|
Loosung Nangodi kooli direktori kabinetist |
Uskumatu, et olen juba kuu aega Aafrika päikese all olnud, aeg tõepoolest
voolab siin omamoodi. Kohalike
ajaarvestus enam väga endast välja ei vii ning mulle on kord ka sellekohane
märkus tehtud. Hilinesin ühele kohtumisele 15 minutit, teades, et tõenäoliselt
pean niikuinii pool tunnikest ootama, jõudes aga haridusametisse vaatas ametnik
kella ja tõdes, et hakkan ära Ghanastuma. Eks ma ole tõepoolest harjunud sellega
arvestama, et aja mõiste on siin vägagi suhteline ning pikaajalisi plaane on
üldiselt raske teha. Nii olen ka mina
siinse hakuna matata suhtumise omaks võtnud (pole probleemi küll kõik
iseenesest korda saab) ja lähen pigem vooluga
kaasa kui sõuan sellele vastu. Minu
kasuks mängib koloniaalajastust taagana jäänud valge inimese kultus, mis avab
paljud teed oluliselt kiiremini ja lihtsamini valla. Näiteks koolides juhtus
tihtipeale nii, et juhataja või õpetaja lõpetas tunni poole lause pealt, et
mind ikka ilusasti vastu võtta ning kui tunde vaatlesin, siis pandi mulle kõige
parem õpetaja kellele anti soovitud klass ette, mis siis et tunniplaani järgi
oleks midagi muud pidanud olema kui solimee (valge inimene) on kohal siis võeti
inglise keele asemel loodusteadusi. Tunnivaatlusi alustasin Nabdami kõige
vanemast ja õpilasterohkemast gümnaasiumist Kongost, mille esimestesse
klassidesse tuli see aasta rekordarv 200 õpilast. Kümnendike maja on veel
ehitusjargus, valmis vaid tugiseinad, aga esimese nädala orientatsioon toimus
just nende samade tellingute all. 200 õpilast olid endale toolid hankinud ja
õpetajad seisid poodiumil. Oli selline kerge rock festivali tunne, eriti veel
siis kui lava haaras noor Keemia õpetaja, kes tegi väikse regge lookese ,mille saatel
kaksada noort jämmisid. Järgmine nädal
annan neile ühe teadustunni ja loodan väga, et mind päris 200 noore ette ei
panda, mitte et ma hakkama ei saaks aga ei kujuta ette kuidas uurimuslikku õpet
ja katseid nii suure hulgaga tegema hakkan.
|
Kongo gümnaasiumi 10 klasside õpriruum ei ole veel päris valmis aga õpilased on juba sees |
|
Näide Nabdami koolide tunniplaanist
|
Veidikene tundidest
ka-teadusaineid õpetatakse siin juba varakult ja peamiselt koosneb see
erinevate faktide pähe tuupimisest. Koolidel raha ei ole ning
katseseadeldisi osta on suhteliselt
keerukas. Kuigi Kongol oli veidi kemikaale, osad lõhkevad seisid otse
klassiruumis akna all, kuuma päikese käes, siiki ei kujuta ette kui palju nad
kasutust leiavad ja kas üldse kõlbavad kui nii hoiustatud. Teistel koolidel
sellist väikest laborinurka täheldanud ei ole, samas ainekavas on nõudmised
suured. Tõenäoliselt on ainekava brittidelt
üle võetud, õpikud väga põhjalikud ning gümnaasiumis saavad õpilased ise
valida, kus teadussuunda spetsialiseeruda-kas Keemia, Füüsika, Bioloogia või
Keskkonnatehnoloogia. Olen paari integreeritud teadustundi vaadelnud ja võin
öelda, et minu jaoks on nõudmised isegi liiga suured, mis kasu on sellest et
õpilane teab, mis on õhulõhed, kui ta tegelikkuses ei saa aru nende olulisusest
ja seotusest fotosüneesiga. Mikroskoope koolis ei ole seega õhulõhesid vaadelda
ei saa ning arusaam neist jääbki vaid sellele tasemele et tegemist
gaasivahetuse täpikestega. Õhulõhed on
vaid üks näide, selliseid spetsiifilisi mõistete pähe tuupimist on päris
palju. Eks näis kui ise tunde andma
hakkan kui hästi nad suudavad uurimusküsimusi püsitatada ning loovalt
teadusprobleemidele lähendega. Olen kujundanud teadusainete õpetajate jaoks
koolitustesarja, kus vaatleme erinevaid lihtsamaid laboreid, mis tehtud suhteliselt
soodsate igapäevaste vahenditega ja seega kättesaadavamad koolidele.
|
Loovustunni õpilased joonistamas perepilte
|
|
Pildinäitus Kiriku õpiruumis |
Eelmise nädala loovustundides
joonistasime perekonnapilte ja minu pildi peale, mis oli kaasaegse kunsti
valdkonnast igatahes naerdi. Õpilased on siin väga raamides kinni ja kui
joonistada siis kuvand peab olema paberi keskel, alguses kasutatakse harilikku pliiatsit
ning alles siis võib minna värvilistele pliiatsitele üle. Kuna pliiatseid
kõigile ei jätkunud, mul tuli ligi 40 last kokku, siis olid osad sunnitud
pastakat kasutama ning see oli kategooriliselt nende uskumuste vastu. Üleüldse
võttis ühe lihtsa perepildi joonistamine üle tunni aega, tundub, et koolis väga
joonistamist meetodina ei kasutada, aga õpilased naudivad seda ja arendab see
loovat abstraktset mõtlemist, mis on meile kõigile äärmiselt oluline et olla
avatud probleemide lahendaja. Selline pärsitud loovus avaldub ka
täiskasvanueas, käisme kokkamas ühes kohalikus kodus ja kui selgus, et minu
toodud plantanad (suured banaanid) on
liiga rohelised, siis selle asemel, et roas nad millegi muuga asendada tegime
täitsa muud toitu. Seega kõik peab olema kindlate eeskirjade kohaselt tehtud ja
veidi midagi muuta on võimatu. Samas mis puudutab muusikat ja tantsu siis
ollakse suhteliselt vabad, kuigi minu trummirütmide peale öeldi, et need on
valed ja näidati kuidas siin mängitakse siis vähemalt trummarite esinemisi
vadates tundub, et ollakse vabad improviseerima. Kummaline vastuolu nende
loovusteemadega siin Ghanas. Igatahes tänase sissekande lõpetuseks üks mõnus
trummi- ja tantsupala. See on küll filmitud kohalikul matusel, aga Ghana
matused ei ole sellised depressivsed nutukoori laadsed sündmused nagu meil
Eestis vaid on sured külapeod, kus ollakse rõõmsad, et maistest piinadest lahti
saadi. Loodetavasti toob see pisike muusikaklipp veidi päikest ja rõõmu
talvisesse Eestisse J
Karoliin, video ei tööta :(
ReplyDeleteKas see on tõesti seal tavapärane, et õpetajal on korraga õpetada 200 last? Kas nii suurt rahvamassi on üldse võimalik hoomata ja loovalt ühel õpetajal õpetada? Jään sinu järgmisi postitusi huviga ootama!