Esimesed kunstitunnid Kongos
Möödunud nädal
algas esmaspäeva hommikul suure vihmavalingu ja tormiga. Selleks päevaks
plaanitud kohtumine Gorugi (esimene baaskool, kus kunstitunde tegema hakkan)
õpetajate ja õpilastega tuli edasi lükata, sest teede olukorra tõttu polnud
võimalik kooli kohale minna. Halvale ilmale vaatamata tahtsime siiski Victoriga
Bolga koolidesse üle viidud õpilasi kontrollida. Kohe peale vihma lõppu asusime
mootorrataga linna poole teele. Sain omal nahal kogeda, miks see nii on, et
vihmase ilmaga õpetajad Bolgast Kongo koolidesse tööle ei jõua. Niigi
löökaukudega tihedalt kaetud tee oli savine ja libe ning sõit selle tõttu
ohtlikuvõitu ja närvesööv. Lisaks sellele olime linna jõudes punase mudaga
kaetud ja ei näinud just kuigi esinduslikud välja. Sellest hoolimata leidsime
otsitud tüdruku üles, Victor ajas pangas asju ja mina laadisin fotosid netti. Õhtul
käisin veel Gorugi kooli õpetaja Rosina kodus ja arutasin temaga kunstitundide
korraldamist: rääkisin oma ideedest ja koos valisime kõige paremad mõtted
välja. Õnnetult alanud päev sai siiski enam-vähem asjaliku lõpu.
Teisipäevast
alates oli ilm ilus ja kuiv. Sõitsime igal hommikul Rosina rolleriga kooli.
Kong-Gorugi põhikool on 6-klassiline, ligi 200 õpilase ja 8 õpetajaga tore külakool. Ühe
hoone otsaseinale on kõrvuti maalitud Ghana ja Eesti lipud. Koolil on oma aed,
kus kasvab peamiselt maguskartul, samuti on majade ümber hiljuti istutatud
mitmeid viljapuid (moringa, mango, papaia jt). Õpilased olid alguses minu
kohalolekust ikka väga pöördes.. tundsin piinlikkust õpetajate ees, kes tunde
andsid, kui lapsed uksest ja aknast ainult solimiid (valget naist) vahtida
tahtsid. Püüdsin kuidagi võimalikult madalat profiili hoida. Õnneks harjusid nad
minu kohalolekuga paari päevaga ära ja solimii-elevust on juba tunduvalt vähem.
Mina annan tunde
Upper-Primary astmes ehk siis neljandale, viiendale ja kuuendale klassile.
Teisipäeval tutvusin kooli, õpetajate ja õpilasega ja vaatlesin enda
juhendatavate klasside tunde. Õpetajad on kunstitundide osas koolitusest
huvitatud (mõned kohe väga entusiastlikult, mõned natuke mõõdukamalt :) ). Kõik tunnistavad, et lastele meeldib
loovtööd teha, aga puudu jääb materjalidest ja õpetajatel endil oskustest. Püüan
tunnid koostada nii, et need oleks võimalikult kättesaadavate materjalidega
teostatavad ja samas siiski lastele ning õpetajatele põnevad. Samuti proovin
tunnid teha võimalikult erinevates tehnikates, et loodetavasti jätkuks
inspiratsiooni ka peale minu lahkumist erinevaid asju katsetada.
Kolmapäeval tegime
kõigi klassidega maakunsti. Alustasime 6. klassiga, vaatasime koos
inspiratsiooniks fotosid Andy Goldsworthy töödest ja arutlesime, milliseid
materjale saaksime kooli ümbrusest kasutada. Soojendusharjutusena lõid õpilased
looduslikest materjalist enda valitud vorme, järgmise etapina vaatasime koos adinkra
sümbolite pilte ja rääkisime sümbolite tähendustest. (Adinkra on Ashanti hõimu
tekstiilikunst, kus erinevaid filosoofilise ja reliioosse sisuga sümboleid
naturaalsete värvidega kangale trükitakse. Tänapäeval kasutatakse samu
sümboleid lisaks tekstiilidele kõikvõimalike esemete ja ehitiste kaunistamisel.) Õpilased tahavad sümboleid kõigepealt
joonistusvihikutesse visandada ja lepime kokku, et järgmises tunnis teostame
need ka maakunstina. Neljanda ja viienda klassi jaoks lihtsustasime ülesannet
pisut, nemad teostasid vabalt valitud vormiga maakunsti töö ja dokumenteerisid
selle lõpuks joonistustena.
