Bawku õdede kool ja haigla
Kokkulepped
Bawku kooliga toimisid nii nagu oli lubatud, teisipäeval sõitsime neljaks
päevaks Presby kristlikusse õdede kooli ja haiglasse. Kõik teadsid meie
tulekust ja oli tunda, et meid oodati juba pikkisilmi.
Kool
ja haigla asuvad ühisel suurel territooriumil. Kool tegutseb viiekümnendate
aastate keskpaigast ning kuni tänaseni on seal õpetatud ainult õdesid, kuid
järgmine september plaanitakse avada ka ämmaemanda õppekava. Selleks ehitatakse
eraldi hoone ja on taotletud rahastust hollandlaste toetusprogrammide kaudu.
Hollandlaste erinevad programmid on toetanud kooli juba aastaid, näiteks on nii
kooli kui ka haigla varustus erinevate õppevahendite ja meditsiinitarvikute osas pigem hea, samuti käivad
korra aastas 4-6 arsti haiglas tööl (silmaarst, kirurg, naistearst).
Kool
Õe
väljundipõhine õppekava kestab 3 aastat. Diplomiõppekavad väga põhjalikult
koostatud, aluseks on Hollandi programm. 2/3
õpetajatest on mehed, kokku on koolis 15-20 õpetajat.
Tudengitel on kohustus kanda koolivormi, mis on väga ilus: tüdrukutel rohelised kleidid ja kinnised
jalanõud ning poistel valge triiksärk, must lips, heledad püksid ning samuti
kinnised jalanõud. Tudengid on väga õpihimulised, hästi palju küsivad ja
tunnevad huvi erinevate teemade vastu. Ühes klassis on umbes 70 tudengit,
praktilisteks tundideks jaotatakse väiksemateks rühmadeks. Õppimise ajal ei
tohi tudengid kooli territooriumilt lahkuda, ainult koolivaheajal. Tudengid
elavad ühiselamus, tüdrukutel ja poistel eraldi majad. Võrreldes
klassiruumidega ja üldise koolikeskkonnaga on ühiselamu päris kehvas seisus.
Meie
Maritiga külastasime iga päev ühte tundi (kestvus 2-3 tundi) näiteks oli nii
iseseisvate tööde ettekandeid kui ka anatoomiat ning
günekoloogilist kirurgiat. Õpetajad kasutavad erinevaid õppemeetodeid
(sissejuhatus koos teema avamisega, seminar, näitlikustamine ning tagasiside),
tundide läbiviimiseks on tehniline valmidus olemas, ainult internetilevi on
katkendlik. Üldiselt olid tunnid väga huvitavad, kuid laialivalgumist tuli ette
kõikide tundides. Näiteks anatoomia seminaris jõuti välja sünnitaja
kateteriseerimiseni.
Tunniplaan
on koostatud terveks aastaks ning lähtub põhimõttest, et igal päeval ja
kellaajal on oma kindel tund (Eesti üldhariduskoolide tunniplaan). Tundide mahu
arvestamise aluseks on ainepunktid ehk kreditid, 1 kredit vastab 1 täistund.
Üldiselt on sama nagu Eesti kõrghariduses nt 3 kreditit vastab 72 tundi tööd
üliõpilase kohta. Teooria ja praktika on omavahel integreeritud, tudengid
käivad teooriaõppe vahel haiglas praktikal nt üks nädal ning vaheajal peavad
olema haiglas praktikal 6 nädalat. Haiglas on mentorid, kes tudengeid
juhendavad, koolipoolsed juhendajad on mentoritega sagedasti kontaktis. Selles osas
on haigla ja koolivaheline koostöö väga hea.
Kooli
raamatukogus on kirjandust kõikidele teemadele, kuid üldiselt on raamatud 10
aastat ja veel vanemad.
Haigla
asub suurel territooriumil, erinevad osakonnad on väikestes majades, mis komplektselt moodustab terviku. Hiljuti avati
hollandlaste toel vastsündinute intensiivravi osakond (NICU). Osakonna vastutav
ämmaemand läbis hiljuti vastavad kursused ja nüüd koolitab kolleege. Samas osakonnas
õpetatakse ka kängurumeetodit (laps seotakse ema rinnale). Sünnitusosakonnas
aegajalt proovitakse erinevaid valutustamise meetodeid ja sünnitusasendeid,
kuid naised sageli ise eelistavad traditsioonilist selili sünnitamist.
Haiglas
töötab kokku 6-10 arsti, ülejäänud töö teevad ära õed, ämmaemandad või arsti
assistendid. Näiteks oli üks keiserlõige, mida opereeris üldarst, kes on
läbinud vastavad kursused. Anestesioloog oli eraldi väljaõppega.
Üldiselt
külastasime kõiki osakondi välja arvatud laste, kuna teel sinna hakkas üks
väike 3 aastane poiss meid nähes hirmunult röökima ning siis otsustasime
vastavat osakonda vältida.
Ühel
päeval palusime luba teha ka ise tutvustav ettekanne Mondost, Eestist ja
tervishoiu kõrgkoolidest. Ettekandel osalesid
haigla ja kooli juhtivtöötajad, kellega sai arutatud edaspidiseid
koostöö võimalusi.
Kokkuvõtvalt
on kool valmis erinevateks rahvusvahelisteks koostööprojektideks ning väga
oodatakse partnereid, kes jagaksid oma kogemusi. Nii haiglas kui ka koolis on
olemas kriitiline ressurss, kes muudatustega kaasa tuleks, et paremini teenida
oma kogukonda, pakkudes tõhusaid tervishoiuteenuseid.
Comments
Post a Comment