Tegemist kui palju
Minu neljas töönädal, kuid kolmas nädal ja teine mitte haigena
veedetud nädal õppetööd oli omamoodi kentsakas: kaks riigipüha, esmaspäeval Nkrumah
sünnipäev ja neljapäeval moslemite usupüha järgne vaba päev, Ayamfooya kliinik tähistas juubelit, millest
sain mitte-med-töötajana osa ka mina. Kolm tööpäeva nädalas olid aga
võrreldavad töö produktiivsuse ja rohkusega Eestis.
22.septembril startisime Victoriga kell 8:00. Kuna ta oli oma kiivri maha unustanud, andsin talle tol päeval kasutada ka Mondo oma. Alustasime kohtumisest selle direktoriga, kes mu oma koolist nädal tagasi välja viskas. Olukorra lahendamiseks oli hädavajalik KoCDA esimehe kohaleolek ning Victor täitis oma rolli äärmise osavusega: oli diplomaatiline ja probleemse isiku jaoks piisavalt lipitsev, samas näitas mõistmist ning püüdis minu kogu arusaamatusest välja tõsta. Näiliselt olukord lahenes, nägin pea kõiki huvipakkuvaid õpilasi, kelle leidmisel dirketor mind muidugi ei abistanud (nagu teised siiani on teinud), tegin pildid ja suundusime edasi. Järgmistel päevadel sama meest tänaval nähes püüdis ta teha nägu, nagu ei märkaks mind. Pööras pilku ja vältis, kehahoiust võis välja lugeda ilmselgelt ebameeldivust. Vähemalt ei kannata olukorra all lapsed. Direktori põhiprobleemiks oli see, et vastupidiselt nädal tagasi väidetule, ei saanud nend ekool üldse teadagi, et mingid rahad on olemas projektideks ning siis helistati, et vabandust, teie kool ei saanud. See kõne tuli GESilt, haridusametilt, kusjuures Sapaatilt, kes asus ametisse jaanuaris ning kes sai töösse juba valmis niekiri edukatest koolidest ning otsustas viisakusest kõigisse teistesse Mondo koolidesse helistada ja öelda, et nemad toetust ei saanud. Ühesõnaga segadust, süüdistamst ja solvumist kui palju.
22.septembril startisime Victoriga kell 8:00. Kuna ta oli oma kiivri maha unustanud, andsin talle tol päeval kasutada ka Mondo oma. Alustasime kohtumisest selle direktoriga, kes mu oma koolist nädal tagasi välja viskas. Olukorra lahendamiseks oli hädavajalik KoCDA esimehe kohaleolek ning Victor täitis oma rolli äärmise osavusega: oli diplomaatiline ja probleemse isiku jaoks piisavalt lipitsev, samas näitas mõistmist ning püüdis minu kogu arusaamatusest välja tõsta. Näiliselt olukord lahenes, nägin pea kõiki huvipakkuvaid õpilasi, kelle leidmisel dirketor mind muidugi ei abistanud (nagu teised siiani on teinud), tegin pildid ja suundusime edasi. Järgmistel päevadel sama meest tänaval nähes püüdis ta teha nägu, nagu ei märkaks mind. Pööras pilku ja vältis, kehahoiust võis välja lugeda ilmselgelt ebameeldivust. Vähemalt ei kannata olukorra all lapsed. Direktori põhiprobleemiks oli see, et vastupidiselt nädal tagasi väidetule, ei saanud nend ekool üldse teadagi, et mingid rahad on olemas projektideks ning siis helistati, et vabandust, teie kool ei saanud. See kõne tuli GESilt, haridusametilt, kusjuures Sapaatilt, kes asus ametisse jaanuaris ning kes sai töösse juba valmis niekiri edukatest koolidest ning otsustas viisakusest kõigisse teistesse Mondo koolidesse helistada ja öelda, et nemad toetust ei saanud. Ühesõnaga segadust, süüdistamst ja solvumist kui palju.
Dagliga direktriss Mary |
Lõunast käisime Victoriga läbi kõik koolid Bolgatangas, vahepeatusega Asonges, kuhu eelmine vabatahtlik Liina oli direktrissile paki saatnud.
Bolga puhul on tegu on küll teise piirkonnaga, kuid nendes koolides käivad Kongo-küla lapsed,
kelle vanem või hooldaja on otsutanud nad mujale viia. Mondo on huvitatud
siiski lapse heolu tagamisest ning võimalusel järgib lapse kasvataja liikumist
ning ei hülga last kui pere otsustab kolida. Mulle see põhimõte meeldib,
järjepidevus. Nende laste puhul on tegu eranditult suurepärast õpilastega, nad
on ambritsioonikad ja töökad, koolid valdavalt erakoolid, kuid seda tänulikumad
on lapsed võimaluse eest ning oskavad hinnata seda, mis neile osaks saab.