Alguses on
õpilastega suhtlemine natuke keeruline, sest minu aktsent ja intonatsioon on neile
võõrad. Püüan küll end võimalikult selgelt ja lihtsate sõnadega väljendada,
kuid ikkagi on natuke segadust. Õnneks aitavad õpetajad selgitustega nii
inglise kui nabti keeles (nooremate õpilaste inglise keel pole ka veel nii
tugev, seega on hea kui tähtsamad asjad kohalikus keeles üle seletatakse).
Neljapäeval
tutvusime 4. Ja 5. klassiga trükikunstiga. Õpilased trükkisid kooli ümbrusest
leitud puulehtedega paberile erinevaid mustreid ja kujundeid. 5. klassi tunniga
liitus ka teiste klasside õpetajaid, pluss üks õpetaja naaberkoolist. Õpetajad
olid vähemalt sama elevil kui õpilased (võib-olla isegi natuke rohkem). Valminud
tööd panime klasside seintele näitusena välja, üldilme sai kohe rõõmsam ja
värvikirevam.
Neljapäevaõhtuses
avatud loovustunnis otsustasin ka lehetrükki katsetada. Arvestasin, et kohal on
vast natukene rohkem õpilasi kui eelmisel korral ja pistsin ekstra portsu
paberit kotti. Poole tee peal kiriku juurde kuulsin juba kaugelt laste kisa.
Kui tunni toimumiskoht paistma hakkas, jooksis mulle kümnepealine kamp vastu ja
kiriku juures ootas veel mitukümmend last. Kohal oli lõpuks üle viiekümne
õpilase- pea poole rohkem kui eelmisel korral. Mingist individuaalsest
lähenemisest sellise massi puhul kahjuks juttu olla ei saa. Samas on lehetrüki
tehnika väga lihtne ja lapsed said ka ise suurepäraselt hakkama. Pintselid
jagus õnneks enam-vähem kõigile ja värvipurke sai omavahel jagada. Erinevate
värvide lõppudest kokkusegatud tööd tulid veel kõige põnevamad ja maalilisemad.
Neile õpilastele, kellele alguses pintsleid ja värve ei jagunud, näitasin lehtede
ja erinevate pindade abil frotaaži tehnikat. Hoolimata tunni üsna kaootilisest
käigust aitasid õpilased lõpuks kõik materjalid ilusti kokku koguda ja korda
sättida: pintslid, värvitopsid ja pliiatsid pestakse puhtaks ja loetakse
hoolega mitu korda üle.. et kas ikka on kõik alles :) Lapsed on ikka nii toredad.
Reedestes
tundides lõpetas 6. klass adinkra sümbolite ülesande. 5. klassiga rääkisime
selle aasta sõpruskoolide projekti teemast, milleks on metsik loodus.
Otsustasime teha savist loomaskulptuure. Vaatsime pilte erinevatest metsikutest
aafrika loomadest ja lapsed tõid kooli juurest põllu pealt savi. Valmis kujud
sättisime klassis kiireks mini-installatsiooniks ja õpilased laulsid voolitud
loomade kohta ühe kohaliku laulu. Tundide lõpus vaatasime koos eesti looduse
teemalist raamatut, rääkisime meie metsast ja loomadest.
Laupäeval olin
kutsutud Kongo küla kirikus tegutsevate kaputsiinide ordu 10. tegutsemisaastat
tähistavale missale. See kestis üle kolme tunni. Ghanas oldud kuu aja jooksul
olen kirikus käinud rohkem kui kogu eelneva elu jooksul Eestis kokku. Nädalavahetusel kogesin ka siin oldud aja
esimest pikemat elektrikatkestust. Vool läks ära reede õhtul ja tuli tagasi
alles pühapäeva õhtuks.
Comments
Post a Comment