest kuulmist jäi katoliku kooli
direktor kuidagi vaikseks. Teiste lahkudes jäime kahekesi pikalt vestlema. Ta
tõdes mulle kurvalt, et kõik muud asjad sobivad, aga kondoomide näitamist ei
saa ta kahjuks oma koolis lubada. See oleks ilmselge propageerimine ja lapsed
ikkagi nii vara seksima ei tohiks hakata. Küsisin siis ettevaatlikult, et ega ometi
nende koolis pole viimase 5 aasta jooksul olnud ühtegi juhtumit, kus tüdrukud
oleksid rasedaks jäänud ja pidanud sellepärast kooli pooleli jätma.
„Jah, kahjuks on küll..... aga ikkagi ei saa ma seda lubada.
Tead, lapsed on nagu ahvipärdikud. Kui sa neile midagi proovida annad, tahavad
nad veel ja veel.“
„Seda küll. Aga tihtipeale on ka nii, et pärdikud tahavad
just seda, mida nad ei saa. Olles ihaldatu saavutanud, keerutavad nad seda
käes, nuusutavad ja viskavad minema. Polnudki nii huvitav kui kaugelt paistis.“
Tegelikult sain ma sellest targast ja asjalikust mehest aru.
Isegi kui ta oligi seda meelt, et lapsed vajavad laiemat informatsiooni ja kondoomi
näitamine mitte ei suuna neid kiiresti seksima vaid annab teadmised tulevikus
selle kasutamiseks, siis kiriku poolt pole selline asi ilmselt lihtsalt lubatud.
Jõudsime kokkuleppele, et võin mõnda pilti näidata.
Küsides Yakoti kooli direktorilt luba kondoomide näitamiseks
ja kunstpeenisel harjutamiseks, sain suure heakskiidu osaliseks ja seejärel
hakkas ta ohates rääkima lugu oma eelmisest päevast. 19 aastane poiss oli
seksuaalselt ära kasutanud 14 aastast tüdrukut ning seejärel hakkasid pered neid
abiellu sundima. Hetkel on neiu küll kodust turvalisse kohta ära toodud ja
noormees vähemalt esialgu trellide taga, aga tulevik ei pruugi sellegipoolest
roosiline olla. Reputatsioon on rikutud ja võimaliku raseduse korral jääb
tüdrukul ka kool pooleli. „Nad teevad seda naguniigi. Parem siis juba õpetada,
kuidas ennast kaitsta. Peale kooli ei räägi nendega keegi sel teemal“ oli Jamesi
tõdemus.
Yakoti kooli lapsed lõunasöögile ruttamas. Sellist privileegi ei pakku mitte kõik koolid. |
Kahel päeval sel nädalal oli mul endal suurepärane võimalus
osaleda kohalikul terviseinstruktorite koolitusel. Phibeta Consult Ltd
koolitaja oli suurepärane ja tegi silmad ette nii mõnelegi Eesti sama valla
töötajale. Tal oli suurepärane oskus hoida kõiki osalejaid erksana rääkides
kaasakiskuvalt, visates aeg ajalt mõne teemaga haakuva nalja või äratades
küsimustega. Teemadeks oli hügieen nii ühe inimese tasandil kui kooli
vaatenurgast. Räägiti kohalikust WC kultuurist (pigem põõsasse kui
tualettruumi), selle muutmisest, koolide pakutavatest sanitaarruumidest,
kätepesust, hügieenilisest koolitoidust, menstruaaltsüklist, riiklikest
hügieeninormi programmidest jne jne.
Kõige parem viis alustada ükskõik missugust muutust on alustada
iseendast ja oma kodust – „Selfcheck is always first“ rõhutas ta õpetajate eeskuju
lastele.
Mitte just teemaga seotud, aga tähelepanu teravdavad olid ka
koolitaja ühtäkkised küsimused
„Kuidas sa saad kaelkirjaku külmkappi panna?“
„Kuidas sa saad kaelkirjaku külmkappi panna?“
Õige vastus: „Teed ukse lahti, paned kaelkirjaku sisse ja
sulged ukse.“
Küsimus: „Aga kuidas saad elevandi külmkappi panna?
Õige vastus: „Teed ukse lahti, võtad kaelkirjaku välja ja paned
elevandi asemele.“
Õige vastus: „Elevant, sest ta on külmkapis.“
Rahvas oli elevil. Eesti inimesele võivad siinsed naljad
vahest lapsikud tunduda, aga kohalikele meeldib naerda ja selleks ei peagi
mingit suurt põhjust otsima.
Kõrvalpingis olev õpetaja oli juba pikalt mu arvutit
piilunud ja koputas lõpuks mulle õlale: „Sul on väga hea arvuti.
Mina: „Tänan väga.
Tema: „Teeme nii, et reedeni kasutad seda sina ja sealt
edasi võtan mina asja üle.“
Comments
Post a Comment