KEMI KALEMNA (I’ll go and come back)
Viiamane töönädal Kongo
külas möödub hüvastijättude tähe all, pea iga õhtu on õhtusöök või klaasike
kellegagi laua taga. Tööd jätkub samuti laupäeva õhtuni, kohvrid saavad pakitud
alles tund enne auto järgitulemist.
Esmaspäeval, 7. detsembril viis Evans mind Yakoti põhikooli, sest Laagri kool oli Eestist väga armsa paki teele saatnud. Andsin selle üle koolijuht Jamesile. Pakk sisaldas kirju tema kooli õpilastele Laagri kooli õpilastelt ning kooli almanahh õpilastöödega. Äärmiselt liigutrav kingitus. James sorteeris kirjad klasside järgi ning tuvastas ka hulga kirju, mis olid mõeldud juba lõpetanud õpilastele. Lubab need piirkonnast üles otsida ja kirjad ikkagi edastada, ega ei suuda garanteerida, et need õpilased ka tagasi kirjutavad. Käime põhikooli 2. ja 3. klassis, anname kirjad üle, teeme pilti. Mul on hea meel näha, et kui James kirju õpilastele annab, küsib ta igaühelt, kas too mäletab eesti kirjasõbra nime. Enamus mäletavad! Kelle sõber on Marleen, kel Kai-Liis jne. Tore! Minul on ka tore jälle Yakotis olla ja jätta hüvasti nende õpilastega, kes minu French clubis käisid. Annan üle diplomid, mis jäid andmata eelmisel reedel. Ja sean sammud koolimajast välja...
Esmaspäeval, 7. detsembril viis Evans mind Yakoti põhikooli, sest Laagri kool oli Eestist väga armsa paki teele saatnud. Andsin selle üle koolijuht Jamesile. Pakk sisaldas kirju tema kooli õpilastele Laagri kooli õpilastelt ning kooli almanahh õpilastöödega. Äärmiselt liigutrav kingitus. James sorteeris kirjad klasside järgi ning tuvastas ka hulga kirju, mis olid mõeldud juba lõpetanud õpilastele. Lubab need piirkonnast üles otsida ja kirjad ikkagi edastada, ega ei suuda garanteerida, et need õpilased ka tagasi kirjutavad. Käime põhikooli 2. ja 3. klassis, anname kirjad üle, teeme pilti. Mul on hea meel näha, et kui James kirju õpilastele annab, küsib ta igaühelt, kas too mäletab eesti kirjasõbra nime. Enamus mäletavad! Kelle sõber on Marleen, kel Kai-Liis jne. Tore! Minul on ka tore jälle Yakotis olla ja jätta hüvasti nende õpilastega, kes minu French clubis käisid. Annan üle diplomid, mis jäid andmata eelmisel reedel. Ja sean sammud koolimajast välja...
Laagri kooli kirjad Yakotis, minu kingitud prantsuse keele poster taamal (ülihea seda seinal näha!) |
Järgmine peatus Yakoti algkool. Direktor
Peter Mort on Victori vennapoeg, seega on meievaheline suhtlus üsna
sõbratasandil. Annan Peterile üle tema kooli Mondo toetuslaste nimekirja kõigi
kohustuslike logodega ja selgitan, kuidas nimekirja kooliasta lõppedes
selliselt täiendada, et KoCDA saaks info kiiresti juba juulis Mondole edastada
ning Mondo omakorda sponsoritele. Selle info kättesaamine oli minul võtnud lõviosa
algusajast kuid seda on võimalik korraldada väga palju tõhusamalt! Vähemalt on
minul plaan, nüüd vaja näha, kas KoCDAlt ja koolidelt on ka teostus.
Yakotist liigume edasi Zuasse, Zua algkool ja
põhikool. Kuna Zua probleemid olid minu jaoks südameasjaks, siis tahtsin
kindlasti jätta hüvasti ka direktoritega. Õnneks saime Eestist organiseerida
lisatoetuse päris paljudele koolidele õpikute soetamiseks, seega Zua suurim mure saab peagi lahendatud.
Lootsin, et need õpikud jõuavad haridusametisse veel minu Kongos viibimise
ajal, kuid ka kesknädalal ei ole veel ülekanne panka kohale jõudnud ning
delegeerin õpikute tembeldamise ja dokumenteerimise Maarjale, keda toetab
projekti esmane kontaktisik Francis Sapaat.
