Vot see oli alles üks tõsine
töönädal- kui eelnevad nädalad on kulgenud mõnusas tempos siis viimane oli juba midagi mu
Eesti töönädala laadset, kus hommikul vara tööle ja ka hilistel tundidel leian
ennast läpaka ees tööasju tegemas. Iga päev olid teadustunnid erinevates
koolides ning nädala lõpus toimus koolijuhtide koolitus. Enne tundide andmist
sain sirvida ka siinset Integrated Science ainekava, mis oma ülesehituselt ja
ideedelt on väga üllas, aga reaalsusest suhteliselt kaugel. Tõenäoliselt
peallinnas Accras on see ainekava ka mingit moodi rakendatav, aga siin põhjas,
kus koolidel ei ole piisavalt õppematerjale, ei saa seal kirjeldatud laboritest
unistadagi. Nimelt näeb ainekava ette et nädalas oleks kokku 6 tundi
teadusaineid, millest 4 modustaks teooria ja 2 praktika. Praktiliste tundide
eesmärgiks on seatud uute teadmiste avastamine katselisel teel, kusjuures 7-9
klassi õpilased peavad siinkohal näitama üles loovust ja avatud meelt, tulemaks
välja uute ideedega ja aksepteerimaks
neid, kui tõendusmaterjali on piisavalt. Tegelik pedagoogiline praktika aga
raamistab õpilased väga tugevalt ning pärsib loovust. Enamasti on vaid üks õige
definitsioon ja arvamus, see mis on õpikus kirjas ja kõik peab olema sõna
sõnalt pähe õpitud. Õpilased on nagu pisikesed tuupur-robotid, kellele on isegi
selgeks õpetatud kuidas solimeesid (valge
inimene) tervitada. Kui uude klassi sisenen ja mõne küsimuse küsin siis vastatakse yes we are fine (meil läheb hästi), vahet pole, et minu küsimus ei
sisaldanud sõnagi nende käekäigu kohta.
Vastati nii, sest see oli pähe õpitud stenaarium ja tavaliselt ju ikka
uued inimesed küsivad kuidas läheb. Ühe klassiga sattusime arutama ka
evolutsiooniteemasid, rääkisime bioloogilisest klassifikatsioonist ja kui
mainisin et ka meie kõik kuulume loomariiki ning kirjutasin tahvlile meie
bioloogilise nime Homo sapiens sapiens oli
näha ohumärke õpetaja silmades. Minu
küsiva pilgu peale tuli selgitus, et
nemad usuvad jumalikku loomisteooriat. Eks ma siis tõmbasingi paar tooni tagasi
ja rääkisime nii loomisteeooriast kui evolutsiooniteooriast, sealjuures
rõhutades, et igaühel on õigus oma arvamusele ning jagades tõendusmaterjali,
mis toetab evolutsiooni. Olin juba peaaegu klassi oma poolele saanud, aga kui
mainisin, et primaadid arenesid siinsamas savanni laadses keskkonnas tuli suur
naerupahvak ja seda ka õpetaja poolt. Idee, et meie kõik võiksime olla
pärinenud inimahvidest lihtsalt ei mahtunud kuidagi siinsete laste ajudesse,
sest juba pisikesest peale oldi harjutud lugudega Aadamast ja Eevast. Teine
äärmiselt huvitav tund oli mul muldadest kus analüüsisime ka veidi kõrbestumise
teemasid ja panin südamele, et kui nemad
jätkavad samal kursil, siis nende lapselaste elukeskoonast on savanni asemel
kõrb. Selgus, et õpilased ei olnud kunagi mõelnud selle üle kust Harmattani
liivased tuuled tulevad ja mida see kõik endaga kaasa toob. Näitasin ka neile
meie eelnevate vabatahtlike Liina ja Rita ideel algatatud säästliku arengu
prügiprojekti, kus veekottidest heegeldatakse pinaleid ja muid toredaid asju
see neile meeldis ja tahtsid ka õppida, leppisime kokku et nad hakkavad neid
kotte koguma ja kui piisav kogus käes tulen neile uuesti külla. Kui tund oli
läbi, siis ikka mõned õpilased viskasid oma kilekotid maha, mis siis, et
rääkisime millest plastik tehtud on ja kuidas see muldasid ja põhjavett
mõjutab. Jah keskkonna austamisest ja
armastusest ollakse veidi teistmoodi aru saadud ning ka see üllas eesmärk
ainekavast on tegelikkuses rakendamata. Loodetavasti aga elukvaliteedi
paranemisega tuleb kaasa ka looduskeskkonna väärtustamine ja Ghanast siiski ei
saa suurt kõrbestunud prügivälja. Selleks aga on vaja rõhuda jätkusuutlikule
haridusmudelile ning ka riik peab prügi teemad kõvasti ette võtma. Mõnel Let`s
Do It aktivistil igatahes oleks siin tööväli suur.
