Minu üheksas nädal Kongos sai ka läbi. Esmaspäeval tegime
sõpruskoolide projekti Kongo Primary Schoolis. Kool tähistas oma
aastapäeva ja selle puhul olid neil terveks nädalaks erinevad
üritused planeeritud. Viidi läbi kultuuriprogramm, viktoriin,
jalgpallimatš, debatt, teavitusprogramm lapsabielude ja teismeliste
raseduse teemal ning palju muud. Esmaspäevaks oli kavas küla
koristusaktsioon, mis idee poolest ilusti metsiku looduse projektide
teemasse sobis. Kongo külas on prügi ja eriti plastik suureks
probleemiks, sest riiklikult korraldatud jäätmevedu eriti ei toimi
ja seetõttu on prügi majandamine inimeste enda teha. Usinamad
inimesed koguvad rämpsu kokku ja põletavad selle ära (mis pole ka
kuigi keskkonnasäästlik tegevus), aga teised viskavad lihtsalt
kuhugi maha.
Igasugune
teavitustöö sel teemal on seega ülioluline, eriti aga noorema
põlvkonna harimine. Peale hommikust kogunemist rivistati kõigi
klasside õpilased kooli ette üles. Õpetaja John selgitas
koristuspäeva eesmärki ja keskkonna hoidmise tähtsust laiemalt.
Siis asus kogu koolipere (ligi 500 õpilast ja kümmekond õpetajat)
koos küla keskuse ja haridusameti kontori poole teele. Seltskonnaga
liitusid ka umkaudu 100 õpilast Kongo Junior High Schoolist. Seega
oli meid lõpuks kokku väikse armee jagu ja umbes pooleteise tunni
järel nägid teeveered ja küla keskus palju viisakamad välja.
Ühekordse aktsioonina prügi üles korjamine muidugi probleemi
oluliselt ei leevenda. Tähtsam on tõsta üldist teadlikkust ja
prügi sattumist loodusse vähendada või ideaalis üldse vältida.
Seetõttu kogunesime peale koristusaktsiooni lõppu 5. ja 6.
klassidega uuesti klassi, arutlesime plastiku kahjuliku mõju üle
keskkonnale ja rääkisime viisidest, kuidas iga õpilane saab
prügiprobleemi lahendamisele kaasa aidata. (Ühekordse kasutusega
plastiktoodete tarbimist vähendades, esemeid korduvalt kasutades või
ümbertöödeldes). Taaskasutusmeetoditena õppisime kilekottidest
heegeldamist ja punumist.
Teisipäeval veetsin
veel viimase päeva Zopeliga koolis, kus tegime 6. klassiga
värvusõpetuse ja lehetrüki tunni. Teisipäeva pärastlõunal
toimus hiljuti avatud Nabdam Girl's Model Schoolis õpikute
üleandmise tseremoonia. Uus kool on reaalteaduste kallakuga ning
mõeldud spetsiaalselt tüdrukute hariduse ja kooliskäimise
edendamiseks.Ghanas on jätkuvalt probleemiks eriti tüdrukute
koolist välja langemine (tihti varase abielu või teismelisena
rasestumise tõttu). Seega arendatakse välja erinevaid formaate,
kuidas tüdrukutele ja vanematele hariduse omandamise tähtsust
selgitada ja seeläbi tüdrukutele terviklik haridustee tagada.
Kuna kool on alles
avatud, pole neil õppimiseks vajaminevaid õpikuid. Haridusamet
taotles õpikute soetamiseks Mondolt raha ja heldete annetajate toel
saime esialgu soetada inglise keele ja matemaatika õpikud (mõlemat
35 eksemplari).
Üritusel olid kohal
õpilased, õpetajad, lapsevanemad, haridusameti töötajad, küla
pealik ja Mondo esindajatena mina ja Victor More. Tseremoonia algas
ja lõppes palvega. Kõnedega esinesid haridusameti direktor,
külavanem, Victor, kooli direktriss ja lapsevanemate esindaja.
Kõnedes tuletati tüdrukutele meelde, et kogu tähelepanu tuleks
praeguses vanuses õppimisele pühendada ja innustati neid hoolega
õppima, et tulevikus oma kogukonnale väärtuslikuks toeks olla.
Teisipäeva õhtul
viis Victor mind Sekoti külla, kus toimusid lõikuspühade
pidustused. Inimesed ümberkaudsetest küladest kogunesid küla
traditsioonilise juhi majapidamise ümber. Erinevate külade
trummimängijad ja muusikud alustasid mängimist maja sees, misjärel
tseremoniaalsetes riietes ja staatust tähistavat peakattega külajuht
koos teiste auväärsete meestega tantsurongkäigus maja kõrval
asuva viigipuu alla suundus. Puu all viidi läbi riitus esivanemate
tänamiseks selle eest, et põllupidajaid ka sel aastal päikese ja
vihmaga õnnistati ja nende pered söönuks saavad. Peale riituse
läbiviimist esinesid erinevad kollektiivid tantsude, trummimängu ja
muusikaga. Kuuvalgel puu all trummimängu kuulamine ja tantsude
nägemine oli kindlasti minu siinoldud aja üks ehedamaid kogemusi.
Sel nädalal
alustasin tööd Zanlerigu Primary Schoolis. Baaskoolidest on see
kõige suurem, õpilasi on üle 420, õpetajaid 15. Kõikides
klassides on 2 paralleeli. Kolmapäeval tutvusin õpilaste ja
õpetajatega ning vaatlesin tunde. 5 klass tegi esimeses tunnis
(inglise keeles) dramatiseeringut tüdrukute hariduse tähtsuse
teemal. Kohtusime kõigi õpetajatega ja leppisime kokku minu
järgmise nädala töögraafiku ning sõpruskooli tegevuste osas.
Loovustunnis palusin
sel korral õpilastel joonistada, kellena nad tulevikus töötada
tahavad. Lapsed unistavad siin eelkõige praktilise väärtusega
ühiskonnale kasulikest töökohtadest. Ootuspäraselt joonistasid
paljud õpilased ennast õpetajana (see on nendega rääkides
vaieldamatult kõige populaarsem töökoht), samas tuli ka palju
pilte õdedest, mõned jalgpallurid, üks politseinik, üks
president, üks pangamanager ja üks preester.
Tööaega on Kongos jäänud veel vaid 3 nädalat.. eriti ei julge mõelda, kui kiiresti see aeg läbi saab.
|
Õpetaja John ja Kongo Primary õpilased |
|
Kongo Primary koristusaktsioon |
|
Kongo Primary koristusaktsioon |
|
Kongo Primary koristusaktsioon |
|
Kongo Primary koristusaktsioon |
|
Taaskasutuse töötuba |
|
Taaskasutuse töötuba |
|
Värvusõpetuse tund Zopeligas |
|
Värvusõpetuse tund Zopeligas |
|
Girl's Model Schooli õpikute üleandmine |
|
Girl's Model Schooli õpikute üleandmine |
|
Lõikuspidustused Sekotis |
|
Lõikuspidustused Sekotis |
|
Lõikuspidustused Sekotis |
|
Loovustund: minu unistuste töökoht |
|
Loovustund: minu unistuste töökoht |
|
Loovustund: minu unistuste töökoht |
Comments
Post a Comment