Keskkonnaprobleemid kodudest vaadates

Olen lõpuks kätte saanud vastused koduümbruse keskkonna kohta, kokku 102 küsimustikku kuuest koolist. Selle ettevõtmise eesmärk oli kaardistada keskkonnaprobleemid siinses maakonnas ja vaadata, kas on ka piirkondlikke erinevusi. Ning ühtlasi keskkonnateadlikkust suurendada. Tagantjärgi saan öelda, et metoodiliselt uurimus päris hästi ei töötanud. 
Külaelu

Nagu ma kartsingi -- ja nagu õpetajatele tungivalt rõhutasin -- et vastuseid ootaks tõesti kodudest, mitte kirja panna õpetaja poolt ette antud variante. Nüüd küsimustikke analüüsides näen, et tõeseid vastuseid, mis inimkeeli lihtsasti sõnastatud, on ikkagi vähe. Põhiliselt on õpikulikud laused, mis paraku koolist kooli ka korduvad. Nii et lõppkukkuvõttes võin öelda, et kohalike keskkonnaprobleemide nimistu on segu õpetajate, õpilaste ja nende kodude arvamustest, mis toetuvad mingitele tekstidele kehtivast õppekavast. Vaatamata sellele julgen väita, et probleemide profiil ja jaotus on küllaltki tõene. Kõige sagedamini on mainitud probleeme, mis on seotud puittaimede vähenemisega. 
Kulla otsimine


Puude maharaiumine
Puude maharaiumine, veerežiimi muutused, erosioon ja savanni põlengud on seega olulisim teema. Teisel kohal on jäätmemajandus ja üldine sanitaarne olukord: plastjäätmed, vee reostus ja käimlate puudumine. Kolmandal kohal on üllatuseks illegaalne kullaotsimine. Üllatav, et seda on nii tugevasti keskkonnaprobleemina mõistetud. Kuna kulla otsimisega kaasneb pinnase rikkumine, erosioon ja ka keemiline reostus. Olulisel kohal on põllumajanduse teema, mainitud on valesid maaharimisvõtteid, ülekarjatamist. Vastuste seas oli üksikuid emotsionaalseid lauseid, mis ei olegi otseselt keskkonnaprobleemid, kuid mured kindlasti. Näiteks see, et elevandid tulevad põldudele ja kahjustavad saaki. Või see, et ei ole vett või kaevud on liiga kaugel. Või see, et kodus ei ole elektrit ning seetõttu ei saa õppida. 
Savannipõlengud

Küsimusele, kuidas saaks probleeme lahendada, jagunesid vastused enam-vähem võrdselt kolme kategooriasse. Esiteks, et tuleks anda paremat haridust keskkonna teemal. Teiseks, et valitsus peaks kasutama rangemaid karistusi või paremini rahastama. Ja kolmandaks, et inimesed ise peaksid probleemidega tegelema. Koos küsimustikega joonistasid õpilased oma keskkonnaprobleemid paberile. Need pildid on omaette suurepärane ülevaade siinsest elust. Alguses oli mõte probleeme fotografeerida, kuid tehniliselt osutus see liiga keeruliseks ning jäime joonistuste juurde. Ongi hea, kuna saime hulga andekaid kunstiteoseid.

Comments

Popular posts from this blog

Greetings from sunny Ghana!

Finding my way in a new country

Until we meet again, Kongo