Koolivaheaeg Kongo külas on lõppenud
Koolivaheaeg on läbi ja vahepeal tühjaks jäänud koolimajad
peaksid tasapisi täituma lastega. Tasapisi on Ghanas kasutamiseks väga sobiv
sõna. Sinna juurde sobivad veel slowly, maybe tomorrow, no hurry, come back
later jne. Esmaspäeval mõnest koolist läbi sõites, oli ainult ühes neist
õpetajad kohal ja nemadki aitasid lastel alles kitsede väljaheitest ja tolmust
kaetud ruume koristada. Õppetöö algab homme, sain vastuseks oma küsimusele
tundide kohta. Tänaseks on homme olnud möödas juba mitu päeva ja ikka veel pole
mitmetes õppeasutustes tundide pidamisest haisugi. Kaks ettevõtlikku direktorit,
Yakoti ja Dagliga JHS koolist kasutasid siiski head võimalust ära ning kutsusid
mind just esimesel nädalal õpilastega hügieeni teemalisi loenguid pidama. Tunde
ei ole veel rangelt alustatud ja nii ongi mõlemas koolis praktiliselt 1 terve päev
minu ja laste päralt.
Kongo JHS uksed on 24 h avatud |
Vaheajal kitsedele,lehmadele ja eeslitele koduks olnud klassiruum |
Tunni alustuseks räägime personaalsest hügieenist, kuidas
ennast puhta ja tervena hoida. Arutame läbi igapäevased toimingud nagu duśi
all käimine, puhaste riiete kandmine, hammaste harjamine, küünte lõikus,
intiimhügieen jne. Käte pesule pühendun natuke põhjalikumalt tuues välja
situatsioonid, millal seda peaks kindlasti tegema ja milline on piisav ning
korrektne pesu. Samuti räägime koolerast, kõhutüüfusest ja teistest pesemata
käte tõttu nakkuvatest haigustast. Vaatame lastega õpetlikku videot koolerast,
selle ennetamisest, ravist ja tervislikest eluviisidest. Loengu teisel poolel
saavad lapsed paberid ning värvilised rasvakriidid ja palun neil joonistada
midagi, mis seostuks tervise või hügieeniga. Kahele vabatahtlikule innukale
joonistajale olen jaganud suuremad paberid plakatite tegemiseks. Üks personaalse
hügieeni tähtsamatest punktidest ja teine situatsioonidest, kus me peaksime tingimata
käsi pesema. Nii plakatid kui ka kõik teised pildid oleme kleepinud klassi
seintele, et kõik saaksid neid mõnda aega imetleda.
Dagliga kooli hügieeni tund |
Õpilased plakateid ja pilte joonistamas |
Lapsed on samasugused kõikjal maailmas. Alguses ollakse
tagasihoidlikud, piltide teemade valimisega läheb aega ja mõned väidavad
kaljukindlalt, et ei oskagi joonistada. Lõpuks, kui töö läheb käima, innustuvad
kõik aga sedavõrd, et on raske otsi kokku tõmmata. Enne joonistamist jagan
klassis laiali värvipliiatsid, rasvakriidid ja igale lapsele paberi
joonistamiseks. Koolid ise kahjuks midagi sellist tihtipeale lastele võimaldada
ei saa. Mõned tahavad harilikuga enne pildi kontuurid ette joonistada ja alles siis
värvima hakata. Kuna aga harilikke kõigil pole, on juhtunud nii, et oodatakse
klassikaaslase pliiatsit, et siis alles oma tööga alustada. Olen küll
õpetajatelt küsinud võimalusel laenuks mõnda pliiatsit, aga alati olen saanud
vastuseks: meil kahjuks ei ole. Ka kustukumme pole kõigil ja joonlaudu ja
omaenda värvilistest pliiatsitest rääkimata. Aga fantaasia õnneks ei küsi su
rahakoti suurust ning seetõttu on tulemused ikka olnud huvitavad, omapärased ja
laste enda-näolised. Valmis piltide seinale riputamine kutsub esile
kihistamist, naerurõkkeid, uhkusest pakatavaid säravaid silmi ja rahulolevaid naeratusi.
