Suur doos naudingt
Ma alustan tänast postitust sealt,
kus mu töönädal lõppes ehk üks ilusamaid hetki õpetaja ja tema õpilaste vahel:
reede õhtune viimane tund, täiuslik harmoonia õpilaste ja õpetaja vahel,
häälestus viimaseks pingutuseks, kõik
armastavad laupäeva õhtut. Kui seda videot vaatan, tulevad mulle ikka veel pisarad
silma.
Miskipärast on ikka nii, et kus ei ole, võtekase ka viimane ära ning kus on, sinna tuleb juurde. Olen ajanud tundidekülastusi tikutulega taga, kui lõpuks nõus, on mitmes koolis samal ajal. Mõni kord pean valima, kuhu lähen, see võib minna kas õnneks või ka mitte ja ma jääda tühjade pihudega. C’est l’Afrique, hein ! Kõigest päeva kaupa.
Neljapäeva õhtune kunstitund oli
ülimenukas. Kuna suurt osavõttu aimasime ette, juhendasime Anne-Liisi, GLENi
vabathatlikuga õpilasi üheskoos. Registreerus veidi alla 30 õpilase, aga töd
sai kokku 36, seega mõned unustasid enda nime kirja panna. Töö teemaks oli “Kodu”.
Õpilaste kasutuses olid vesivävid, pintslid (meie enda rahade eest ostetud)
ning tõime suurte pudelitega vett seljakotis kaasa. Enne tööleasumist küsisime
õpilastelt, mis on nende jaoks kodu, vastuseks loomad-puud-tuba-inimesed-söök
jne. Mõne kodu pildil oli ka auto, mõnel mootorratas, üks joonistas lihtsalt
kuubi. Raske oli lastel aru saada käsklusest kata värviga kogu paberi pind. Nad
on harjunud joonistama, pliiatsitega jooni tõmbama, aga mitte värvima, maalima.
Aega läks, aga asja sai, pildid olid fantastilised ning veetsime kaks
fantastilist tundi kiriku kõrval puu all. Lapsed sagisid, päike kuumas, teelt
tulev tolm helkis taamal tumekollase päikese kiirtes. Teise puu all laulis punt
täiskasvanud gospelit. Sellise hetke pärast ma siin olengi, tahaks hetkeks vajutada elu pausile.
Neljapäeval pidin lõpuks James
Tenga (Yakoti põhikooli juht) prantsuse keelde minema, mille olin kahel korral
tühistanud, sest kahel korral lõi malaaria välja. Andsin Victorile käsu kätte
transport korraldada kella 9:30. Helistasin talle üle kolmapäeva lõuna ajal,
õhtul ja neljapäeva hommikul. Iga kord kinnitas, et söiduk juhiga tuleb. Tund
pidi algama kell 10:00. Kell 9:45 ikka veel oodates ja asja uurides oli Victori
telefon loomulikult välja lülitatud. Siis helistasin Jamesile ja ütlesin, et
vist ei jõua ja ta, ilma imestuseta selgitas, et oli mulle vale aja ütlenud, et
neljapäevane tund oli hommikul kell 8 ja 6:30 oli ta mulle kellegi järgi
saatnud ja siis tuli alles meelde, et ütles mulle vale aja. Kiirelt plaanide
muutus: James saadab kellegi mulle ikkagi järgi, arutan tema õpetajatega
Toidublogi ja tunnikülastus jääb reedesse. Kui olin veel veidi juba uut
transporti oodanud ilmus minu juurde üks noormees. Kell oli 10:15 ja tegu oli
Vicotri pojaga, kes tahtis mind viia prantsuse keele tundi. Saatsin noormehe
minema, sest uus tüüp oli juba poolel teel koolist Kongo poole ning ei saanud
James’I kätte et ta oma õpetajaga ühendust võtaks ja tagasi kutsuks. Ootasin
ikka omajagu veel kui lõpuks Yakoti religiooni ja moraaliõpetuseõpetaja Desmond
järgi jõudis ja mu lõpuks kooli viis.
Prantsuse keele vaatlemist ei
toimunud, aga Toidublogi sai täistuurid sisse. Esialgne plaan on suurejooneline
ainetevaheline lõiming, mis päädib millegi konverentsi sarnasega. Teine kool,
Gorugi algkool ootab ka mind toidupäeva jäädvustama, nende õpetajate koosolekul
ma osaleda ei saanud, vestlesin direktori ja eelmisel aastal vastutanud
õpetajaga ning nemad organiseerisid kenasti koosoleku lastega, direktor saatis
mulle veel meeleolukaid pilte näitamaks laste suurt entusiasmi.
