Sopruskoolidest
Kui toetustsaajad lapsed on laiali kuskil 20 koolis, siis
ega see sõpruskoolide arvgi väike ei ole – sain kokku 15 kooli. Võtsin
kõigepealt ette need koolid, mis lähemal ja kuhu ka pärast vihmasadu ligi pääseb.
Kõike koole ei ole veel jõudnud läbi käia, sest sageli käin igas koolis kaks
päeva järjest. Igaks juhuks sihin kahte-kolme kooli, sest kord ei ole asjaga
tegelevat õpetajat või on koolijuht mingil põhjusel ära. Aeg kulgeb siin
rahulikult, sellega tuleb arvestada. Inimesed ise ka rahulikumad kui meil.
Kolmepäevasel
Mondo suvekoolis Võsul sain teada, mida eesti koolid on ette võtnud ja mis
teemad õpilastele huvi pakkunud. Ühisprojekti teemadeks on olnud keskkond,
vesi, prügi, ja taaskasutus. Uute teemadena on siinsed õpetajad välja pakkunud
haridust, sooline võrdõiguslikkus, põllumajandus, tervislik eluviis ja
igapäevaeluga seonduv. Koolid on vahetanud kirju ja õppematerjale. Eestis on
valminud veeteemaline film. Eesti vabatahtlikud on tutvustanud siinsetele lastele nii Eestit kui ka eesti
sõpruskoole, Turba ja Kambja kooli. Siinsed koolid on ühisprojektidest ja
tegevustest huvitatud, kuid sageli jääb asi pidama aeglase kirjavahetuse taha.
Praegu peab selleks, et sõpruskoolile kirja saata, minema Bolgatangasse. Pool
päeva läheb ära! Skype’st võib praegu ainult unistada. Ei ole minagi oma Skype’i
siin tööle saanud. Kirju saab saata ka vabatahtlikuga, aga seegi võtab palju
aega. Mugav pole ka see, et õpetajad saadetakse iga paari aasta tagant uude
kooli. Tuleb luua uus kontakt uue õpetajaga. Vaatamata raskustele on need tegevused olnud
mõlemale poolele kasulikud ja huvitavad.
Nagu olen juba kirjutanud teile, on eesti koolid
siinsetele koolidele ka materiaalset abi andnud. Mäletate päikesepaneele? Püüan
siin siiski nende oma initsiatiivi ärgitada. Näiteks üks kool vajas raha, et kooli
ümber kaitsta noori mangopuid tuulte ja koduloomade eest. Teises koolis oldi
agaramad – lapsed koos lastevanemate ja
õpetajatega olid noorte puude ümber ehitanud ilusad õhuaukudega savist kaitsed.
Pealehakkamist on vaja! Saangi tihtipeale naaberkoolidelt häid mõtteid, kuidas
toimida ja soovitan siis edasi.
Kui raamatuid ja õppevahendeid saata, siis nägin ka seda,
et enamus koolidel on tolmused õpikud – vihikud
põrandal hunnikus või heal juhul
kastides. Riiuleid-kappe on vähe. Osa lastest kasutab klassis oma
vanema-venna-õe kasutatud vihikut. Pliiatsite puudusel ei ole võimalik kaasa
töötada. Eks see ole nagu meilgi ju õpetajas kinni! Tuleb läbi mõelda, kuidas
sa oma eesmärgi saavutad.
Viimastel kuudel olen kogenud palju positiivset nii eesti
kooliõpetajate entusiasmi nähes kui ka siinsete õpetajate koostöövalmidust ja
huvi kaugete maade ja kommete vastu. Nendel ühistegevustel on kindlasti
kaugeleulatuvad tagajärjed.
Comments
Post a Comment