Keskusest, koolidest ja korraldusest
Pärast nädalate pikkust inimeste utsitamist, taga ajamist ning motiveerimist jõudsime eelmise nädala lõpuks nii kaugele, et saime laias laastus kokku esimese poolaasta ITK keskuse külastamise kava. Rõõm õnnestumise üle on suur. Nagu eelmine kord mainitud kaasasime haridusameti kaudu ka koolide järelevalve õpetajad, kes enda vastutusalasse kuuluvate koolidega suhtlesid ja mõne nädala möödudes ka meile osaliselt! info edastasid. Eks nagu siin kombeks liikus info väga pikki teid pidi ning lõpuks jõudis minuni väga ootamatuid või siis otseselt nõudvaid liine pidi. Abiks oli ka Emmanuel, kes on ametis teaduse ja IKT eest vastutav inimene. Temal on mõttekas pisut pikemalt peatuda, kuna pärast läbirääkimisi oleme jõudnud kokkuleppele, et temast saab Elijah asemel ka keskuse koordinaator ning eestvedaja. Momendil nagu mainitud tegeleb ta teaduse ja IKT vedamisega, näiteks korraldab ta koolides robootika tunde ning koolidele mõeldud teadusvõistlusi. Ütlematagi vastutab ta ka kõikide koolide arvuti- ning teadusainete õpetamise kvaliteedi eest.
Loodetavasti saab ta olema keskuses aktiivsem kui Elijah, kellel lihtsalt polnud enam aega ega tahet siia panustada.
Kongo JHS tund IKT keskuses |
Niisiis tagasi koolide külastuste juurde. Nädala esimese poolega on meid külastanud juba Kongo Junior High School, Yakoti JHS ja Girls Model JHS. Girls Model ja Kongoo JHS on ka keskusele distantsilt lähimad. Kahjuks pidi oma esimese külastuse üles ütlema Kong-Daborin JHS, kelle määratud aeg kattus GESi poolt planeeritud loenguga tüdrukute intiimhügieenist. Sellel nädalal on oodata veel Kong Gorug Primary ja Logre JHS. Järgnevatel nädalatel veel Piitanga Primary ja Zua JHS. Töötame ja loodame, et kõik ka regulaarselt käiks ja käima jääks.
Esimeste koolide külastuse kogemus on üsna erinev. Selle ilmestamiseks vaataks põgusalt kolme kooli Girls Modeli, Yakoti JHS ning Kongo JHS näidet. Kongo JHS õpetaja Kamal on piirkonnas uus ning keskusega varem kokku pole puutunud.
Yakoti JHS tund ITK keskuses |
Ta toodi sellest kooliaastast üle ühest Bawku koolist. Siin toimibki õpetajate ja ka haridusametnike liikumine nii, et iga viie aasta tagant suunatakse sind uuele positsioonile või uude kooli. Ise saad küll teha avalduse, et ei soovi edasi liikuda või soovid minna just sinna kooli, aga reaalsuses sellega enamasti ei arvestata. Ehk vanematele inimestele kõlab tuttavalt? Veelgi enam tihti suunatakse ka vajaduspõhiselt, nt ühes koolis jäi õpetajaid väheks ja toimub ühtlustamine ja pärast paari kuud ühes koolis suunataksegi sind juba mujale.
Ühesõnaga Kamal saabus enda 45 õpilasega ja jäi juba esimestest hetkedest hätta. Distsipliiniprobleemid ning õpilaste elevus kaalus üle õpetaja kõva hääle ning järgnev tund kujutas endast lärmi, anarhiat ning ka paari õppimise grammi. Mitte et selles midagi valesti oleks, nii ju õpimegi nii õpetajate kui õpilastena. Ja ilmselt oli Excel esimese ampsuna liiga suur ka. Arutasime pärast tundi ja järgmine kord kulgeb tund kindlasti juba ladusamalt.
IT õpetajad Jonathan ja Moses Girls Model koolist |
Ka Yakoti kooli õpetaja Olivia on noor ja energiline ning alles õpib õpetajaks käies lisaks tööle veel ka Kumasis ülikoolis. Siiski on ta juba omandanud hea pedagoogilise tunnetuse ning haldab endaga kaasa tulnud 20 õpilast kenasti. Alustatakse reeglitest ja kõik kuulavad ja hakkavad neid ka järgima. Loomulikult on 20 õpilasega oluliselt lihtsam kui 45 õpilasega. Samas pole paljud tema õpilastest kunagi arvutiga kokku puutunud ning probleeme, mida tuleb lahendada, on väga palju. Siiski läheb esimene kokkupuude meeldivalt ning ladusalt, kuna keegi ei karju ning õpitakse koos. Olivia suhtleb õpilastega vabalt, tehes ka nalja ning jäädes iseendaks.
Girls Model JHS õpilased pärast tundi |
Kolmandana Girls Model ja nende kogenud õpetaja Moses, kelle kohta saate palju juba teada nii Silja kui Janeki blogidest, ning kes on ka keskust varasemalt juhtinud. Neil on kaasas ka enda koolist 8 süleaarvutit, et võimalikult paljud saaksid enda masina. Tund ning pedagoogika mõjuvad tihti nagu sõjaväeline kord, kus distsiplineeritust voolab ojadena. Tänu ning kiitust väljendavad õpilased täpse rütmilise kuueplaksulise harjutusena, mille osaliseks ka mina saan. Iga asja korratakse üle ja õpetaja küsib niikaua kuniks grupi vastus on tema arvates piisavalt ühtne ja vali. Iga vastus kaigub üle ruumi „yes, sir!“ või „no, sir!“. Klassi marsivad 35 õpilast ühekaupa ja suunduvad konkreetse määratud arvuti juurde. Lahendus on kindlasti üsna tõhus ja paljude teemade õppimise puhul tervitatav. Siiski jääb silma, et arvutit kasutavad õpilased väga vähe ning ka praktiline tund kulgeb pigem teoreetiliselt.
Muudes uudistes on endiselt päevakorral kogukonnakoolitused. Õpilasi tuleb üha juurde ning kahjuks tuleb õpilasi ka ukse pealt tagasi saata, kuna masinaid lihtsalt ei jagu. Siiski on nad oodatud järgmine kord, siis ehk läheb õnneks. Ka täiskasvanute aeg on nüüd välja kuulutatud ja esmaspäeviti külastavad meid erinevate oskuste ning soovidega külaelanikud, peamiselt õmblejad.
Keskuse internet on nüüd samuti töökorras, kuid mitte ilma agadeta. Kui külas on turupäev ja koormus mastile suur, siis on kasutamine isegi paari seadmega raskendatud. Samuti puuduvatel vanematel sülearvutitel ning lauaarvutitel interneti vastuvõtjad, mistõttu saab internetti adekvaatselt kasutada u 10 arvutiga korraga.
Oleme uuendanud ka arvutite tarkvara, kõigil arvutitel on peal Mavis Beaconi trükkimise õpetamise programm ning mingi aastakäigu MS Office versioon.
Comments
Post a Comment