Mis selgub Zuas on see, et koolijuhid ja
paljud õpetajad on järjekordselt kusagil koolitusel ning lapsed suhteliselt
omapäi. Toimub kordamine, sest 7.- 11. detsembril on esimese õppeperioodi
eksaminädal, aga kuna elu on Kongo külas nagu ta on, siis vahepeale
elektrikatkestsu takistas koolil kontrolltöid paljundada ning esmaspäeval
eksamitega alustada ei saa. Annan nimekirjad siis koolis olevale õpetajale ning
olen väga kurb, et ei saanud siin korralikult hüvasti jätta. Teen plaanid
ümber! Mul on veel 4 kooli nimekirjad, kuid edastan need kolmapäeval.
Abraham Presentationist, Stephen Nangodist, James Yakotist |
Esmaspäeva teine pool möödub viimistledes oma
prantsuse keele koolituse materjale, sest olen ka viimasele nädalale ühe
koolituse planeerinud (millest saab lõpuks kolm!). Koolitus on enam-vähem
selline, nagu ette kujutan ning kella 13 ajal helistan uuesti Evansile, et
ikkagi paaris koolis veel käia hüvasti jätmas. Kell 13:30 olen juba Gorugis,
kus on uus direktor. Motikaga sõidame mööda seda teed, kus ma kõige esimesel
korral kooli minnes Victoriga koos seiklesime, aga ka tema ära eksis. Pole siis ime, et teist korda kooli ratta
peal otsides seda üles ei leidnud. Nüüd jõudsime õigesse kohta kiiresti, aga
kool oli juba tühi ! Viis noort poissi mängisid kooli hoovis, aga
aknaluugid olid kinni, õpetajad koolitusel ning kuna eksameid ei olnud, siis
lapsed olid koju ära läinud… Liigne agarus on ogarus, oleksin südamerahuga
võinud minna esialgse plaaniga kooli alles järgmisel päeval.
Teisipäeval kell 8 :30
pidi algama viimane koolitus. Teemaks projektipõhine õpe. Koolituse käigus
selgitasin, kuidas seon grammatika, sõnavara ja ühe teema mingi konkreetse
tegevuse ümber, et õpilasel oleks reaalne väljund iga asja õppimisel. Muidugi
pidin kohandama oma materjale ning kõike ma nende eest ei jõudnud kohendada ka,
sest minu pädevuses ei olnud alternatiive pakkuda. Selgitan. Toiduteema
õppimisel on lõpptulemuseks rollimäng restoranis toidu tellimisest väikestes
gruppides. Kuidas seda
teha piirkonnas, kus ei ole restorane. Okei, mõned on, kuid neis ei ole menüüd!
Pakutakse seda toitu, mis parasjagu tehtud on. Okei, mõnes on ka menüüd, aga
need on ainult need paar restorani, kus pakutakse läänelikku toitu ning sõnad
hamburger ning pizza ei ütle 15-aastasele põlluharjuate lapsele midagi, seega
nad reaalses elus neid toite nagunii ei telliks… Ühesõnaga, sarnaseid probleeme
on mul veelgi: kuidas kajastada teemat “Minu kodu”. Pildid, mida mina kasutan
ei ole arusaadavad sealsele õpetajalegi! Mis külmkapp? Või veel parem: köögi
kraanikauss ja vannitoa kraanikauss…, neil pole kodus ühtegi kraanikaussi ju.
Panen õpetajad siis oma kodu joonistama, seal ilutsevad eraldi hütid, isa hütt,
ema hütt, laste hütt, kanade ja kitsede majakesed. Siis läheb ka meie loovus
tööle, mehed on oma piltide üle uhked ning saavad kohamäärusi kasutades ka oma
kodusid kirjeldada.
Juturaamatud lugemisringiks |
Veel üks võte,
mis oma õpilastega teen on see, et lasen neil Pariisis orienteeruda: teed küsida
ja juhatada, et reisil käies oleks neil prektiline oskus ning ettekujutus
linnast ning monumentidest. Pariisi kaartiga töötada Ghanas on naeruväärne!
