Toetuslaste info uuendamine
Teise töönädala lõpuks
olen aru saanud, et koolide külastamisel olen suhteliselt üksi. Victori prioriteedid on mujal kui toetuslapsed ning ka haridusabetis on kiired ajad: koolides on paarkümmend
verinoort õpetajat, kes ei tea ka kolm päeva pärast kooli algust, kus nad tööle hakkavad
ning kus elama; direkoreid on suunatud ümber ning üritavad selle otsusega võidelda, mõned neist on üldse vahetanud ametit,
elekter on vahtepidamata ära ning Nabdami haridusameti uksetaga on tujust ära inimesi palju. MTÜ Mondo abistamine on
sellistes tingimustes tagumise järgu mure.
Victoril läheb mulle jalgratta hankimiseks üks ööpäev, kuid järgmisel hommikul
on punane korviga naisteratas söögitoa akna taga. Reedel olen otsustanud, maksu
mis maksab läbi käia Dasabligo Junior High Schooli, Gorug Primary Schooli, Zua
Primi ja JSHi ning Presentation JHSi – kokku viis kooli. Alustan Dasabligost,
sest selle kooli asukoha kohta tean, et on olemas silt, mis
näitab õiget suunda.
Alustan teekonda kell
8:30, kaasas liiter vett, nutitahvel, fotokas, paberimajandus. Väljas on meeletu päike ning
ka enne üheksat on kuumus selline, et kooli jõuan üleni higisena. Õnneks tunneb
direktor mu esimesest korrast ära ning on äärmiselt koostööaldis. Vaatame läbi toetuslaste nimekirja, saan lisainfot, kuid lapsi pildistada
ei saa. Selgub, et hoolimata tõsiasjast, et kool algas 3 päeva tagasi, ei ole
tunnid veel alanud. Reede oli mõeldud algkooli õpilaste põhikooli
astumise eksamiteks. Seega olid koolis tulevased õpilased, mitte aga
need, keda mul oli vaja näha. Mulle demonstreeritakse Arengukoostöö rahast
ostetud laudu – õlivärviga on peale kirjutatud Mondo – annan direktorilekleepsud nig jätame õpilased sisseastumiseksameid sooritama.
Dasabligo JHSi tulevased õpilased sisseastumiseksamil |
Teine kool Gorug, asub
kusagil seal lähedal, aga ma ei ole päris kindel kus, sest esimest korda kooli
külastades käsime autoga üle põldude-võstastiku, teist korda mootorrattaga eksis Victor
teiselt poolt tulles veidi ära. Otsustan minna pikemat, aga kindlamat teed pidi
ning vajadusel juhiseid küsida. Suurelt teelt pean mingi hetk keerama vasakule,
kuid sealt ei lähe ühtegi väikest teed. Põõsaid ma ei lugenud, et aru saada
mitmenda põõsa juurest see vasakpööre ikkagi teha tuleb, seega ekslen. Küsin
ühelt mehelt teeservas asuva kaevu juurest, kuhu jääb Gorugi algkool. Tüüp
vastab, et sinna (näitab lihtsalt põllu peale, kus on tühjus) ning ütleb, et
ega mul ei ole mõtet kooli minna, sest direktorit ei ole nagunii. Kust ta teab?
Nimelt on direktoril kodus remonditööd ning tema on neid läbi viimas. Tüüp
viipab tee äres asuvale majale ning kutsub
mind kaasa. Mees on suur ja tugev, sellised musklis kujusid on siinkandis vähe,
üks neist on Gorugi direktor Martin. Martin on üks neist õpetajatest, kes
aastad taasi käis Ghana delegatsiooni kosseisus ka Eestis ning Martin on
eelmiste Mondo lähetatud õpetajatega alati hästi läbi saanud. Võtan siis julguse kokku ja lähen
mehega kaasa, kuid maja juurde pöörata ei julge. Korraks mõtlen, et nii, nüüd
need töömehed meelitavad mu teelt eemale ning võtavad kõik mu tehnika.
Loomulikult seda ei juhtu, mul on lihtsalt juba paari tunniga tekkinud
veepuudus, seega aju töötab omasoodu. Majast ilmus välja Martin, teed juhatav
tüüp oli ta vend. Tagantjärgi mõtlen, et neil kahel on ehk isegi "mõlemad
vanemad ühised", sest sarnasus on märgatav.
