Väljakutsed õpilaste ja õpetajatega
Nagu ikka jõuavad postitused kohale viivitusega. Kokkvõte eelmisest
nädalast ei eristu varasematest: midagi sai nagu tehtud, aga samas ei saanud
ka. Õpetajad on mööda küla laiali, õpilased on mööda põlde laiali, keegi midagi
ei tea ja ei otsusta, internet ei jookse; samas ühte-teist laheneb imekombel
ning nädala lõpuks on tunne, et sai midagi ikkagi edenes. Kaos on uus rutiin.
Rutiinseid tegevusi on mul siiski, kuid need endiselt pärast tunde ringide
näol. Esmaspäeval käivad noored kenasti prantuse keelt õppimas, alati 1h30min
korraga, lõpetame alles pärast viit, mõnikord 17:30 oleneb alustamise ajast.
Käima on jäänud ühed ja sam ad entusiastid, sel korral täpselt 20. Mis me
tegime? Kuna lapsed hoiavad kokku endiselt oma koolikaaslastega, siis pean nad
meelevaldselt segamini jagama. Kasutasin selleks Liina jäätud mangukaarte ning
õpetasin lastele ka mastide nimetused selgks prantsuse keeles. Selle teadmisega
saavad nad hiilata ka oma sõpradele ja mulle tundus mõistlikuna. Kaardid
annavad võimaluse korrata üle numbrid, hääldada ning õpilased jagunevad kenasti
viide neljaliikmelisse rühma.
Kasutan Kongo keskel asuva Daborini põhikooli ruume, piirkonna lapsed tulevad keskele kokku |
Rühmade esimene ülesanne on valida tiimile nimi. Nimed on
absoluutselt ebaoriginaalsed, KÕIK kasutavad numbrit, mis nad kokku tõi (rühm
2, 3 jne) Lloomingulisusel jätkub arenguruumi palju. Teine ülesanne on
otsustada, kes on rühma sekretär ehk kes kirjutab sõnad üles. Loomulikult keegi
ei taha. Kui ütlen, et vastutus on neil, kes sõnu ette ütlevad, sekretärile
tuleb dikteerida, tahavad kõik kirjutada. Ei midagi uut võrreldes eesti
kooliga. Järgmine vaatlustulemus on
see, et rühmaliikmed ei suuda omavahel koostööd teha. Üks
kirjutab, teised vaatavad pealt, puudub rühma sisene suhtlus. Ilmselgelt ei ole
rühmatöö sage õppetöö vorm. Lihtsustan õpilaste tööd sellega, et annan aega
juurde, lõpuks kontrollime sõnu ja mina pean tõdema, et mul on eeldatust raskem
nendega töötada. Tund edeneb, aga häälduseni me sel korral ei jõua.
Kokkuvõttes jään mina enam-vähem rahule, aga kui püüan välja mõelda, mis lapsed
sel korral uut prantsuse keele kohta õppisid, siis jään vastuse võlgu.
Presentationi õpilased sinises, Nangodi omad kollases koolivormis |
Lisaks jahtisin uusi toetuslapsi.
Presentation, Dagliga, Kongo ja Gorugi
Psid said toetuslaste programmi lisada juurde uued õpilased, sest paljud
eelmised on põhikooli lõpetanud ning Eesti sponsorite huvi on suur laste
toetamise vastu. Jumal tänatud! Selleks olime Evansiga jaganud koolidesse
taotlusvormid, kuhu läheb info lapse isikuandmete, perekonna loo ja
akadeemilise võimekuse kohta. Kõik õpetajate poolt välja pakutud toetust
vajavad lapsed arutatakse läbi hoolekogule sarnanevas instantsis mille järel
valitakse välja sobilikud. Seejärel pean mina tegema pildi lapsest ning saatma
teele Eestisse, et sponsor ka näeks, milline see laps välja näeb. Nii see siis
käis - küttimine ja salaküttimine. Koolid viivitasid, lapsi polnud ja meie
Evansiga üritasime neid kõige kiuste tabada. Üks tüdruk, Mary, korvipunuast lesknaise
Akanima tütar oli suisa haigena välja aetud, et me saaksime temast tee ääres
pilti teha et ta kindlasti programmi lisataks. Tüdruk oli nii nõrk ja õnnetu, minul süda nuttus, seega pärast pilti saatsime ta koju
tagasi end ravima.
