Tagasi töölainel - eelviimane nädal
Hommikupäike läbi liivase õhu |
Esmaspäeva võtan rahulikult, kirjutan
blogi ja koostan koolitustõendeid ja jahin Victori allkirja, lepin kokku kahe
nädala kohtumisi, saan Dianalt kätte Riina lõpetamata ülesanded ning pean
tuttavatele selgitama, kus ma ikka nii kaua viibisin. Suurepärane
uudis on see, et saan sel nädalal läbi viia kaks toiduprojekti ning reede on
suisa vaba päev – Farmers day. Äkitselt on viiest tööpäevast saanud neli ning
tunnen kuklas survet.
Eelviimane French club on jällegi üliedukas: õpilased lootsid mind
juba nädal tagasi näha, lootsid, et tulen nädal varem puhkuselt tagasi ning
tulid igaks juhuks kohale… Mul on tundi kaasa võetud kingitus Gertrudile, kes
võitis eelmise tunni võistluse (pakk Kiss Kiss komme Eestist) ning plaan
ülejäänute vahel teine pakk ära jagada. Gertrudile on veel ka pisike brošüür
Eesti kohta, kuhu sisse kirjutatud pühendus. Tundi tulnud õpilased kurdavad
kohe alguses, et kõht on tühi ning energiat ei ole, seega on mul hea meel, et
midagi kaasa võtsin ja õhtu neile lõbusamaks tegin. Tegime taas rühmatööd
sõnavara kallal ja hääldasime nasaale, mis pani lapsed lõbusasti kilkama (kui
katsusin kas nende nina ikka vibreerib nasaale häälides). Esmaspäevast tundi
lõpetades avaldan soovi oma õpilasi taas kord näha, kuid nad ütlevad, et ei saa
järgmisel korral tulla, sest tegu on trimestri lõpu arvestuste nädalaga ning
nad on eksamite ja õppimisega hõivatud. Selge. Olen kurb, sest lootsin neid
veel näha ning ütlen seda ka ilmselge pettumusega… Lastel lahendus olemas:
teeme sel nädalal ühe tunni veel! Lepime kokku reede hommniku kell 8
(koolitunde ju ei ole, seega saame meie oma klubi teha). Mul on hea meel, nende
enda initsiatiiv näitab, et minu tegevused on täppi läinud!
French clubi kingitused ja diplomid |
Teisipäeval valmistan ette koolitustõendeid inglise
keele õpetajatele ning teen statistikat oma pranstsuse keele klubi kohta.
Philip Presentation JHSist on kohal käinud kõik korrad, õppinud minuga 9 tundi
pranstsuse keelt!!! Super! Veel üheksa on puudunu vaid ühest tunnist. Nende kümne
õpilase nimesid ma tean peast ja näod jäävad mulle igaveseks meelde! Thomas,
Elvis, Dorcas, Francisca, Barbara, Nawasa, Gertrude, Felicia, Sofia, Junior. Tekib
Mõte Philipile suurem kingitus ja teisele kümnele väiksem kingitus teha. Panen
pulgale igasugust kraami, mis vaja KINDLASTI järgmisel päeval Bolgas välja
printida ning kirjutan Eesti suveniirvoldikutesse sisse pühenduse igale
õpilasele eraldi. Voldikud on inglise keeles, pühendused pranstsuse. Loodan, et
nad loevad läbi ja küsivad minult vajadusel abi. Kokku on minuga prantsuse
keelt õppinud 40 õpilast, kes rohkem kes vähem tunde. Südames on soe tunne,
olen selle üle uhke! Teisipäeval on aga ärasõidu ärevus peal. Olen veetnud
terve päeva kodukontoris, mitte inimestega suheldes, ometi tulin siia inimeste
pärast ja hakkan igatsema ka inimesi. Luban endale, et pean viimased päevad
olema nähtav, kuuldav ja olemas, mitte toas tegemas kõike seda, mis leping küll
ette näeb kuid eeldab sulgumist üksi oma tuppa. Kõigil tüdrukutel on peal sama
suur väsimus, mineku mõrumagus tunne. Tahaks juba koju aga ei taha ka. Kolm
kuud on liiga lühike aeg, et saaks teha nii palju, kui olime unistanud, samas
piisavalt pikk aeg, et kiinduda ja tunda südames pitsitust kui on aeg hüvasti
jätta. Võtab ohkama ja pisara silma.