Reedeks olin Victori korralikult läbi võtnud ning 9:30 transport
kohal. Vaatlesin Yakotis kahte tundi, esimene oli täielik piin. Seni ei olnud
seda juhtunud, et õpilased minu kohalolekust täielikult krampi satuksid. James
nägi nii palju vaeva, et neid kuidagigi rääkima saada, aga ehmatus oli nad
halvanud. Mul oli õpetajast väga kahju, sest ta tundis endal tõusvat survet ja
kohati tundis end läbikukkununa. Pärast vestlesime ja ega tema ka aru ei
saanud, mis selle põhjuseks oli. Võib-olla reedene väsimus.
Lõunapausil olin koolijuhile nö töövarjuks
ja jälgisin suure huviga, millega üks direktor veel tegeleb. Üks kõne oli
politseisse, kus ta raporteeris juhtunut, mille tunnistajaks üks õpetajatest
oli. Nimelt mingi külamees käib tülitamas üht põhikooliõpilast, ajab ligi ja
kutsub kaasa, tüdruku sõnul on seda toimunud juba mitu korda ning direktor
palub mehe vahistada. Teine kõne oli ühele isale, kelle tütar paar nädalalt
sepembris koolis käis, kuid siis ära kadus. DIrektori uurimise peale selgus
külajuttudest, et neiu kolis oma peigmegega kokku ja enam kooli ei tule. James
kutsub vanemad vaibale (varsti ilmus isa), selgitab teo amoraalsust, hariduse
olulisust ja seda, et tüdrukul ju terve elu veel ees, enne haridus, siis
abielu, siis kooselu. Isa (no mees tundub vanuses 60+) vaatab kogu aeg maha,
autoriteet ta oma tütrele küll ei ole. Kolmas kõne on ühele arstile. Nimelt
organiseeris James oma loodusainete õpetaja motikaga järgi järjekordsele
neiule, kes on kodus väga haige, kuid vanematel puudub transport. Arstile
selgitab ta tüdruku seisundit ja küsib, millal arst saab ta üle vaadata. Kõnede
vahel käivad õpilased direktorile tervisekindlustuskaarte toomas. Nimelt tahab
olla James kindel, kellel kindlustus on, kellel vaja pikendada ja kellel
puudub. Kui järjekordne õpilane haigeks jääb, siis ta teab, kas kindlustsus
saab abistada ravi organiseerimisel või peab ta jälle omast taskust mõne
õpilase ravi kinni maksma. Korraks tuleb kabinetti ka algkoolilaps Kennedy, kes
ei ole mitu päeva kooli jõudnud. Kuna tema õde käis Yakoti põhikoolis, siis
tegeleb James selle perega juba mõnda aega. Ta küsib, miks Kennedy koolis ei
käi – tal ei ole vihikuid. Miks Kennedil lõhkine särk seljas on – ta koolivorm
on katki. Miks Kennedy must on – ta hooldajad ei ole teda pesnud (mõlemad
vanemad surnud). Kas Kennedy on söönud? – Ei, ka mitte eelmisel õhtul. James
kutsub järjekordse õpetaja, annab taller aha ja saadab koos poisiga süüa ostma.
Poiss on Mondo toetuslaps ning abi kiiresti vajalik – õnneks on toetusrahad üle
kantud ning saab hakata koolivormide ja kotide-vahenditega toimetama. Kennedy
vanem õde lõpetas põhikooli kooli ühtede parimate tulemustega, seega on
lootust, et Kennedy kurb olukord leiab positiivse lahenduse. Koolijuht on
sotsiaaltöötaja, psühholoog, politseinik, isa, rahapada, aineõpetaja ja nagu
Eestiski, teeb tööd suurest kohusetundest.
Pärast lõunapausi on
uus prantsuse keele tund midagi fantastilist! Õpilaste häälestusest nägite
videot, tund jätkus dialoogidega ning ka mina sain naerda pisarateni, nii hästi
mängiti dialooge. Prantsuse keele tunni lõppedes kogunes kogu koolipere suure
puu alla, kus James pidas kõne töönädala lõpetamiseks. “Ärge minge
nädalavahetusel turule müüma, see ei ole õpilaste töö. Ärge minge
nädalavahetusel õhtuti sõpradega välja hulkuma, see ei ole sobilik meelelahutus.
Õppige, korrake, lugege, et kui õpetajad uuel nädalal küsivad, mis te sel
nädalal õppisite, oskaksite neile midagi ka vastata.”
Mul see video ei mängi... Ei tea, kas minu viga ainult? Vajutan peale, siis avaneb nagu pilt, play nupp ei reageeri üldse...
ReplyDeleteProovin homme uuesti üles laadida, video väärt vaatamist!!!
Delete