Ettevalmistused kooliks
Kokkuvõte esimesest
töönädalast – kõik on aeglane, aga ilma elektrita suisa seisab
Ma teadsin, et aeg
liigub siin teises tempos, ma isegi lootsin, et see mind kui äärmiselt kärsitut
inimest veidi maha rahustab, aga ma ei kujutanud ikkagi ette, mida see
tähendab. Around 9 tähendab pigem 10 ja later tähendab enne tööpäeva lõppu.
Kõik asjaajamised võtavad nii palju aega, ka rääkimine on aeglane: ma ei
jaksa ära oodata, millal vestluspartner oma kõnevooru lõpetab, et öelda pikalt seda, millest ma kohe alguses aru sain. Olla aeglane on üks asi, aga kiiruse täielik puudumine teine.
Nimelt oli meil Kongo külas elekter ära kolmapäevast laupäeva õhtuni ehk suur
osa töönädalast. Mida see sisuliselt tähendab? Arvutid ei tööta, mobiilide akud
on tühjad, inimese saad vaid nii kätte, et lähed talle koju uurima, aga tema
uurib ju parasjagu seda, kas sina oled kodus… Paras segadus.
Education Office'i avatud kontor, ametnikud kohal harva |
Tegelikult sai
ikkagi üht-teist tehtud ka: kohtusin haridusameti director Edward Azurega,
esiteks õhtusöögi lauas, seejärel hommikul tema kontoris; kohtusin Francis
Sapaatiga, MTÜ-de koordinaator, minu kontaktisik sõpruskoolide osas; kohtusin
ridamisi ametnikega, kes kõik haridusametis töötavad, kuid keda mitte ühelgi
päeval ei näinud avatud kontoris tööd tegemas. Kohtumisel Francise ja Edwardiga
oli juures ja Victor, kuna Mondo tegutseb just selle partnerorganistasiooni
kaudu ning Victor tahab kõigega kursis olla.
Enne kohtumise sisu
paar sõna vormi kohta. Kujutage ette sõbralikku vestlust, käed käivad, viskad
nalja, tunned teise inimese vastu huvi ning oled elav. Just sellised vestlused
on siin 90% ajast, kõigiga, kas vanem või noorem, endast tähtsam või alluv. Aga
siis kui algab kohtumise ametlik osa manavad kohalikud surmtõsise näo pähe,
ajavad selja nii sirgu, et rind on kummis ning algavad otsast pihta –
tutvustavad end, aga ameltikus formaadis, Teevad umbes 5-minutilise
sissejuhatuse olukorda ja tausta, suruvad uuesti kätt, resümeerivad iga
natukese aja tagant öeldut ning lõpetavad kohutumise sama ametlikult. Kui
ametlik osa on läbi – vähematl selline mõtteline ametlik osa, siis nagu klõpsu
peale, sealsamas kontorsi, needsamad inimesed, lähevad tagasi informaalse kõne
ja loomuliku oleku peale. Mul läks umbes kolm ametlikku kohtumist, et sellest
kultuurilisest koodist aru saada, nüüd olen targem.
Esimese kohtumise
sisu siis. Kohtusime neljapäeval, 3. septembril kell 10 (kokku leppisime
9)-11.30. Leppisime kokku, et GLENi vabatahtlik Anne-Liis viskab pilgu peale
kunstiõpetuse õppekavale, et korraldada neile õpetajatele koolitus. Kõige enne
tuleb tuvastada, aga kes need õpetajad üldse on, sest kes Liina blogist teab,
siis mitte ühtegi ta oma kolme kuu jooksul (aasta tagasi) ei kohanud ning
haridusameti direktor ise ka tunnistab, et see osa on praegu koolidest puudu.
Vaatame, mis sellest saab. Mina omakorda alustan koolide külastamist esimesel
võimalusel, et luua kontakt koolide direktoritega, vaadata koos Francisega üle
projektid, mis said Eesti poolt rahastatud, konstateerida nende valmimist ning
kleebistada Mondo ning Eesti Arengukoostöö kleepsudega. Nad pakuvad välja
esmaspäeva, sest paljud direktorid on veel Nambdamist ära, kuid mina pakun
välja, et võtaks need koolid, kus direktorid juba kohal, ette juba reedel.
Neile plaan meeldib ning Francis lubab “hiljem” teada anda, kas ja kui palju
neid tuleb. Seejärel, kui saan kinnituse, et kool ikkagi algab 8. septembril,
lubab haridusameti direktor anda käsu koolide direkoritele edastada õpilaste
nimekirjad, et vaadata üle, kes toetuslastest on klassi võrra edasi liikunud,
kes ära kolinud, kes ja miks istuma jäänud jne. Kuna kool veel alanud ei ole,
ei oska mitte keegi veel õpilaste kohta kommentaare anda. Lisaks lepime kokku,
et septembris külastan koolitunde ning kohandan seal nähtule vastavaks oma
koolitused, mis viin läbi oktoobris-novembris. Avaldan soovi koolituste
kuupäevad võimalikult kiiresti paika panna, sest Karolin Mäe kogemusest
mäletan, et siinsete õpetajate kalendrid on koolitusi täis, kuid haridusametist
kinnitatakse, et kindlasti aegu on, lihtsalt kevade poole on õpetajatel kiirem.