Zopeliga PSi projektiga seotud õpetajad |
Kolmapäeva pärastlõunal torman Bolgasse, sest French Clubi
tunnistused ootavad printimist, tahan lugemisklubile mõned Aafika folkloorilood
raamatuna välja printida, minu teisipäeval ette valömistatud koolitusmaterjalid
ootavad printimist-paljundamist, mõned suveniirfotot printimist, Philipi
kinkeraamat printimist ja üldse on vaja internet teel palju tööd teha.
Internetikohvikusse jõudes selgub aga kurb tõsiasi, et mu mälupulk on saanud
mõnest Kongo arvutist või teisest printimiskohast saanud viiruse või lihtsatl
alla andnud, seega ei saa ma printida suurt midagi! Terve üks kaust nimega
Prinitimseks on nüüd kummaliste hireoglüüfidega ning failid katki ning võimatu
infot kätte saada. Mina rumal ei salvestanud varukoopiaid omale arvutisse ka,
sest sellist janti ei ole mul ka Eestis kunagi ette tulnud.
Põlenud savann |
Pärast suurt pettumust lähen teise internetikohvikusse, kus saan
enda läpakale juhtme taha ning hakkan otsast pihta kõige kiireloomulisemate
asjadega: koolitusmaterjalid, diplomid, uuesti koostada, raaamatud leida ja
alla laadida, saadan fotoka SD-kaardilt mõned pildid TERAle(see õnneks toimib),
laen kolm videot Google drive’I ja suundun uuesti printima-paljundama. Sama
jama, kui esimene kord arvasin, et USB katki, siis nüüd on asi kindel!
Mälupulgal on viirus ja kõik kiireloomulised dokumendid ootavad kolmandat
koostamist. Kongosse tagasi jõudes tervitab mind pimedusse mattunud küla –
elektrit ei ole ning ükski kiireloomuline problem ei saa kiiret lahendust, sest
arvuti aku ju ei pea…
Neljapäeva hommikul annab Diana mulle hea mõtte: French clubi
tunnistusi on mul vaja järgmiseks hommikuks kella kaheksaks, kuid kuna Kongos
voolu ei ole, koostada-printida ei saa, siis joopnistan diploma käsitsi ning
saadan temaga Bolgasse, et ta mulle 40 paljundust teeks! Joonlaud, marker, Mondo
kleeps, veidi pliiatsit ja pastakat ning käsitsi koostatud paber on
paljunudskõlblik ja Diana kätte toimetatud.
Kell 10 pidin olema juba Logre algkoolis
teasel toiduprojektil, kuid ei saanud mahti Evansiga minu kooliviimist kokku
leppida, sest temal aku tühi ning mina jõudsin eelmisel õhtul liiga hilja
tagasi et talle külla minna. Proovin siis oma õnne ning lähen poole 10 ajal
tema juurde. Vedas! Noormees on toas ning saab mu kenasti Logresse viia, sest hetkel
motikas tema käes. Ti kema ! (Lets go nabdi keeles). Neljapäeval on Harmattan
täies hoos, päike on sellise tolmukuhi taga peidus, et saab ilma prillideta
päikesesse vaadata ning ketast näha. Tuul puhub silma-suu kõrbeliiva täis.
Äkitselt jääb mootorratas seisma. Evans uurib veidi olukorda ning selgub, et
Victor on eelmisel õhtul paagi tühkas sõitnud ning unustanud tankida. Tore!
