Lapsed tänavad silmadega
Kohalik möödakäija: La-a yela? (Kuidas läheb?)
Liina: La-a
soma! (Hästi!)
Kohalik möödakäija: La-eng biella! (Kõike head!)
Liina: Naa-baa. (vastusena)
Kohalikud lapsed (kaugelt hüüdes): Solimee! Solimee! Solimee! (hääldub: solimii! - Valge inimene!)
Liina: La-a yela? (Kuidas läheb?)
Kohalikud täiskasvanud: La-a soma. Zaan! (Hästi. Tere tulemast!)
Liina: Mpoya zuh zuh! (Tänan väga!)
Antud pidevat dialoogi erinevate
Kongo laste ja teiste kongolastega saadab mõlemapoolne naeratus, rõõm,
sügav silmavaade ning hoogne lehvitamine. Vast ei möödu ükski inimene
tervituseta, kellega läheb jutt pikemaks (kes valdab mingilgi määral inglise
keelt), kellega lühemalt. Nii võib mõnesaja meetri läbimine kulgeda meeldivalt
pikaks sotsiaalseks teraapiaks. Aega siin tundub kõigil olevat...
Reedel käisin lähimas linnas Bolgas
toimetamas ja muuhulgas ostsin ka endale käekella turult. Kell töötab, aga oma,
Aafrika, ajaühikutes. Kuigi kellast otsest kasu pole (kahe päevaga on aeg
läinud kellal edasi ca poolteist tundi), meeldib see mulle VÄGA! See on minu
arvates ehe näide ja tõestus sellest, et Aafrikas on oma aeg....omas tempos
kulgemine....kiiret kuhugi pole. Kell meeldib, aga siinse tempoga tuleb alles
harjuda, päevas kogu aeg millegi tegija ja tööka loomu tõttu võtab see aega.
Kui täna kohalikele rääkisin, et meil keskkoolis oli nii, et kui õpetaja
teadmata põhjusel akadeemilise 15 minutit tundi hilines, võisime ära minna,
hakkasid noored silmi punnitades imestusest naerma: siis ei oleks meil peaaegu
üldse tunde! Siinkohal on paslik tuua vast tänane ootamiskogemus: kokkulepe oli
hommikul kell 9.00, inimene saabus väga täpselt.... täpselt kell viis õhtul!
Loomulikult asusin ise enne tegutsema, ja nii see kella viieks tehtud saigi :)
Tervitused Mondole KoCDA esimehe
Victori poolt!
Suurejoonelise direktorite miitingu
tõttu Bolgatangas, lükati Kongo külas koolides õppetööga alustamine nädala
võrra edasi, kool algab 16. septembril. Lapsed aga juba ootavad ja söövad
koolimaja aknal kõõludes kohalikku "kommi". Ükskõik, kellelt lastest
küsin, kas tahavad kooli minna, on vastus olnud siiani eranditult: Yeeees!
(Jaaaaa!).
Enne nii rõõmsad lapsed võtsid pildi puhuks tõsisema ilme. Kongo Primary School. |
Pühapäeval kogunesin üheskoos külarahvaga
kirikusse missale. Kirjeldamatu energia, mida religioosne tants ja laul ja
palve tekitavad uhke pühakoja õhku. Keset kakskeelset missat hakkas tihedalt
sadama, vihma tagus vastu plekk-katust lärmavalt, kuid mitte kedagi see ei
seganud. Missa kestis mitu tundi, seega, nagu pildilt näha, väsis nii mõnigi
väike ja ka suurem.
Pühapäeval õpetasin ka KoCDA esimehe
pojale Evansile, kes organisatsioonis tubli it-mehe rollis, kuidas luua Google
kontot ning teha blogi - seda selleks, et tema saaks omakorda edasi õpetada
kogu küla õpetajaid, et ideaalpildis oleks kord igal koolil/klassil oma
konto ja blogi - see oleks ka väga suur samm sõpruskoolisidemete arendamisel.
Loomulikult siinkohal tuleb arvestada võimaluste ja oludega. Aga algus on
tehtud!
Täna tegi ka Evans nö eksami - pidi looma ühe Google konto ja blogi (sissekandega) minu väljamõeldud koolile.
Arvestades kohalikku võrguühendust ja poisi kannatlikkust, samas ka
tähelepanelikult eelnevalt õpitut, on tulemus positiivne: eksam edukalt
sooritatud.
Mõned koolid olen enda jaoks edaspidiseks
tööks ka juba kaardistanud, kuid seda väga laias plaanis. Valdav enamus
teedest on rajakesed, seega autoga väga ligi ei saagi (Kooli võib vabalt leida
mööda kitsast maisipõlluvahelist rada minnes, pärast kullakaevajaid - neid
olen näinud palju! Pilti teen kunagi ehk hiljem -pärast mõnda eeslit ja
teel kakerdavat lehma). Kaarti kui sellist olemas ei ole.
Enamuse tänasest päevast aga veetsin
lastega, eesmärk oli eelkõige kohtuda toetusprogrammi lastega, kuid tuli palju
teisigi. Viisin kiriku kõrval olevas raamatukogus/õpiruumis läbi iga lapsega
individuaalse lugemistesti (Burt Reading Test), et saada aimu, mis tasemel
lapsed lugemises on, ning sellest lähtuvalt enda jaoks suurem plaan paika
panna, kuidas neid lapsi gruppides kõige efektiivselt lugema õpetada/ nende
lugemisoskust arendada. Üldiselt tundub tänase põhjal olevat lugemisoskus pigem
madal (Reading age keskm. 6-7), kuid leidub ka säravaid erandeid. Hea uudis on
see, et kõik tänased lugejad tundsid enamus tähti, enamus luges kokku
ühesilbilisi sõnu. Kolmesilbiliste ja raskemate sõnadeni jõudsid vähesed - aga
siiski! Kui täna olid lapsed valdavalt kiriku lähedalt koolidest, siis homme on
kokku kutsutud ka kaugemate koolide õpilased. Ütlemata suur rõõm on lastega
tööd teha, nendega nalja visata, nende silmadest sära näha. Arvestades ka nende
laste tausta ja olukorda, paljudel puudub ema või isa meie mõistes, imestan
nende suure soovi üle õppida, lugeda, midagi uut teha - innukalt ja
rõõmsalt. Nende jaoks on õppimine privileeg, see on kõrgelt hinnatud -
siinkohal TÄNAN südamest kõiki eestlasi, kes lapsi koolitoetusega aitavad -
nende silmad tänavad, süda ka. Täna jõudsin testida/lugemist kontrollida 47
1.-9. klassi õpilasel, seda küll pika ja palava pausideta 5 tunni vältel,
kuid asi oli seda väärt, arvan vähemalt ise nii.
Ja õhtul oli väikestel jaksu veel mulle
energiliselt tantsida keset turuväljakut! Imeline!
Comments
Post a Comment