Annan üle haridusametile välja prinditud CV, et nad mu profiiliga tutvuksid
ning brožüüri (tegin valmis tänu Karolini vastavasisulisele soovitusele). Tekib
mote teha ikkagi eraldi koolitus piirkonna prantsuse keele õpetajatele (neid
umbes 5) ning eraldi inglise keele ning muude ainete õpetajatele. Koolivälise
tegevuse, mida ma haridusametis fikseerima ei pea, pean siiski ka neile teada
andma: selleks on siis loovustunnid (mitmekesi koos teiste vabatahtlikega) ning
minu French club, mille eesmärk on
lisaks prantsuse keele tundidele toetada õpilasi keele praktikaga ka
tunniväliselt. Haridusametis soovitatakse French Clubiga alustada poolest
septembrist, kui nad on õpetajatele sõna laiali saatnud, et selline asi toimuma
hakkab. Okei. Vähemalt esimene loovustund saab planeeritud uue nädala
neljapäevale kell 15-16.30, pean paluma preestril see kirikus ka välja hõigata.
Näitan ka välja prinditud ja kiletatud toidublogi väljavõtet Eesti Ghana ja
Kambodža postitustest ning avaldan soovi jätkata. Sellele järgneb pikk pausi
kuni direktor prinditut loeb, siis arutab Francisega, mis toiduga ühes
postituses tegu on (ma viskan vahele nalja, et lugegu blogi, saab ka teada
Ghana toitude kohta, aga naljale puudub reakstioon/ reaktsiooni puudumine on
piisav reaktsioon) ning siis nad nendivad, et küll on see blogi ikka tore,
hästi ette valmistatud ning potentsiaalselt on koolid huvitatud jätkamisest.
Vasakult: Francis, audiitorid George ja David, kaks mitte asjasse puutuvat isikut |
Kuna voolu ei ole,
ei saa keegi ühtegi teadet edastada. Olen siiski reede, 4. septembri hommikul
kell 9 haridusametis, et uurida külastatavate koolide kohta. Haridusamet on
küll lahti 8-17, kuid paari eelneva päeva kogemus näitas, et kell 8:07 lõpetab
direktor minuga hommikusöögilauas vestlemise ning 12-14 on kõik kusagil – kes
magab kodus, kes sööb… Kell 9 olen mina platsis ning Francis on organiseerinud
auto (esialgu planeeritud auto ei läinud kasutusse, sest vajas keevitamist,
kuid elektri puudumisel ei saa keevitada), kuna tegu on ühe töötaja enda
autoga, siis on tal umbes 4-aastane poeg ka kaasas. Neile, minule ja MTÜ-de koordinaatorile lisaks on
meil kaks audiitorit, kelle ülesanne on üle vaadata toetust saanud koolide
rahaasjad. Koole on kokku 12, kellest õnnestub esimese päeva lõpus läbi käia 8.
1 kool on eelmisel aastal saanud raha “ära kaotanud” ehk õpetaja lasi raha eest
soetatud arvutiga jalga ning Haridusamet on asja edasi teatanud (kellele, ma ei
saa teada), ülejäänud 3 kaugemat kooli jäävad külastamiseks uuele esmaspäevale.
Riik annab koolidele trimestri ja õpilase kohta 1,5 cedit ehk 33 senti, kultuuri-spordi edendamiseks võtab EO 0,25 cedit ehk 5 senti endale |
Seis on väga hea!
Enamus koolid, mille projekti sisuks oli klassiruumidesse elektrijuhtmestik
rajada, on saanud omadega valmis, kuid arvepidamine vajab veel vormistamist.
Koolid, mis said raha klassiruumide sisustamiseks (pink-toolid) ootavad tagasi
elektrit, sest tööd on ootel just elektri puudumise tõttu. Kõik kinnitavad, et
teisipäevaks on valmis. Elame näeme! Milline privileeg on õppida Eestis,
milline privileeg on õpetada Eestis. Sellised küsimused nagu elekter, laud ja
põrand on meil juba siiski lahendatud. Mul õnnestub näha ka üht klassiruumi
valge tahvliga Presentation Junior High. Olen selle kooli kohta kuulnud head
nii Liinalt kui ka Karolinilt. Direktor on avatud ning tahab esiti mind enda
kooli prantsuse keele õpetajaks värvata, aga Francis arvab, et äkki ikka jagaks
ka teistega… Hädaga saan viimasest elektrist oma arvuti akus Eestisse ka täna
nähtut raporteerida.
Esmaspäeval siis
teised kolm kooli, teisipäeval kooli algus ning hakkan vaatama õpilaste
nimekirju ning edasijõudmist. Teisipäeval veel tunde ei toimu, kooliastmete –
KG, Primary, Junior High –
esimeste klasside õpilased
saavad suisa kõrrejooki kui direktor oma delegatsiooniga kõik koolid läbi sõidab. Tunnid algavad kolmapäeval, 9.
septembril. Põnev-põnev.
Comments
Post a Comment