Võtan kõne peale Logre direktor Solomonile, kes tuleb mulle järgi. Ütlen
Evansile, et lükaku motikas külili, nagu tegime viimati kui kütus otsa sai
(vaata eelmist posititust), et viimane vedelik ja aurud voolikutesse ja
süsteemi läheks. Tema aga selgitab, et kuna oleme mäe otsas, siis ta esialgu
veereb lihtsalt mäest alla, vaatab kaugele jõuab, siis kallutab ratta külili,
laseb aurud süsteemi, siis sõidab aurude peale nii kaugele kui saab ning sealt
edasi lükkab mootorratast käekõrval kuni küllani. Logre on veel see kant, kus
ma septembris muda sees jalgrattaga sompasin, end täis higistasin ning kus mind
keset põldu “almost like a road”
rajale suunati. Olin ikka püstihull! Liigun Solomoni kooli ning Evans asub
mäest alla veerema.
Selles koolis süüa ei valmistata, laste etteaste on seotud suulise
esinemisega: nad laulavad lõikuslaule, tantsivad ning selgitavad põllupidamise
tähtsust ning vanemate abistamise olulisust. Aed, mida filmimisel kasutame on
endise Logre pealiku vanema poja tarastik, mis on juba vaatamisväärsus omaette.
Lapsed täidavad oma rolli, kuid endiselt on mul mulje, et õpetajad ei ole
planeerimisse energiat panustanud. Lapsed tegid vähese juhendamise juures parima,
mis said. Täidan külalisteraamatut ning selgub, et keegi õpetajatest ei ole oma
lõunat võtnud ning seda pakutakse mulle. Mis siis ikka, lasen hea maitsta
bankul ja maapäklikastmel. Söön sõrmedega, nagu siin ikka kombeks ning lapsed
tulevad ukse taha piiluma, kuidas solimee (valge inimene) sõrmedega kausis
möllab. Saan veel direktorilt komplimendi, et see mul nii kenasti välja tuleb
(ta ei näe kastme plekke mu kleidil). Lõunal vetslen direktoriga pikemalt
juhtumisteemadel, millised on probleemid, millega tema oma õpetajate puhul peab
tegelema ning millistega mina seni olen pidanud kokku puutuma, Väga meeldiv
üks-ühele suhtlus ning ülen üha rohkem veendunud, et sõpruskoolide võrgustik on
läinud liiga laiaks, tõhusam oleks vabatahtlikul keskenduda mõnele koolile ning
teha seal piisava ajaga kvaliteetseid üritusi mitte ajada taga kvantiteti ning
olla korraga igal pool ja tegelikult mitte kusagil… Solomon on minust vaid paar
aastat vanem, juhtimise kogemust sama palju kui minul, seega on meil palju,
millest rääkida.
Pärastlõunaks on Kongos vool tagasi ning kuna Diana ei ole veel
Bolgasse jõudnud (siin ei edene asjad sellise tempoga nagu planeeerime, tuleb
meelde?), siis koostan uue French clubi tõendi (käsitsi joonistatu asemel
lõpuks kolmas versioon arvutis), prindin kodukontoris ühe eksemplari välja,
torman marketile paljundama, siis tagasi oma loovustundi ette valmistama.
Tõendid on lõpuks olemas, kuid vaja veel pimedas Victori juurde minna allkirju
saama. Loovustund ise algab kell 16, nagu ikka. Kuna kolmapäeval Bolgas
kirjatarevet poes valget suurt posteripaberit ei ole, siis joonistavad lapsed
protreesid sinisele ja roosale paberile. Mis teha. Loodan, et neile see mote
isegi meeldib. Võtan kaasa Eestist ostetud õlipastellid, pliiatsid ning Bolgast
eelmisel päeval soetatud hiina rasvakriidid. Kuna vahendeid palju ei ole, siis
peavad lapsed jälle kõike jagama. Tund on õnnestunud, pilddi värivilised ja
rõõmsad, lapsed heatujulised, teen kiirelt mõned klõpsud endale mälestuseks
ning plaanin oma tuppa tagasi tormata. Tormamisest saab pikk jalutuskäik
kahekümne lapsega, kes tagavad mind koju saata ning teel mõnustasti vestelda.