Puhun Martiniga puu all
juttu. Kuna paljud Gorugi eelmise aasta õpilased on algkooli lõpetamas, on nad
koolides laiali tegemas põhikooli sisseastumiseksameid. Mul ei olnud tõesti
mõtet kooli kohale minna. Vaatame õpilaste nimekirja üle tema koduhoovis,
kinnitan andmed, kelle kohta saan, ning Martin puistab südant. Nimelt on ta
olnud selle kooli direktor juba viis aastat ning kooli üles töötanud, ära
sisustanud, kogukonna mobiliseerinud, teinud tõhusat koostööd Mondo ja Eestiga,
Karolini ja Minni abiga ära värvinud kooli seined nind nüüd saadetakse ta teise
kooli. Enda sõnul ei ole tal vahet, aga see, kuidas ta oma saatusest räägib on
midagi muud. Noormees on pettunud ning vihane, ta loodab, et hoolekogu esimees
tema eest haridusametis kostab ning direktor muudab meelt. Martini uus kool ei
ole Mondo kool, seega loodab Martin, et ma info ka Eestisse edastaksin: äkki survestab Mondo muudatust tühistama. Kunagi on see nii ka läinud, sest Eesti
pool investeeris noorde energilisse direktorisse ning vahetus jäi katki. Samas
ei tea ka Martin ise ühtegi direktorit, kes oleks ühes koolis üle viie aasta töötanud. Edastan siiski uudise Mondo juhtkonnale. Õpilastest pilte ma tehtud
ei saa, aga infot on palju. Veepuudus ja kuumus teevad oma töö.
Kuna lastesõim on kallis ja vihmaperioodil vanemad põllul tööl, on väikelapsed õdede-vendadega koolis kaasas |
Kongo Algkoolis läheb palju paremini.
Uus direktor Francis on valmistanud ette nimekirja, uurinud minu jaoks välja,
kuhu algkooli lõpetajad on juba sisse saanud ning mulle üles kirjutanud.
Direktorit ennast ei ole kohal, kuid info on kättesaadavaks tehtud ning õpetajad
assisteerivad mind laste leidmisel ning piltide tegemisel. Meeldiv!!! Otsustan
enne järgmisi koole juua osta, kuid avaastan õudusega, et mul on kaasas vaid
üks cedi. Küsin vett, kuid kolmes järjestikuses putkas on pudelivesi otsa
saanud. Lõpuks läheb õnneks hankida 0,75l pudel vett, sellest osa sisse ammutada
ning suunduda mäest üles Zua poole.
Mida ma ei leia, on Zua
koolid. Olen seal korra varem käinud, kuid mootorrattaga üle kellegi maa ja
maisipõllu. Tean suunda umbkaudu, kuid ei taba ära õiget pööramise kohta. Seal peaks samuti silt olema, olin seda ise näinud, seega sõidan edasi. Küsin,
mulle näidatakse ikka edasi ja edasi. Olen juba pea kogu piirkonna piiri peal kui
saan aru, et olen sõitnud kolm korda kaugemale kui peaksin. Pööran otsa ringi
ja lähen tagasi. Kuum, palav, taas janu.
Õpetajate käitumisreeglites on nii mõndagi töökavade kui ka omavaheliste intiimsuhete kohta |
Lõpuks leian õige inimese teed
juhatama, endise Zua JHSi direktori. Ta näitab kätte õige teeotsa ning
endiselt ringi sõites kahetsen, et niimoodi põikpäiselt rattaga üksinda
seiklema hakkasin. Teine kool, mida ma üles ei leia,. Hiljem tuleb välja, et
eelneval ööl oli silt alla kukkunud ning seda ei saanudki mulle näha olla. Pilt
juba kõigub kui jõuan kooli hoovi. Eemalt näen kooli juures suurt rahvamassi.
Ühe puu all müüb vanem naine süüa-juua. Küsin talt, mis toimub, kuid ta ei oska
inglise keelt, nagu ka need, kellelt eelnevalt teed küsisin. Rahva seast sõidab mulle vastu mootorrattur kes küsib, kas olen rahukorpusest. Rahust olen
ma tol hetkel ikka väga kaugel. Saame teada, et tegu on kogukonna koosolekuga,
seega on õpilased ära lubatud, õpetajad kogunemisel ning direkorid hõivatud.
Kirun end veelkord mõttes ning mõtlen, et miks ma küll eelistasin veeta neli
tundi lauspäikesega higistades ilma veeta koole külastades, kui oleksin saanud
minna Bolgatangasse, kus olid kõik
ülejäänud neli vabatahtlikku. Ma olen Aafrika jaoks liiga põikäine.Otsustan minna
tagasi Kongosse, sest sel reede pärastlõunal ei saa ma enam infot kusagilt, ka
Presentation jääb järgmisesse nädalasse.