Presentation PSi 4. klassis õppiv Mary, haigusest nukrad silmad |
Sama nädala uus väljakutse
oli neljapäevane creative arts. Kuna
viimane kord jäi tund ära, sest õpetaja Mai oli Bolgas kinni, siis oli teine
vabatahtlik küsinud, mis tundi õpilased järgmisena tahavad. Vastus oli täiesti
oodatav: jalgpall. Anne-Liis lubas. Nüüd pidime selle kuidagi ka läbi viima.
Mõeldud, tehtud! Ostsin turult eelneval päeval jalgpalli, vabatahtlik Mirjam võttis
kaasa ameerika jalgpalli (lastele handball).
Kuna meie loovustunnid kaasavad ka kehalist väljendust, ja lubadus oli lastele
antud, siis pidin täiesti jalgpalli-võõra-inimesena selle tunni ka läbi viima. Mirjam võttis käsipalli tiimi ja mina siis jalgpalli. Olen väga
õnnelik, et ka Maarja oli nõus abistama, tahtis osa saada sellest lõbusast
melust ja lootsime, et kaks lollpead ehk annavad kokku ühe tarkpea. Enam-vähem
nii ka läks, suutsime hästi teeselda oma eksperdi rolli.
Lisan juurde, et vahetult
enne tundi tekkis ootamatus, mis meie tundi minekut edasi lükkas. Lapsed aga olid meid niiväga oodanud, et majutuskohast kiriku poole
kõndides märkasime äkitselt midagi taimede vahel põõsastes liikumas. Üsna pea
nägime kiiresti meie poole liikuvaid põlevaid silmi, lapsed jooksid läbi
džungel-võsastiku, näod naerul ja kilked tasutaks. Maarja haaras kiirelt
kaamera järele ja püüdis seda vaatepilti jäädvustada, kuid lapsed jõudsid liiga
kiiresti kohale. Milline soe vastuvõtt, kui oodatuna me end tundsime! Lubasime
järgmisel nädalal ka veidi hilineda, et siis äkki õnnestub ka filmida.
Liikusime koos lastega kiriku juurde ja nad muudkui
küsisid, kas pall on või mitte. Üks neist katsus mu seljakotti, hüüdis üle
platsi ja enam lapsed maha ei rahunenudki! Mõelge, ongi jalgpall kaasas! Küsisime,
kes tahavd mängida jalgpalli ja kes käsipalliga ning jalgpalli grupp jäi väga
suureks. Seejärel jagasime pikkuse järgi lapsed kahte rühma, ühega toimetas
Maarja, teisega mina. Tegime soojendusharjutusteks sääretõsteid ja
põlvetõsteid, rütmi edasi andmist ja liigutuste ketti, seejärel määrasime
väravavahi ja kapteni ning mäng võis alata. Paljajalu kivide peal, suure hooga,
ennastunustavalt, lapsed mängisid kirglikult. Meil ei olnud aimugi reeglitest,
aga ega lapsed end reeglitest häirida ei lasknudki. Sisetunde järgi hüüdsin
kohati vahele: “nurgalöök”, “lahtivise”, “värav”, “vahetame pooli”. Lubasin
endale, et ei ühtegi sporditundi enam,ise ei tunne, et oskaks seda läbi viia
ning jalgpall on minu mugavusstsoonist totaalselt väljas. Hämardudes tegime
eeskujulikult jõusaali harjutusi: säärelihaseid, kätekõverdusi kaks ja
kolmpealihastele, kõhulihaseid, väljaasteid – kõige selle juures tundsin end
juba kindlamalt. Tegime teiste vabatahtlikega kõik harjutused ka kaasa ning
suutsime lihased paariks päevaks kangeks saada.