Lapsed ei ole näinud ühtegi kaarti isegi Bolgatangast. Samas oleks see oluline
oskus, sest pered reisivad Burkina Fasosse tihti ning seda oskus on neil vaja,
kuidas teed küsida. Lahendus on jällegi loominguline. Üks õpetaj joonistab
kaardi oma koori linnakust, kus on peal Yakoti algkool, põhikool ja lasteaed
oma viie hoonega, käimla ja aed. Üks võimalus on harjutada oma kooli
tutvustamist prantsuskeelt kõnelevale külalisele. Teine õpetaja joonistab Kongo
kaarti, kus ilutseb tolmune manatee, market ning mõned baarid-putkad. Õpetajad
mängivad olukorrad nende kaarditega läbi ja mina ärgitan neid edasi ise
mõtlema. Ega mina ju ei tea, mis on täpselt see sõnavara, mida üldse on mõtekas
sealsetele õpilastele õpetada: saiapood, vürtspood jne ei kuulu ilmselgelt
nende hulka. Teisipäevane koolitus kestis tunnike kauem, sest alustasime
jällegi tunnike hiljem. James peab õpetajate nimel veel tänukõne, vahetame
kontakte ning nad lubavad minuga ühendust pidada. Kingituseks saan neilt Ghana valitsuse prantsuse keele õpiku, lugemistektid kõik puha Ghana teemalised. Seda õpikut turul ei müüda, see on valitsuse omand. Üks õpetaja, Moses kingib mulle enda isikliku raamatu.
Õhtul on
viimane õhtusöök Iiri preester Leoga, kuhu on kutsutud ka Lisa ja David Stone. Viimane
on õpetaja, seega meie vestlus Kongo küla hariduse teemadel ning
arengukohtadest on pikk ja köitev. Vanapaari kohta sate lugeda ka siit.
Kolmapäeval
tiirutan koolides. Lähen uuesti Gorugisse, kohtuma uue direktoriga, keda
endiselt ei ole. Mis siis ikka, annan nimekirja assistendile, kuid näen, kuidas
kool on pärast eelmise juhi Martini lahkumist muutunud. Õpetajad-õpilased on
justkui veidi pea kaotanud. Direktori kabineti seinale Karolini joonistatud logo
on peidetud suurte kappide taha, nüüd on näha vaid üks südame ülemine kaar…
Igal koolil oma juhi nägu.
Käin veel Kongo
algkoolis, põhikoolis, Presentationi algkoolis ja põhikoolis ja teen viimased
sissekanded külaliste raamatutesse. Pärastlõuna kulub klassikalisele
lõikamisele-kleepimisele ja klammerdamisele. Mul tekkis idee toetada
Kongo lugemisklubisid juturaamatutega. Üht lugemisklubi viib kolm korda nädalas
läbi hea sõber Martin, tahan teha talle üllatuse. Kuna saan Mondolt ka
rahastuse päris korraliku summa ulatuses, siis otsustan toetada ka Kongo
allkooli lapsekingades lugemistunde. Nende õpetaja on seda vedanud sügisest,
kuid kuna juturaamatuid ei ole, siis senised tegevused on seotud lühikeste
luuletuste ja suulise väljendusega. Mõlemale reading clubile kingin kolm raamatut, igat kümme eksemplari, mida
õpilased saavad kahepeale lugeda. Umbes 20 õpilast on ka nende arv, kes regulaarselt kohal käivad. Raamatud
tahtsin alguses printida värviliselt, kuid selle hind oleks olnud kaalis isegi
Eesti mõttes. Tegin siis mustvalged prindid ja koopiad. Igasse raamatusse saab
pärast klammerdust sisse ka Mondo tempel. Raamatute nö köitmine võtab mul oma
aja ning päev ongi juba õhtus.
Mai, Evelin, Maarja ja Anne-Liis traditsioonilises rõivas reedesel peol |
See on lõpuõhtu
KoCDA liikmetega. On saabunud aeg sotsiaalse ettevõtluse juhil Dianal Kongost
lahkuda. KoCDA juhatuse liikmed peavad tänukõnesid, kingivad meile neljale
vabatahtlikule kohaliku traditsioonilise smoki ning teeme koos paar toosti.
Jällegi äärmiselt tore õhtu.
Neljapäeva
hommikul pidin minema Zopeliga primary õpetajatega koos toiduprojekti videot
kokku lõikama. Tahtsin neile õpetada kõige lihtsama programmiga, windows movie
makeriga videotöötlust. Kohale jõudes selgub, et elektrit ei ole, seega
pikemaajaline videotöötlus jääb ära. Otsustan siiki arvuti aku pealt teha nii
kaua kui saab, demonstratsiooniks piisab, kuid selgub, et
eelmisel nädalal saadud viirus/problem on tekitanud mu sülearvutisse suuremat
sorti krahhi. Nimelt ei käivitu ka movie maker enam. Tore! Nüüd on see siis
ametlik, Aafrika on mu alistanud, ei väsi üllatamast viimaste tööpäevadeni!