Lähen oma siinsesse koju, käin pesus ning joon keha vee ja soolade taastamiseks
veel ühe sõõmuga liitri vett rehüdrooniga. Pilt hakkab jälle seisma, kirun
ennast ja oma krigisevat ratast ning loen töönädala lõppenuks. Pärastlõuna
veedan juuksurisalongis patse tehes ning õhtul koju mines jään paduvihma kätte.
Tõepoolest, ei olnud minu päev ega mingu töönädal. Sees on vastutustunne ning kahetsus, et viie päevaga niivõrd vähe tehtud sai. Samas olen kindel,
et andsin antud tingimustes endast parima ning minu taha need lahendused ei
jäänud.
Esmaspäeval olin indu täis oma punase ratta seljas. Eelmisel õhtul oli sadanud ning hommik oli pilves, seega ideaalne
koolide külastamiseks. Seljas oli uus Gerogina õmmeldud pluus, seljas kott tööks vajaliku kraamiga:
nutitahvel, fotokas, paberid. Plaan oli minna kõige pealt Presentation Primary
Schooli, seejärel Logresse ning lõpuks Zua koolidesse, mille asukohta ma nüüd
vähemalt teadsin. Logres olin käinud vaid autoga ja mingit x teed pidi, kuid
teadsin, kus asub Logre kliinik, eeldasin (!!!), et kool seal lähedal.
Presentation Primarisse
kohale jõudes oli mul väga hea meel tõdeda, et tunnid on nüüdseks ka alanud, läks kõigest nädal kooli algusest. Seni tegelesid õpilased kõige muu kui
klassiruumides õppimisega (mäng, magamine, kõplamine). Lähen direktori
kabinetti, tutvustan end ning selgitan oma käigu eesmärki.
“I am not happy
with Mondo, you know why… ” – selleks ma küll valmis ei olnud. Direktor heidab
Mondole ette seda, et me ei ole tema koolile raha andnud, seda, et “keegi”
ütles, et tegu ei ole Mondo-kooliga, et tema kooli lapsed ei vaja almust, et tema
kool on ainus, kes ei saa toetust jne. Kuna möödunud nädal ja nädalavehtus on
mind parasjagu karastanud, jään väga rahulikuks. Ega ta selgitustest huvitatud
ei olegi ning vajab hetkel kuulajat. Lisaks vajab ta ego Eestist vabanduskirja,
kus oleks selgelt kirjas miks raha ei ole saadetud. Mulle on appi tulnud
õpetaja Gregory, kellega kohe esimesel päeval Kongos kohtusin, kes üritab
midagi direktorle selgitada, kuid tulutult, see mees teeb oma halamise ja
solvumise showd. Koos Gregiga püüame siiski suunata direktori vaatama
toetuslaste nimekirja, kuid ta keeldub, ütleb, et neil pole abi vaja. Saan aru,
et mingis staadiumis on KoCDA oma tegemised jätnud kommunikeerimata ning
koolitoetuste projektide konkursi kõik etapid ei ole läbipaistvad. Otsustan
Victoriga KOOS seda asja lahendama hakata, kuid pean end enne tasutaga paremini kurssi viima.
Presentation Primary klassiõpetaja Gregoryga |
Tean, et kusagilt
Presentationi juurest läheb tee ka Logresse, kuid mäletan seda teed autosõidust
ning see tee läks järsult üle kaljunukkide ülesmäge, seega otsustan sõita maha
rattaga pikema, kuid laugema tee, mis viib läbi Kongo küla. Presentationi
juurest Logre kliinikuni sõidan koos ühe õpilasega, kes on rattaga teekonna
ette võtnud kehva enesetunde pärast. Üritan neiuga vestelda, kuid ta ei ole
keeleliselt kuigi osav. Kliiniku juurest küsin tüdrukult koolide suunda ja asun
teele. Üsna pea saan aru, et valitud tee on väga ebasobiv minu liiklusvahendi
ja mu riietuse jaoks: sumpan mudas, jalgratas viskab pori üles ning pean ikkagi
mäkke rühkima. Ühe neiu käest küsin keset põldusid juhiseid ning ta näitab
kaugusesse.