|
Traditsiooniline klassiruum |
|
Mullatund 8 klassile |
|
Katsetame Presentationi õpilastega |
Nädala tippsündmus oli aga
koolijuhtide koolitus, mitte et ma lapsi ei armastaks aga tore on aegajalt ka
analüüsida reaalseid probleeme ja seda kahjuks siinsete lastega väga
praktiseerida ei saa. Koolijuhid on aga teisest puust ning enamik neist omab
suhteliselt head pilti piirkonna väljakutsetest ja tulevikutsenaariumist. Olles
kaardistanud nende ootused koolitusele ja rääkinud veidi teaduspõhja loovusele
läksimegi tulevikuvisioonide juurde. Direktorid töötasid pisemates gruppides ja
analüüsisid missugune võiks välja näha Ghana aastal 2025 ning ühtlasi mida me
peaksime muutma koolisüsteemis, et neid muutusi saaks ka ellu viia.
Imeravimiks, mis Ghana tuleviku helgeks loob peeti Itd ning leiti, et 10 aasta
pärast peaks iga õpilane omandama IT hariduse mitte teoreetiliselt vaid
praktikas ja igal koolil peaks olema oma töötav IT klass. Ühtlasi leiti, et
peame harima ettevõttlikkust ning kasvatama õpilasi, kes suudavad ise endale
töökohti luua ning tundub, et siinkohal tunnetasid kõik loovhariduse võtmerolli.
Peale visandamise tegime ka muidu grupitöid ja mängisime. Minu kutsele mängida küll
algselt naerdi, aga olles mängu keskel saadi aru küll, et mõnikord võib see
metoodika olla äärmiselt tulutoov. Minu lemmikmäng, mida Eestis oma õpilastega
tavaliselt läbi teen rääkimaks hea grupitöö olulisusest eesmärkide saavutamisel
tekitas koolijuhtidele raskusi. Idee on selles, et moodustame ringi , kus iga
osaleja hoiab kinni lõngast ning kinnisilmi peab sellest ringist tehtama ruut.
Tõenäoliselt tekitas raskusi asjalolu, et kõik soovisid võtta juhirolli ning
sellest ka suur segadus ja lõpptulemas saavutati pisikese pettusega ning silmd
lahti. Aga seda enam moraali lool, et kõik ei saagi juhid olla ja alati on vaja
kollektiivil tugevat, kuid toetavat juhti. Mäng andis hea sissejuhatuse
analüüsida kooli keskkonda ja hea koolijuhi rolli muutuste elluviimisel.
Kasutasime püramiiidi skeemi kooli keskkonna analüüsimisel, mille alustalaks on
visioon ja missioon. Osadel koolidel siin piirkonnas on oma juhtlause ja
tulevikuvisioon aga enamikul see puudub, sellele on aga kõik muu ülesehitatud
ning kui koolil puudub visioon siis on raske kvaliteetset haridust pakkuda. Iga
õpetaja kasvatab omale sobivaid väärtusi ja sellist ühtset ideed millele kõik
järgnev-koostöö vanemate, õpilaste ja kolleegidega; õppimine ja vastutus
rajaneb ei ole. Koostöö juures jagasid koolijuhid oma kogemusi, kes teeb
lastevanemate koosolekuid, kes ühislõunaid ja muid sündmusi. Ühtlasi kurdeti ka
selle üle, et tihtipeale kuna vanemad ise ei ole haritud või on vaid
alushariduse saanud siis ei suuda nad ka seda õiglaselt hinnata ning kui
kutsuda lastevanemate koosolek kokku siis osalejate arv on suhteliselt kesine.
Õppimise juures jagasin erinevaid loovõppe metoodikaid ja lubasin, et järnev
koolituspäev mõne nädala pärast ainult neid metoodikaid ning vastutuse või
õpetaja rolli muutusi kajastabki. Igatahes oli tore näha, et enamik Nabdami
koolijuhte sellest päevast aktiivselt osa võttis ja tundub, et kui alguses olid
paar juhti üllatunud ning veidi vihased, kui avastasid et traditsioonist TNT
rahasid, mida muidu igalt koolituselt saavad oma bensiini kinnimaksmiseks mina
ei jaga, siis lõpuks olid kõik rahulolevad. Loodetavasti läheb tuleval nädalal
teadusainete õpetajatega sama hästi. Nüüd aga pean minema, lubasin kirikus
Eesti pärastlõuna korraldada, kus räägime kultuurist, mängime hiirelõksu,
heeringat ja muid traditsioonilisi lastemänge, tantsime ja vaatame pilte
lumest. Kalam kalam on kohalikus Nabti murrakus kähku kähku ja nii see
nädal tõepoolest on läinud
|
Koolijuhtide tulevikuvisioonid |
|
Loovpedagoogikat praktiseerimas |
|
Koolikultuur
|
Kõigile kangelastele, kes viitsisid selle pika blogipostituse läbi lugeda üks mõnus poiste tants :)
Comments
Post a Comment