Pole elektrit, pole programme, plaanid on vaja ümber teha!
Kingikott valmis! |
Õnneks ei olnud käik
tühja, andsin üle ka kolmanda paki Tartu Erakooli saadetud kirju ja pilte ning
tegin kooli juhile ja õpetajatele üle tunni ajase kiirkursuse MS Exceli
kasutamise, valemite ja tabelite koostamise kohta. Pärast seda torman tagasi
tuppa ning valmistan ette oma viimast creative
artsi.
Idee tekkis
mul ööl vastu neljapäeva. Nimelt otsustan kõik kokku ostetud materjali
õpilastele laiali jagada. Koostan 36 loosipakki. Iga numbri taga on mingi
kingitus: näiteks number 1 on 12 värvipliiatsit, seda kinki on kokku 4. Muude
kingituste hulgas on ka värvilised origami paberid, suured värvilised lehed,
kus joonistasime portreesid, rasvakriidid, vihikud, vesivärvid, aga ka kolm
juturaamatut ning jackpot jalgpall.
Tunni sisu on viimasel korral esiteks õppida paar eestikeelset väljendit,
mängida paari lastemängu, anda pidulikult üle kõik seni tehtud pildid ning
kätte jagada loosipakid. Õpilased teadsi, et see on mu viimane tund nendega,
nad olid pundiga ukse taha juba 15 minutit enne kella 16. Läksime koos kiriku
hoovi ning hakkasime pihta, õpilasi tuli muudkui juurde ja juurde ja juurde,
peatselt tekkis hirm, et kas kõigile ikka jätkub kingitusi… Osad tulid sel
korral esimest korda, seega otsustasin anda kingid neile, kes said kätte oma
joonistused ehk olid käinud regulaarselt. Ülejäänud kõik said lohutuseks kaasa
tööd KissKiss kommi, igaüks kaks.
Paar tähelepanekut: õpilased läksid kingitustest pöördesse ning nagu Eestiski, leidus neid, kes ei olnud rahul enda loosiõnnega. Kes said värve, ei kurtnud, kes said värvilist paberit hakkasid nurisema. Üks tüdruk tuli veel minu juurde ja ütles, et ei taha paberit, tahab värve. Vastasin, et mul värve ei ole rohkem, aga kui ta ei taha paberit, siis andku tagasi. Ja suurest pettumusest ja vihast andis neiu mulle oma värvilised paberid ära… Lapsed on lapsed, siin on nad aga eriti temperamentsed. Muidu oli tore, lapsed saatsid mind veel koduni ning oli läbi ka see etapp minu elust! Ma mitte ei ärgitanud kohalikke koolilapsi olema loovamad, vaid avastasin ka ise enda loovust!
Raamatud Kongo algkoolile |
Reedel andsin
üle Miina Härma Gümnaasiumi kirjad Kongi algkoolile ning Maarja pidi minema
veel assisteerima need õpilastele üleandmist, sest kogu minu viimane nädal (va
esmaspäev) kirjutasid õpilased eksameid ning direktor soovis jätta kirjade
justkui preemiaks pärast eksameid. Andsin kirjad koolile, raamatud raamaturingi
õpetajale ning käisin veel ühes algkooli tunnis, kus Kongo Psi Mondo õpetaja
John viis läbi valdavalt kohalikus keeles tundi oma 86 õpilasega. Hämmastav töö
nii noorelt mehelt, aga tema energia on piiritu!
Miina Härma Gümnaasiumi õpilaste pildid teemal koolilõuna |
Reede õhtul
kella 17 ajal algas meie enda korraldatud õhtusöök-hüvastijätu pidu. Inimesed saabusid
kella 18 ajal, sealhulgas hilinesime ka mina ja Anne-Liis, seega oleme me eeskujulikud
kohalikud. Reede päeval käisin vaatamas, kuidas meie tellitud ja turgudelt
kokku ostetud 20 kana teise ilma saadeti, kuidas neid keevasse vette kasteti
ning siis sulgedest puhastati ning lõpuks tükeldati ning maitsestati ning
mugisedes ära tarbiti. Minul olid omad ülesanded, Maarjal omad, Evelinil omad,
Anne-Liisil omad. Lisaks oli meil palju abilis kohalike seast, seega suured
tänud meie kõigi poolt Eliasele, Martinile ja Gregorile. Ja kõigile neile, kes
kohale tulid, meiega tantsisid, pisardasid ja einestasid. Victori sõnul oleme
ainus punt, kes tänuks ja hüvastijätuks midagi nii suurejoonelist on
korraldanud. Kes kohale ei tulnud olid, Azure ja Sapaatid. Azure läks koju pere
juurde, Francis oli ühel suurejoonelisel matusel, kust ei saanud kuidagi
puududa ning tema naine Gerogina õmbles hilisööni veel meie Eestisse kaasa
tulevaid kleite… Igavesti vahva õhtu!