Paljajalu mänguhoos vana turuplatsi ja kiriku vahel |
Reedene väljakutse oli mu esimene koolitus. Olin valmis selleks, et
kellaaegadest ei peeta kinni, kuid kuna sihtgrupp oli kogu Nabdami piirkonna
prantsuse keele õpetajad, olid mul nendega juba isiklikud suhted loodud,
telefoninumbrid olemas ja sain ennast ning atelier’d
pidevalt meelde tuletada. Koolitus pidi algama kell 8:00. Mina olin kohal
8:00, kuid koolitusruumi uks oli veel tabalukuga kinni. Organiseerisin selle
lahti, hakkasin asju pakkima ning kell 8:15 sain kõne Stephenilt Nangodi
JHSist, kes küsis, mis kell pidime alustama. Esimesed õpetajad saabusid kell
8:30 ning kella üheksaks olid KÕIK kohal. Alguse ajast lähtuvalt lõpetasin ka
hiljem, et oma neli tundi täis teha. Kella 10 ajal tegime ka pausi vee ja küpsistega, mis Evans meile kohale
transportis.
Milles seisnes väljakutse mulle?
Esiteks tahtsin teha koolituse prantsuse keeles, aga sellest ei saanud asja.
Õpetajad ei julgenud omavahel prantsuse keeles rääkida, ei tea kas häbenesid
üksteist või oma keeletaset. Õpetajad ei julgenud omavahel ka ideid jagada, ei
tea kas kadedusest või hukkamõistu kartuses. Rõhutasin korduvalt, et ei tulnud
neile rääkima, kuidas nad peaksid õpetama, vaid jagama tähelepanekuid
vaatlustest, arutama French clubi
järjepidevust, tutvustama oma võtteid, mis toimivad. Nemad aga tahtsid mugavalt
kuulata, mis mina räägin, teha märkmeid ja mitte kaasa töötada, veel vähem
mängida. Mis mõttes ? Nad on ju täiskasvanud mehed ja mehed ju ei mängi… Aega läks aga sain
nad lõpuks nii laevade pommitamist (verbide pööramine) mängima kui ka luuletust
kirjutama (tingimuslaused)!
Käsitööna valminud kingitused |
Reede lõpes
ühe top 5 hetkega minu töökogemustest. Tegin intervjuu kolme gümnaasiumi
poisiga, kes õpivad Navrongo Senior High Schooli 2. klassis (11. klass meil).
Poisid kandideerisid Mondo Tarkusefondi stipendiumile, sest ilma abirahata ei
saa keegi kolmest kooliteed jätkata. Kandideerimiseks pidid nad kirjutama
esiteks motivatsioonikirja, tooma koolitasude kohta tõendi ning esitama kõik
eelmise kooliaasta hinnetelehed. Ja millised hinded! Millised noormehed! Üks
klassis esimene, üks kolmas, kolmas esikümnes, aga koolis kolme aasta peale
2400 õpilast! Intervjuu võtsin videosse ja loodan, kiiresti artikli valmis
kirjutada ja läbi Mondo kusagile ka pressi lasta. Milline au saada sellest
kõigest osa! Poisid olid muidugi huvitatud ka kirjasõpradest/kontaktidest
Eestis, enda eakaaslastest (minu enda klass Härmas sobib selleks ideaalselt),
et mõtteid vahetada ja uurida, milline on gümnasisti elu Eestis. Lisaks lubasin aidata poisse info kogumisel, kuidas, millal ja kuhu ülikooli saaksid nad oma
erialadel kandideerida (juura, bioloogia, geoloogia). Fantastiline reede!
Pühapäevaks olid kõik Tarkusefondi taotlused laekunud ning uus nädal tõi mulle
ja KoCDAle palju kiireloomulist tööd.
Isaac, mina, Benjamin ja Lambert, poisid õpivad Navrongo SHSi 2. klassis |
Comments
Post a Comment