Zanna tähendab Nabti (piirkond
Põhja-Ghanas) keeles, et oled teretulnud ja solimee on valge nahaga inimene.
Seda fraasi kuulen siin ohtrasti ja on rõõm tõdeda, et oma esimesel Kongo nädal
olen kohanud vaid äärmiselt külalislahked kodanikke. Nädal ise on läinud
planeerimise ja õppematerjalide koostamise tähe all. Viibisin päris mitu päeva
haridusametis ning sain küllaltki hea ülevaate kohalikest hariduslikest väljakutsetest.
Piirkonnal on suhteliselt madal rating-alushariduse lõpueksamite tulemused on
vaid veidi üle 50 % ning seda tulemust soovitakse kõvasti tõsta. Kohtasin piirkonna
esileedit Viviani, kes meie mõistes on vallavanem. Vivian on endine õpetaja ja
teadis hästi missugused mured selles valdkonnas on, aga samas oskas näha ka
arengut ning oli uhke selle üle, et koolide ning kooliskäijate hulk on tõusnud
ning Kongos on nüüd ka kaks ja pool (see poolik on uus alles avatud ja kõik
kohalikud haridustöötajad viitavad sellele nii, sest ta on veel arendusjärgus)
gümnaasiumit. Kui varasemalt tüdrukud gümnaasiumisse ei jõudnud siis nüüd on
selle tee ette võtnud päris mitmed ja ka õpetamise metoodika on veidi
teistsugune. Kuigi praktikas võib endiselt näha füüsilist karistamist, siis
seadusega on see keelatud ja loodetavasti harjuvad teistsuguse lähenemisega
klassiruumi manageerimisse peatselt ka õpetajad. Kongo on Nabdami piirkonna keskus ja siin
paikneb ka haridusamet, mis kujutab endast avatud kontoriruumi umbes 30le rüperaalide
taga istuvatele ametnikele. See kas arvutid neil üldse töös on, on muidugi
iseasi, sest peamiselt tehakse tööd pastaka ja paberiga. Tehnikast aga ollakse
siin riigis huvitatud ning kõikidel kel rahakott vähegi võimaldab on
nutitelefon ning minu tabletit on nii mõnedki ametnikud endale nõudnud. Seega
on see pigem staatuse sümbol kontoris, millega ilmtingimata midagi tegema ei
peagi aga endast lugupidavatel ametnikel peaks laual üks paiknema. Kontor ise
on suhteliselt tühi ja selliseid arhiive nagu Euroopa keskkonnas harjutud
nägema, siin ei kohta. Ei tea kas bürokraatia on leebem ning dokumente hoitakse
kuskil keskasutuses või siiski on neil arvutisüsteemid nende haldamiseks ning
paberil koostatud plaanid saadakse mingisugusel müstilisel kombel arvutitesse.
Ametnike töö kestab üldjuhul üheksast viieni, aga pikalevenivad lõunad ja pisikesed
uinakud on täiesti tavaline nähtus. Levinud on ka imikute tööle kaasa võtmine,
kuigi ametlikult see lubatud ei ole. Sellise
töörutiini juures olin väga üllatunud kui minule määratud haridusametnik Mr
Niezina oli koostanud kõigest ühe päevaga mulle põhjaliku tegevusplaani. Olin
temaga päev varem arutanud võimalikke koolitusi ning tegevusi ja ühe plaani
visandanud, mille tulemusena pandi haridusametis kokku plaan järgnevaks kolmeks
kuuks. Seega esialged muljed ja koostöö on olnud äärmiselt positiivne jääb vaid
loota, et kõik läheb plaanipäraselt. Dokumenteeritud sai kolm projekti: loovuse
tunnid õpilastega, koolivaatlused ning koolitused direktoritele ja teadusainete
õpetajatele. Loovuse tunnid hakkavad toimuma kahel korral nädalas Kongo kiriku
raamatukogus ning keskendun erinevatele loovuse väljendusvormidele-loeme ja
kirjutame, teeme teadulikke eksperimente, tantsime ja joonistame. Nende tundide
raames üritan ka läbi viia taaskasutuse aktsioone. Ghana on liikumas tugevalt
tarbimiskultuuri suunal ning siinset maad vallutab plastiku-hullustus. Vett
müüakse pisikestes läbipaistvates kotikestes ning puuvilju pannakse kaasa
mustade kottidega. Need värvid on maastikul põhilised toonivõtjad ning kurb on
seda pilti jälgida. Prügi mahaviskamine ei ole siin midagi kummalist ning kui
küsida, kust plastikut saadakse siis selle peale tavaliselt kehitatakse õlgu. Keegi
ei kujuta ettegi, et plastikut toodetakse fossiilsetest kütustest ja oleks
mõistlik selle tarbimist vähendada ning taaskasutada kotte. Enamasti pärast
esimest ja viimast tarbimist satuvad kotid külatänavatele ja sinna nad
jäävadki, kui just mõned loomad neid ära ei söö. Teine projet on koolivaatlused,
mis viin läbi jaanuaris ning
loodetavasti nende raames saan ka ise tunde läbi viia ja keskenduda siis veel
enam jätkusuutlikkuse ning teadusteemadele. Koolivaatluste tulemusena saan
põhjaliku ülevaate, mis teemasid peaksin kajastama koolijuhtide ja teadusainete
õpetajate koolitustel. Koolitused ise hakkavad veebruarist ning teen kokku kaks
sessiooni direktoritele ja teadusainete õpetajatele neljas erinevas sektoris.
Seega kokku 10 koolitust, mille käigus avame loovuse teemat ja räägime
aktiivõppest, kvaliteedi hindamisest ning klassiruumi manageerimisest. Ise olen
igatahes väga ootusärev ning tahaks juba nendesse teemadesse sukelduda.
|
Ghanas on maad võtmas kilekoti maania |
|
Kongo kohalik prüginspektor |
|
Sõbralikud sibula ja vektabo kasvatajad |
|
Kongo korvipunujad |
|
Traditsiooniline külatänav |
Comments
Post a Comment