Kuues nädal Kongos
Kahjuks on nii, et mida tuttavamaks üks koht saab, seda kiiremini aeg seal mööduma hakkab. Üks nädal
Kongo külas on
jälle läbi ja sellega koos ka pool minu Ghanas töötamise
ajast. Nädalas oli palju-palju
positiivset ja tasakaaluks ka mõned väikesed pettumused.
Elektrikatkestused
muutuvad üha sagedasemaks ja kestavad aina kauem. Sel nädalal olime
ilma vooluta laupäeva õhtust kolmapäeva õhtuni. Pimedas
taskulambi valgel raamatut lugeda on päris mõnus, aga kui
sülearvuti aku tühjaks saab ja selle pärast töö seisma jääb,
on lood halvad. Elektrikatkestuse teiseks päevaks saavad paljudel
inimestel telefonide akud tühjaks ja seetõttu on keeruline ka
tööasju korraldada ja kokkuleppeid sõlmida. Õnneks on tänu Mondo
toetusele mitmetes koolides päikesepatareid ja näiteks Zuas tööl
käies saavad õpetajad sealset taastuvenergiat kasutada.
Kunstitunde
tegin sel nädalal
Zua algkoolis 4., 5. ja 6. klassiga. Joonistasime, kirjutasime,
tegime lehetrükki jms.
5. klassi õpilased voolisid kolmapäeval
savist skulptuure: näitasin
algul lihtsamaid tehnikaid nagu taimetrükk savile ja
hiljem tegid õpilased vabalt valitud teemal töid. Nagu ikka kipuvad
õpilased üksteiselt ideid laenama: sel korral olid põhilisteks
teemadeks helikopterid, mootorrattad ja köögiinventar
(potid, pannid, lauad, toolid).
Tehti ka loomade kujusid: väga ilusaid ja
detailseid krokodille ning terve härjarakend (kahe inimfiguuriga).
Alustasime tööd kooli veranda peal ainult
5. klassiga, aga mõne aja pärast tundus küll, et pooled kooli
lapsed olid põllu peal savi järel käinud
ja igaüks nokitses omaette midagi teha. Teisipäeval
viisin läbi ka minikoolituse
kõigile kooli õpetajatele: tegime pimesi kontuurijoonistusi.
Portree joonistamine on väga keeruline ülesanne ning
tekitas õpetajates algul hirmu, aga
hiljem tehnikat tundma õppides palju elevust.
Neljapäeval oli lastega jälle loovustund. Unustasin eelmisel nädalal tunnist siia kirjutada, õppisime tookord õpilastega ühte tantsu. Arvasin,
et lastel on võib-olla joonistamisest maalimisest villand ja nad
tahaksid midagi muud teha, aga tegelikult olid lapsed pettunud, et
joonistada ei saanud. Sel nädalal tegime siis grupitöödena
söejoonistusi varjudest. Õpilased võtsid kordamööda naljakaid
poose ja teised lapsed joonistasid nende varjude kontuurid paberile.
Hiljem täitsime varjud erinevate mustrite ja tekstuuridega.
Osalejaid oli tunnis kokku 82.
Selleks
nädalaks mõeldud sõpruskoolide projekte ei õnnestunud kahjuks
täies mahus teostada. Ühe kooli õpetajad andsid kokkulepitud
päevale eelneval õhtul teada, et peavad hoopis haridusametis
koolitusel olema. Teise kooli kokkulepitud päevaks kohale minnes
selgus, et õpilased on küll õpetaja juhendamisel tööd alustanud,
kuid joonistused pole veel valmis ja üldse tahaksid nad õpilastega
ekskursiooni ka teha ja peaksime ikkagi teise päeva leidma.
Mis siis ikka, leidsimegi. Ja mina sain õppetunni, et edaspidi pean
enne projekti teostamist soovitavalt iga päev helistama ja uurima,
et kas ikka töö juba käib ja kas saame kokkulepitud ajal kohtuda.