Selleks, et mõnda teed saaks nimetada “halvaks” peab olemas olema
ka “hea” tee, aga selliseid ma ei ole siin veel näinud. Kohalike sõnavaliku
järgi saab liigitada järgmiselt: on olemas halb tee (the road is bad), peaagu
tee (almost like a road) ja mitte-tee (no road), kõik nad on liiklusele avatud.
Kooli hoovi jõudes saan
aru, et esiduslikust välimusest on asi ikka väga kaugel! Mu uus pluus on läbi
higistatud, püksid-selg mudased ning varbad mudast pruunid ning jalg libiseb jalanõu sees. Loputan end kooli
kaevu juures suuremast sopast puhtaks ning loodan, et direktor ei pane higi
pahaks. Vastuvõtt on soe, direktor kiidab Mondo tegevust taevani. Logre kool on
veidi vaesem ning võimalusi vähem. Direktor on soojem ja
osavõtlikum, mulle igati abiks. Tagasi külla liigun mööda kaljust mäenõlva allamäge ning pärast head
koolikülastust on mul ka parem enesetunne. Tunnen kurba meelt, et mul GoProd otsaees pole teed filmimas.
Otsustan enne Zua koole pesus käia ja riided vahetada, et esinduslikumana mõjuda, kuid avastan, et lisaks
elektrile on kadunud ka vesi ning nii jääbki mul kasimata. Vähetan siiski
riided (Ämmaemand Evelin ütles, et korralik kuivatamine on parem kui kehv pesu) ja sean sammud haridusametisse, kurdan oma raskusi ja saan omale lõpuks
ometi motikajuhi – hr Sapaat - ning
motika – Vicotrilt. Lepime kokku direktoritega järgmise päeva külastused ning
õhtu veedan juba koos korvipunujatega.
Francise abiga skoorisin rohkelt koole! |
Uus tööpäev on
fantastiline! Lõpuks ometi Zua algkool ja põhikool, saan näha õpilasi ja
kinnitada nimekirjad! Direktor on veel huvitatud minu siinoleku ajal
huvilistele prantsuse keelt pakkuma! Zua järel Nangodi, kus küll õpib üks
toetuslaps, kuid veedame seal omajagu aega – see kool meeldib mulle väga!
Õhustik on meeldiv, õpetajad avatud ja õpilased organiseeritud. Selles koolis
töötas üle kümne aasta direktorina ka Francis, ilmselt ka sellest soe
vastuvõtt.
Nangodis vahetunni ajal, lapsed mänguhoos |
Nangodi õpetajate tiimi koosolek vahetunni ajal |
Nädal tagasi oli varjualune tühi ning raske oli ette kujutada, et siin asub lasteaed |
Järgmised koolid on
Yakotis. Yakoti lasteaed on Eesti rahadega valmis saanud põranda, viimati nägin
ma hoovis postide otsas asuvat katust ja liiva-kruusa hunnikuid. Nüüd on selle
varjualuse all umbes 70 last ja umbes 3 õpetajat. Mul on hea meel, et projekt
valmis ning nüüdseks näeb see rohkem “lasteaia” moodi välja. Seejärel liigume
Yakti algkooli ja põhikooli, tutvun direktoritega ning näen oma eelkäiate
tehtud tööd: juhtmestikud Mondo kleepsudega, seina peal tänukirjad projektides
osalemise eest “Mathias cup” ja “toidublogi”, lisaks pildid Eesti sõpruskoolide
lastest ja nende joonistatud pildid!
Sealt liigume edasi
Sekotisse, kus on arvutiklassi üles pandud ka kaks uut arvutit, kleebistan need
ning vestlen direktoriga toidublogi jätkamisest. Avaldan soovi mõnd arvutitundi
näha, et äkki ka mingi sellealane koolitus välja pakkuda.
Päeva lõpetame Daborini
põhikoolis. Direktor Paul on üles leidnud info, mida ma talt viimati palusin
ning üks kahest “kadunud” lapsest on kooli tulnud, tema vend olevat veel kodus
haige, kuid siiski kooli naasmas. Hiljem kuulen uuest allikast, et vend käivat hoopis teises koolis.
Kui teisipäev juba nii
tulemusrikas oli, siis mida kõike lubab veel ülejäänud töönädal! Tunnen, et lõpuks
hakkavad toimetused minema, kuid olen teinud sama saatusliku vea, mis ka
juba mõnel korral varem. Siin ei tohi midagi endale ette kujutada, sest siis
kohe pettud. Kolmapäevane malaariadiagnoos tõmbab mu mudateedelt ja motorrattalt otse haiglavoodisse.
Comments
Post a Comment