Paki üleandmine Oliviale |
Benim Academy sisehoov |
Eriti meeldis mulle Benim Academy õhustik, see oli värviküllane, palju visuaaliat ning õpilased vaiksed-korralikud, tundides valitses suurem rahu.
Kongo algkooli lapsed Mondo laudade taga |
Just nii palju lapsi istub ikka veel põrandal, koolil napib laudadeks raha |
Raskused. Kui ütelda lastele sõna landscape, siis nad ei saanud sellest aru. Kui ma tõin näiteid:
järv, mäed, lilled, puud, siis joonistasid nad täpsed neid asju, mis ma näiteks
olin toonud. Kui ütlesin, et joonistage taevast, joonistasid nad alati neid
asju, mis ma ütlesin, keegi ei tulnud selle peale, et teha kuud-tähti-lindusid
taevasse. Lisaks meeldis neile vaadata, mida ja kuidas mina joonistasin ning
kukkusid mind kopeerima. Samas oi kui hea meel oli lastel, et madam tegi nendega samu asju kaasa!! Edaspidi ma piirdun ainult juhendamisega, sest lapsi tõotab tulla rohkem,
Loo välja mõtlemine tuli samuti raskelt, nad kippusid elemente
lihtsalt loetlema, kui ei saanud teise joonistusest aru, siis jätsid selle
loose integreerimata ehk nad ei suutnud välja mõelda, millega võiks tema loos
tegu olla. Ühel neiul tuli jutustamine seevastu väga hästi välja, ta esitas ka
dialooge ja kasutas kenasti ajamäärusi! Aeg läks kiiresti, arutasime lastega
läbi ka, mis nende jaoks ja miks raske oli, andsin soovitusi. Osadele oli raske
inglise keeles sõnu leida, osadel joonistamine, osadel teiste joonistustest aru
saamine jne. Leppisime kokku uue kohtumise järgmisel nädalal. Ehk olen saanud
ühe ringi kahest tööle.
Teine ring, French club ootab eniselt loomist. Kõige ajamist on vaja alustada
peast ehk Haridusameti direktorist. Paar prantsuse keele õpetajat, Joseph ja
James olid direktoriga arutanud kohtumist eelmisel laupäeval, kuid minu malaria
tõttu lükkasime kohtumise edasi. Uue kohtumise initsiatiivi näitasin mina,
direktor ühendus Jamesiga ja tema pidi kõik õpetajad reedel, 25. septembril
kella 10ks kohale kutsuma.
Mina olin kohal reedel kell 9:50,
et tervitada ja viisakusväljendeid vahetada ametnikega. Kell 10:15 tuli kohale
esimene õpetaja, Steven Nangodi JHSist. Pisike valgete hammastega mees,
õpetajana töötanud ühe õppeaasta, tal on diplom, kui mitte kraad. Alustasime
koosolekut kahekesi, rääksin endast, oma soovidest ja eesmärkidest. Kui
Steveniga olime poole peale jõudnud oma koosolekuga ilmus välja Abraham
Presentation JHSist. Alustasime otsast peale, mina tutvustasin, tema tutvustas
(töökogemust 3 aastat, ülikooli lõpetanud ei ole) ning rääkisime siis koos
STeveniga tekkinud mõtetest. Kui nendega olime lõpetanud, tuli Patrick Logre
JHSist. Mul hakkas kahest eelmisest
kahju ning lubasin neil minna, sest Steven kordas mitu korda, et timing is everything. Patrickuga
kahekesi alustasime otsast peale, temal samuti õpetamiskogemust 3 aastat, kuid
tema suurem ambitisioon on minna poliitikasse. James välja ei ilmunud,
telefonile ei vastanud ning Joseph välja ei ilmunud ning direktor temaga
ühendust võtta ei tohtinud, sest tema kool asub sellest districtist väljaspool
ning kuulub teise direktori haldusalasse, kellega mina tema arvates ei peaks
üldse koostööd tegema.
Tulemus on see, et leppisin kokku
õpetajatega prantsuse keele vaatlustunnid, et nähtu põhjal oma koolitus kokku
panna. Kui olen kõigi tunde näinud, saan direktoriga kokku leppida aja ja koha
ning paluda selle edastada ning edastada ka ise (teisiti lihtsalt ei tule keegi
kohale) kõigile õpetajatele. Esialgu on plaanis üks kolmetunnine koolitus, sest
rahasid on meil vaid veeks-snäkiks, mitte lõunaks ning kütuseks, mida siin peab
koolitaja pakkuma kui võtab ette täispika päeva.
Kongo Põhikooli lapsed kirjutamas eesti sponsoritele |
Hea tunne, et selle nädala tulemus on midagi, mida julgen Eestisse raporteerida ning seljataga on kolm täispikka tööpäeva ning töist riigipüha ning haigus täielikult seljatatud!
Comments
Post a Comment