Viimane kord kui lapsed mind koju saatsid olime teinud
söejoonistusi. Pisikesed tahmanäod jalutasid minuga kaasa, sest tahtsid mingit
salajuttu rääkida. Nimelt küsis üks sõbrannade punt, kas nad võiksid minu
“grupiga” liituda. Kui küsin,
mida see tähendab, saan vastuseks et minu juurde elama tulla, et minust saaks
nende ema. Küsin lastelt, kellag nad koos elavad, kord ühega kord teisega, kes
vanaema, kes tädiga. Nende arust olen ma armas, ma leian ju neile aega, ning
leiavad, et olen hea ema asendusema kandidaat. Tol korral püüdsin lastele
seletada, et olen Ghanas ajutiselt ning ei saa kedagi enda juurde elama võtta.
Nende palve oli mind aga südamepõhjani liigutanud.
Sel korral on saatev laste punkt aga
tunduvalt suurem, nad tahavad aidata mu asju kanda, kes hoiab joonistusi, kes
tühje pabereid, kes kannab mu seljakotti, kes hoiab käest kinni. Olen juba lõpetanud rahakoti kaasas kandmise, et lastel ei tekiks
kiustaust ning telefon on ka alati püksitaskus. Mitte, et ma laste kavatsustes
kahtleks, aga tahan ebameeldivusi vältida. Teepeal räägin lugusid lõunast,
lapsed õpetavad veel kohalikku keelt ning ohkame pundis kui arutame, et üks creative arts on vaid veel ees.
Joonistamas portreesid, vabas õhus loovus lendab |
Võtan diplomid ja asun Victori poole. Kohale jõudes ei ole teda aga
kusagil (kuigi helistasin ette, ta pidi mangopuid kastmas olema). Käin ümber
sheamaja ning hüüan, ei midagi. Helistan, kuulen telefoni Victori kodus
helistamas, kuid keegi vastu ei võta. Proovin teist korda, ei midagi. Otsustan
pimedas ootama jääda, sest mul on 14 tunni pärast diplomeid dempli ja
allkirjaga juba ju vaja, mis siis, et printisin tõendid välja alles kolm tundi
tagasi pärast seda kui olin dokumenti
kaks korda arvutis ning kolmas kord käsitsi vorpinud. Ootan. Kuulen mingit
kummalist häält ning hüüan valjult „Victor!“ Ta hüüab kaugusest vastu „Mai, I
am bathing.“ Pehmelt ja lauvalt tuleb ta hüüe. See ei tähenda, et ta oleks tõesti
vannis, vaid lageda taeva all nelja seina vahel pisikeses pesuruumis kaevult
toodud veega end panges pesemas.
Ootan veel viis minutit ning juba ta tuleb, naeratus näol, pastakas
käes. Istume sheamaja juurde nig ta asub allkirjastama. Annan aru, kui hullumeelselt
kiired mu viimased päevad on olnud ning kurdan seda, et ei tea kas järgmisel
hommikul mul on klassiruum tunni jaoks või mitte. Victor lubab kell kuus minna
koolijuhi abi koju (kirikuskäigu aesemel) ning uurida väljas, kas ruum on
lahti. SIin ei ole sellised visiidid sugugi ebasobivad, loomulikult oled
riigipüha varahommikul igassse majapidamisse oodatud. Tänan oma aafrika isa ja
jooksen tunnistsuetga marketilt läbi, otsin paljunduskoha juurest üles
Anne-Liisilt hommikul laenatud kirjutusvahendi, ostan ühe cedi (25 sendi) eest
õhtusöögiks frititud jamsi ja torman koju templit lööma, tundi tegema ning
lihtsalt magama, sest olen omadega sama küpse ja kuiv kui jamss mu kilekotis.
French clubi õpilased diplomitega |
Matusemelu, punane ja must on matusevärvid |
Aitäh veelkord kirjade vahendamise eest! :)
ReplyDelete