Nendele
tagasilöökidele vastukaaluks viisime Zua koolidega neljapäeval ja
reedel mitmeid toredaid projektitegevusi läbi. Neljapäeval käisime
õpilastega (Primary ja Junior High Schooli klassidest) eksursioonil
kooli lähedal asuva mäe otsas. Tegevus oli kaks nädalat varem
kindlaks määratud, aga muidugi tuli eelmisel õhtul välja, et kõik
projektis osalevate klasside õpetajad on sel päeval koolitusel.
Mõtlesin siis, et tere-tore: nüüd lähen mina üksinda 150 lapsega
kuhugi võssa ragistama ja see saab küll „huvitav” olema (hea
kui lõvid või
krokodillid kedagi ära ei söö :D). Õnneks leiti ekskursioonipäeva
hommikul ikkagi koolide pealt kolm teist õpetajat ka kaasa ja üks
armas onu külast juhatas meile giidina teed. Krokodille
ega lõvisid polnud kuskil näha, ainult lehmad ja lambad. Matka
käigus näitasid lapsed oma teadmisi kohalikest taimedest: tegime
fotosid ja videoid erinevatest söödavatest marjadest ja
puuviljadest.
Kohalikel
siin on valgetest inimestest päris naljakad arusaamad. Õpilased ja
õpetajad olid siiralt üllatunud, et ma suudan mõnda aega päikese
käes kõndida või üle oja hüpata või väikese künka otsa
ronida.
Iga natukese aja tagant uuriti ikka, et kas ma olen nüüd
juba väsinud.
-Ei
ole.
-Aga
nüüd?
-Ei.
-Nüüd
vist tahad küll juba puhata?
Jne jne :)
Reedel
korraldasid õpetajad ja õpilased Zua
Primarys projekti jaoks kultuuripäeva.
Poisid esitasid kooli ees sõjatantsu ja tüdrukud tantsisid ja
laulsid baobabi all. Hiljem näitas üks 5. klassi poiss, Godwin,
kuidas kõrvitsakoorest, kitsenahast, puidust ja jõhvist kitarri
meenutavat kohalikku keelpilli meisterdada. Kui pill valmis sai,
laulsime ja tantsisime klassiruumis. Lapsed proovisid ka eesti
parmupilli mängimist.
Reedel pidin siis ka Zua õpilaste ja õpetajatega hüvasti jätma. Kindlasti lähen sinna veel korra tagasi, et õpetajate koolituse ja sõpruskoolide diplomid üle anda ning õpilastega nende videoid vaadata. Ikkagi on väga kurb meel, et just tuttavaks saama hakanud lapsed tuleb maha jätta. Reedesel nädalalõpu kogunemisel kui kõik õpilased mulle plaksutasid oli ikka väga eriline ja uhke tunne.
Loodan
väga, et millagi õnnestub ka filmitud materjal netti vaatamiseks
välja panna.
Kui viimati üritasin
videot üles laadida, siis ootasin internetipunktis 3-minutilise
video laadimist umbes 50 minutit. 5 minutit enne video lõplikku üles
saamist algas torm ja kogu linnas läks elekter ära.
Proovin
lähiajal uuesti ja siis saab ehk liikuva pildi vahendusel kõigest paremini aimu.
Zua õpetajate koolitus |
Laste skulptuurid |
Mootorratturi skulptuur |
Laste skulptuurid |
Krokodill |
Lastega matkal |
Lastega matkal |
Lastega matkal |
Lapsed ja meie giid |
Zua JHS ja PS õpetajad |
Zua JHS õpilased |
Neljapäevane loovustund |
Neljapäevane loovustund |
Neljapäevane loovustund |
4. klassi õpetaja Marcus kohaliku kitarriga |
Poisid sõjatantsuks valmistumas |
Zua õpetajad- alati stiilsed :) |
5. klassi õpilane Godwin kohaliku kitarriga |
Comments
Post a Comment