John oma teise klassi õpilastega |
Laupäeva
hommikul olime 7:30 nagu krapsti üleval! Kell 9 olin mina juba Zuarungu
prantsuse keele õpetaja Josephi koduhoovis, et talle viia läbi personaalne
koolitus, mis hõlmas mõlemat Nabdami piirkonna õpetajatele tehtud koolitust,
kus tema ei saanud kahjuks osaleda, sest töötab teises piirkonnas, Bolga
districtis. Kaks tundi põhjalikku ülevaadet, materjalide jagamist ning nii
saigi minu viimasele nädalale kolm koolitust ühe asemel, kuigi Karolin-Liina
olid hoiatanud, et ma kahele viimasele nädalale midagi ei planeeriks, sest kõik
tunnid täituvad iseeneslikult…
Koolikotid koolide ja piirkondade kaupa valmis! |
Pärast
koolitust suundusin oma tuppa ning viimistlesin üllatust, mille tegin KoCDA
kontori kaunistamiseks. Selle tegemiseks printisin välja umbes 20 pilti nendest
tegevustest mida Mondo vabatahtlikud aitavad läbi Eesti riigi, sponsorite, Mondo
ja KoCDA heasoovlike töötajate Kongo külas läbi viia: toetuslapsed, Tarkusefond,
õpetajakoolitused, sõpruskoolid, laste huviringid. Kõik sai värviliselt ja
suurelt seinale koos KoCDA tähtaegade ja totust saavate õpilaste nimekirjadega.
Panime Evansiga postri sienale, pakkisime laste koolikotte, et nad saaksid need
nädala pärast laupäval üle anda. Igale õpilasele saab vajaduspõhiselt üks
koolikott, üks kuni kaks koolivormi vihikud, pliiatsid, pastakad,
joonestusvahendid, jalanõud, joonistusblokk. Õpilasi on 110, asju kuhjades, aga
saame peaaegu lõpule. Mõned õmblejad ei ole veel vorme kontorisse toonud (tähtajad!
tähtajad!), kuid tean, et asi saab lõpule viidud ka minu edasise abita.
KoCDA esimees Victor üllatuse üle rõõmustamas |
Finisher - seikluse lõusirgel |
Pikk nädal
oli seljataga, lõpetasime laupäeval kontoris kella 18 ajal. Oli aeg süüa
viimane õhtusöök Kongo külas, sest pühapäeval kell 12 pidi meil külalistemajas
juba auto järgi olema. Kotte ma veel pakkima ei olnud asunud, seda ei teinud ka
õhtul, sest kell 21 vajusin koomalaadsesse unne. Ettevalmistused kojusõiduks algasid
pühapäeval kell 9:30, sest pärast hommikusööki käisime Eveliniga veel Sapaatide
juures viimastel kleitidel järel ja mina viisin tagasi Mondo temple, mida
raamatute märgistamiseks kasutasin. 12 olid
kotid valmis, 12:30 auto ukse taga. Pärast kergeid sekeldusi olin ka
mina lupsti roolis ning kulgesime läbi aukude Bolga bussijaama. Buss Accrasse
pidi väljuma kell 14:00, lootsime 16 saada liikuma. Buss väljus 14:03. Aafrika
üllatab viimase hetkeni ning paneb meid väljuma oma mugavustsoonist (viide
toimiva siduriteta autole, millega kruiisisime).
Pisarad, sõbrad jaamas meid ära saatmas, viimased sõõmud Upper-Easti lõhnu.
Kemi kalemna – I’ll go and come back!
Pisarad, sõbrad jaamas meid ära saatmas, viimased sõõmud Upper-Easti lõhnu.
Kemi kalemna – I’ll go and come back!
Comments
Post a Comment