Ti wom paal! (Head uut aastat, ehk jõuluhullus jõuab Kongo külla)
Esmaspäeval
külastasin veel kord Zanlerigu kooli. Vaatasime
kõigi klassidega fotosid ja videoid nende läbiviidudud
projektitegevustest. Valmis
videoid
nähes said
õpilased
vahetumalt aru,
et me ei teinud nendega erinevaid asju lihtsalt nalja pärast, vaid
et tehtud tööd näevad reaalselt ka lapsed
teistest riikidest. Väga põnev oli nende
reaktsioone jälgida: üleüldine elevus oli valdav, mõni õpilane
oli silmnähtavalt uhke ennast videos nähes, mõni jälle natuke
häbelik. Igal juhul andis see tegevustele toreda lõpetatuse tunde.
Kõigi
projektide dokumentatsioon jääb mondo mälupulkadel ka koolidesse ja proovin mõned paremad fotod ka ilmutada lasta.
Teisipäeva
ja neljapäeva veetsin Zopeliga koolis. Direktor
Martin küsis
juba mõned nädalad tagasi, et kui mul aega on, võiksin nende kooli
mõne seinamaalingu teha. Kuna Zopeliga koolimaja on teiste
baaskoolidega võrreldes kõige nukramas seisus, tahtsin väga nende
õpikeskkonda ka pisut värvikamaks ja rõõmsamaks muuta. Martin
arvas, et maal võiks kujutada mõnda hariduse teemalist tsitaati või
mõttetera. Tuhnisin natuke internetis ja valisin lõpuks Nelson
Mandela lause
“Education
is the most powerful weapon which you can use to change the world”
(Haridus on kõige võimsam relv, mida saame maailma muutmiseks
kasutada). Ma ei ole küll suurem asi seinamaali ekspert, aga panin
siiski ühe kiire
kompositsiooni kokku. Mõtlesin, et tühjast määrdunud seinast ikka
väga palju koledam asi ei saa tulla :) Kuigi kavand oli väga
lihtne, läks maalimiseks ikkagi terve päev. Valmis pildil on
mitmeid puudusi, mida tagantjärele tahaks paremini teha, aga
üldiselt jäin tööga siiski täitsa rahule. Õpetajatele ja
õpilastele meeldis ka õnneks.
Neljapäeval
tegime
Zopleiga koolis lastega eesti
sõpradele
jõulutervitused. Mul
pole
siiani
mingit jõulutunnet tekkinud. Ilmselt
sellepärast, et väljas
on kogu aeg umbes 40 kraadi sooja. Paar
nädalat tagasi nägin pangas käies
nurgas plastmassist jõulupuud. Selle
peale
jooksis juhe natuke kokku, sest
olin
peaaegu ära unustanud, et jõulud üldse olemas on. Kui
iga nurga peal jõululaule ei lasta ja kingituste ostmist nina alla ei hõõruta, juhtub see päris kergesti.
Igal
juhul
meisterdasime õpilastega sõpradele Tartu erakoolist
jõulukaarte. Lapsed joonistasid lõikasid ja kleepisid erinevaid
sümboleid, mis nende jaoks jõuludega seonduvad. Või tegid lihtsalt
ilusa pildi, sest erinevalt meie tradistioonilistest
kuusepuudest, lumistest maastikest, tähekestest ja südametest pole
siinkandis erilist jõulukaardi traditsiooni. Kaardid tulidki seda
põnevamad. Tervituseks kirjutasid osad õpilased pildi juurde
natukene endast, oma perest või siinsetest jõulutraditsioonidest.
Mõned asjad on meie tavadega sarnased (jõule tähistatakse pere ja
sõpradega koos ja pühade ajal süüakse palju), aga mõned asjad on
ka erinevad (näiteks
peale söömist minnakse küla või linna peale tantsima ja
lõbutsema, kingitusi eriti ei vahetata jms). Ehk
siis sellist jõuluhullust ja -stressi, nagu läänemaailmas, siin
selle pühaga ei kaasne.
Samal
ajal kui lapsed kaarte joonistasid, tegime õpetajatega spontaanse
origami töötoa. Peale meisterdamise lõppu laulsid lapsed nabti- ja
inglisekeelseid jõululaule. Videod ja kaardid saan ilusti enne jõule
koju jõudes TERAs üle anda.
Kolmapäeval käisin
tüdrukute mudelkoolis kunstitundi läbi viimas. Tegime põgusat tutvust
figuurijoonistuse ja portreede visandamisega. Rääkisime inimkeha
proportsioonidest ja õppisime proportsioone pliiatsi ja silma abil
mõõtma. Tüdrukud, kes eelmiste külastuste ajal väga häbelikud ja tagasihoidlikud olid, harjusid tunni lõpuks minuga ära ja muutusid täitsa tavalisteks jutukateks teismelisteks.
Loovustund oli sel
korral natuke nukker. Kuna ma polnud kindel, kas järgmisel nädalal
jõuan tundi teha, otsustasin sel korral viimase ametliku tunni teha.
Punusime mälestuseks eesti rahvuslikke lambavillaseid sõbrapaelu.
Samuti võtsin kaasa ja jagasin laiali kõik õpilaste kolme kuu
jooksul tehtud pildid. Loovustundide läbiviimine on olnud siinsetest
töödest üks väsitavamaid, sest korraga ligi 80 väga energilise
lapse haldamine on natuke keeruline. Samas jättis õpilaste
abivalmidus ja siirus ka peale kõige keerulisemaid töötubasid
ikkagi sooja tunde südamesse.
Reedel oli
riigipüha- Farmers' Day, selle tõttu koolides tunde ei toimunud ja
saime lõpuks ometi toetuslastele koolivahendite jagamisega algust
teha. Enamus asju olime juba eelmistel päevadel koolikottidesse
komplekteerinud, aga kindluse mõttes lugesime siiski koos iga
lapsega koolikotti saanud vihikud, pastakad, pliiatsid ja muud asjad
üle, et kõik ikka korras oleks. Toetusrahast maksime ära ka kõigi
laste selle õppeaasta eksamitasud ja ülejäänud summa said lapsed
kätte sularahas. Terve päeva katkematu töö tulemusena, sai toetus
üle antud kõigile kohale tulnud 96le lapsele, mis tähendab seda,
et ligi 20 õpilast saavad veel järgmisel nädalal oma asjad kätte.
Mõned sabad jäävad
seega veel järgmisse nädalasse, aga muidu on peaaegu kõik valmis.
Ei teagi, kas kurvastada või rõõmustada. Ühelt poolt hea meel, et
töö saab tehtud, aga teiselt poolt jälle kahju, sest aeg siin on
peaaegu läbi.
Comments
Post a Comment