Nabdam Girl's Model School
Varem
olen siin juba põgusalt Kongosse
rajatud uuest tüdrukutekoolist kirjutanud. Sel nädalal käisin neil
uuesti külas ja kuna Mondo
aitas koolil soetada väga vajalikud inglise keele ja matemaatika
õpikud, kirjutan nende tegemistest siinkohal natuke pikemalt.
Kool
alustas tegevust sellest sügisest, hetkel on seal üks klass, milles
õpib 16 tüdrukut. Tulevikus
on plaanis aasta aastalt üks
uus klass lisada (Junior High School on siin kolmeklassiline) igasse
klassi kavatsetakse õppima
võtta kuni 35 õpilast, see
on siinsete koolide mõistes tavapärasest väiksem arv õpilasi.
Haridusamet
toetab kooli töötajate palkade maksmisega ja kohalik kogukond
ruumide
remondi ja mööbli soetamisega. Õpetajaid
on koolis viis ja neli neist
on naised, kaasa arvatud direktriss Cynthia Kapoti. Haridusamet valis
kooli õpetajad, kes on juba oma töös kogenud ja samas ka aktiivse
tegevuse poolest silma paistnud. Entusiasmi ja huvi oma töö vastu
on õpetajatega rääkides selgelt näha. Kuigi hetkel on koolis vaid
üks klass õpilasi, on kogukonna toel remonditud ka teine klassiruum
ja seega on järgmisel aastal uue klassikomplekti vastu võtmiseks
tingimused loodud.
Põhjus,
miks just sellise kooli järele vajadust tuntakse, on see ,et
tüdrukute haridus on Ghanas
jätkuvalt halvemas seisus kui poistel. Seda eelkõige ühiskondlike
normide tõttu. Peredes, kus majanduslikel põhjustel kõigi laste
hariduse eest maksta ei jõuta, eelistatakse tihtipeale poistele
hariduse andmist. Samuti on tüdrukute õppimine raskendatud
seetõttu, et paljudes kodudes langeb enamus majapidamistöödest
naiste õlule ja osad vanemad sunnivad oma tütreid väga palju tööd
tegema. See tähendab, et ajal kui laps võiks
õppida või puhata,
et ta järgmisel päeval koolis keskenduda saaks, peab ta hoopis vett
tassima, põllul töötama,
süüa tegema või pesu pesema.
Majanduslikult
ebakindlates peredest pärit tüdrukud võidakse ka väga varakult
abielluma sundida, mistõttu noore haridustee peaaegu alati katkeb.
Samuti pole haruldane, et vaesest
perest või ilma
vanemateta
neiud kergeusklikult meeste
meelitusi ja lubadusi usuvad
ning selle tagajärjel
teismelisena rasestuvad.
Enamasti sel juhul mehed lapse kasvatamisel abiks ei ole ja neiud
satuvad väga keerulisse olukorda, kus nad peavad ise haridust või
töökogemusi omamata lapse
eest hoolitsema hakkama.
Selliste
probleemide ennetamiseks
Girl's Model School
loodud ongi. Kool on
reaalainete kallakuga ning
õpetajad on sellest lähtuvalt valitud. Sarnast tüdrukute
mudelkooli formaati on edukalt katsetatud juba Ghana Põhjaregioonis
(Karlba-Tuna
maakonnas).
Sealsed õpilased on peale keskkooli lõpetamist edukalt omandamas
kõrgemat haridust näiteks meditsiini ja inseneri erialadel.
Klasside
väiksuse tõttu saavad õpetajad igale õpilasele inividuaalselt
läheneda, õpiraskuste puhul toetada, moraalset
tuge pakkuda ja vajadusel
peredega suhelda,
et neidude edukus koolis
tagada.
Õpetajate
ja õpilaste motivatsioon ja töötahe on väga suured, aga alustava
koolina on Girls' Model Schoolil ilmselgelt ka raskusi.
Suurim vajadus on hetkel
teiste ainete õpikute järele (puudu
on
veel nelja aine õpikud).
Hetkel
peavad õpetajad ilma õpikuteta töötades improviseerima. Samuti
oleks koolil hädasti tarvis personaalarvuteid, et infotehnoloogia
kursust läbi viia. (On
ilmselge, et arvutiõpetuse tund ilma päriselt arvutit nägemata
pole just kuigi tulemusrikas.)
Kokkuvõttes on
tüdrukutekooli näol tegemist suure potentsiaaliga ettevõtmisega,
mis loodetavasti pikas perspektiivis ühe olulise probleemi
lahendamisele kaasa aitab. Vastutustundlike,
aktiivsete ning kogukonnas
liidrirolli
mängivate naiste kasvatamine
tuleb kokkuvõttes kasuks kogu ühiskonnale ja Mondo abi eest sellel
teel ollakse väga tänulikud.
Õpilased annetatud õpikutega |
Vaade koolile, õpilased õpikuid kandmas |
Direktriss ja haridusameti direktor |
Õpikute tembeldamine |
Õpetajad inglie keele õpikutega |
Uue klassiruumi renoveerimine |
Tüdrukutekooli õpetajad |
Comments
Post a Comment