Me oleme midagi ära teinud, mis on hästi välja tulnud ja me võime seda kõigile
teistele esitleda.
Yakoti kooli õpilaste tööd |
Dagliga kooli plakati uhke autor |
Loengute kõrvalt olen visanud pilgu peale koolide poolt
pakutavatele kätepesu võimalustele, prügi kogumisele ja puhta joogivee
olemasolule. Enamus koole küll pakuvad mingisuguseid lahendusi, aga kõigi 3
organiseeritust ei ole ma kahjuks kohanud üheski asutuses. Kõige viletsam seis
on prügikastidega. Või vähemalt prügi korjamiseks mõeldud mingisugusegi
eraldatud kohaga. Paljudes koolides on kusagil hoone külje all hunnik, kuhu
enamus prahist tassitakse ja kust siis igasuguse tõkke ja kaitse puudumisel
tuul ning loomad seda omakorda 4 ilmakaare poole laiali lennutavad.
Pelungu kooli õpilased kaevust vett toomas |
Joogivee
koha pealt on kõige õnnelikumad koolid, millede õuele on ehitatud kaevud.
Enamasti on kaev küll 2 kooli peale ja teise maja lapsed peavad vahest vee
toomiseks üle autotee jooksma. Vahest tuuakse vesi hommikuti koolimaja ees
olevatesse tünnidesse, kust siis kraani avamisel kätepesuks või joogiks vett
saab. Joogivee ja kätepesu tünnid on tihtipeale eraldi ja mõeldud ainult joogi
või ainult pesemise tarbeks. Vahest puudub teine tünnidest ja üksikutes
koolides on puudunud isegi mõlemad võimalused. Mõnes õppeasutuses on innukad
õpetajad ehitanud lastega koduse ja odava kätepesu atribuudi – Tippy-Tap´i.
Kanister, millesse on tehtud tillukesed augud, riputatakse sangapidi 3 puutoika
külge ja ühendatakse nööri abil maas oleva toikaga. Kui toikale astuda,
kallutab nöör kanistrit sedavõrd, et vesi voolab aukudest välja. Lihtne ja odav
viis isegi mingisugust kraani puudutamata käsi pesta. Varguse ära hoidmiseks
määratakse sageli keegi õpilastest või õpetajatest vastutavaks selle eest, et
pärast tunde nii seep kui ka kanister saaks koolimajja luku taha tõstetud.
Tippy-Tap, ise meisterdatud atribuut käte pesemiseks |
Kuigi koolid on Gaanas inglisekeelsed, leidub külas
hulgaliselt inimesi, kelle ainukesteks inglise keelseteks väljenditeks on: How
are you? I m fine. Good morning. Hello. Come, come ja inglise keelsed numbrid
(kuidas läheb, mul on kõik hästi, tere hommikust, tule,tule) Enamasti on
nendeks väikesed lapsed, kes pole veel kooliteed alustanud, vaeste perede
lapsed, kelle ülalpidajad ei suuda või ei taha last kooli panna ning vanemad
inimesed, kes võib-olla pole kunagi koolis käinudki. Aga enamasti nad proovivad
hakkama saada selle vähesega, mida osatakse ja keegi ei pane pahaks kui midagi
valesti läheb.
Seetõttu võib tulla ette olukordi, kus inimene tuleb sulle
hilisõhtusel tänaval vastu ja teretab rõõmsalt: „Good morning.“ Tore, et nad
üldse vaevuvad sind võõras keeles teretama.
Või siis turul olles, kui juhtud küsima kauba nime või
kasutuse viisi, saad ikka vastuseks: „Two cedis.“ Vähemalt oskavad nad öelda, palju toode maksab.
Kohates ühel pärastlõunal lapsi, nende seas 4 – aastane Michelin,
üritasime lihtsatel teemadel juttu puhuda, aga nii noorte puhul ei kujunenud
see keelebarjääri tõttu just eriti edukaks. Näitasin sõrmega enda peale ja
laususin: „My name is Rita. Who are you?“
„I m fine“ tuli kiire vastus särasilmsete laste suust.
Comments
Post a Comment