Novembri teine töönädal
Toetuste üleandmine Francisele |
… tõi minuni palju suhtlust ja (taas)kohtumisi.
Alustasime nädalt uute Tarkusefondi stipendiaatide valimisega. Kokku laekus 34
avaldust, millest valisime välja 20. Prioriteet läks teise ja kolmanda aasta
gümnasistidele ning endistele Mondo ja Eesti sponsorite toetuslastele. Lugesime
Evansiga kõik avaldused läbi ja arutasime iga üksikut juhtumit eraldi, seejärel
saime nõustamist Victorilt ning heakskiidu Eestist. Kõikide laste lood on
südantlõhestavad ning kogu seltskonnas ei olnud ühtegi, kes toetust ei vääriks…
Kel on 9 õde ja 7 venda, kes ei ole vanemaid kunagi näinud ning kasvab
järgemööda erinevate sugulaste käe all, kes käib pärast kooli kive lõhkumas, et
seda ehitusmaterjalina müüa ning sel viisil pere rahaliselt toetada, kes sööb
õhtusööki vaid juhul kui lõunast midagi järgi jääb.
Tüdrukutest parima tulemuse saanud Linda, Tahtis saada alla 10, sai 11 punkti |
Paraku on ikka nii, et üks põhikool
eristub oma tulemustest tunduvalt, seega Presentation JHSi õpilased oleks
pelgalt tulemuste põhjal saanud kõik stipendiumid endale, kuid meie eesmärk oli
süstida lootust ka teiste koolide õpilastele, et gümnaasiumis jätkamiseks ei
pea nad tingimata kõik Presentationi toodangud olema. Teine tendents oli
noormeeste rohkus. Tüdrukuid kandideeris tunduvalt vähem, sest tüdrukutel on
harva põhikooli eksamite tulemused vahemikus 6-20, sest siis kui poised pärast kooli
õpivad teevad nende õed majapidamistöid: toovad vett, pesevad pesu, valmistavad
süüa, põhivad põrandat, hoolitsevad nooremate õdede-vendade eest. Tüdrukud on
koduabilised, alles siis teismelised neiud.
Selgitan ka põhikooli lõpueksamite
süsteemi. Parim ainealane tulemus on 1, halvim 9. Õpilased sooritavad eksamid igas aines (kokku 9),
kuid koguskoori arvutamiseks valitakse kuue parima aine tulemused ja liidetakse
need kokku. Parim lõpueksamite tunnistusel on number 6, mida on äärmiselt raske
saada. Piirkond, kus meie töötame, on kogu Ghana üks vaesemaid, inimestel
puudub regulaarne sissetulek ning, nagu varem kirjutatud, pole paljudel
koolidel õpikuid, rääkimata klassriuumidest või laudadest. Aastal 2015
lõpetanutest ei saanud Nabdami piirkonnas keegi isegi ühekohalist numbrit,
parimad tulemused olid 10 (Fredrick ja Richard). Tulemuste põhjal ja eelistusi arvestades selekteerib masin õpilased gümnaasiumitesse, seega nad ei tea ise ka, kas ja milline Senior High nende tulevikku dikteerib.
KoCDA assistent toetusi välja jagamas |
Tõrv meepotis oli see, et 2. ja 3. aasta
õpilaste taotlusi laekus väga vähe. Ilma avalduse, trimetstri tunnistuste ja
motivatsioonikirjata ei saa ma stipendimi anda, aga ilma sipendiumita ei saa
paljud neist koolis jätkata, sest peredel raha ei ole. Üks õppeaasta on umbes
100€ gümnasistile ning põhiliselt mikrofarmeritest vanematel ei ole sellist
finantsi kusagilt võluda. Tekkinud olukord on väärtuslik tagasiside Mondole ja
KoCDAle, et tõhustada teavitustööd ning rõhutada stipendiumite väljajagamisel
vajadust taotlusprotsessi aastast aastasse korrata. Peamegi ette valmistama
infokirjad koolidesse, mille KoCDA kevadel välja jagab, et motiveerida õpilasi
pingutama. Plaanis on teha ka
poster, mis marketil asuva kontori uksele üles riputada, et kõigil kindlasti
silma jääks.
Nädala keskel saabusid Mondo juhid, Riina
ja Diana, seega proovisid Victor ja Evans võimalikult palju lahtisi otsi kokku
tõmmata ja sõjatandrit ette valmistada. Värvisime oma viiese pundi
vabatahtlikega shemaja, see sai endale ette nii aknad kui ka uksed.
Koristasime
Evansiga KoCDA kontrit põranda ja seinte pesust kappide sorteerimiseni. Samal
ajal jagasime välja toetuslastele jalanõusid, õmblejannad võtsid õpialste mõõte
koolivormide jaoks ning Tarkusefondi stipendiaadid käisid rahal järel. Kõikide
stipendiaatide pilte saab peatselt näha ka Maailmahariduse Facebooki lehel.
Kuna otsustasime oma vabatahtlike pundiga
avastada Ghanat koos (seltsis segasem), siis enne novembri lõpu puhkust ootas
mind ees veel korralik vahespurt
koolituste näol. Kahel järjestikusel päeval koolitused kõigi Nabdami piirkonna
JHSi inglise keele õpetajatega, teemaks interaktiivsed meetodid. Neljapäeval,
esimesel koolituspäeval aitas mind asjade kandmisega Evans hädast välja,
ostsime eelarves ettenähtud raha eest osalejatele vett, vahepausiks karastusjooki
ja snäkke. Koolitusvahendeid oli mul samuti suure seljakoti jagu, sest tahtsin
võimalikult palju kasutada värve ning lasta õpetajatel ise näitlik materjal
koostada. Esimene õpetaja tuli tunniajase hilinemisega, kuid nad siiski tulid riburadapidi. Loomulikult hoidsin neid ka planeeritust tunni kauem kinni, et jõuaksime
planeerituga lõpuni. Ütlesin välja ka, et eks nad kasutavad sama « karistusmeedet »
ju ka oma õpilastega, mille peale nad naersid… Neljapäevane koolitus oli vägagi
edukas, õpetajad tulid kenasti kaasa, kulminatsiooniks oli nende kirjutatud
kriminaalnovelli ettelugemine, mis pani kogu seltskonna naerma. Minul jäi hea
tunne sisse ja pidasin koolitust õnnestunuks 90% ulatuses ! Sel korral oli mul meeles isegi
pilti teha, sest grupid said tööga iseseivalt fantastiliselt hakkama !
Reedene koolituspäev algas väga
raskelt. Astusin üks jala mäest alla, suur ning täis matkakott seljas, A2
formaadis paberid koti peal (nii et uksest sisenemine oli võimalik vaid külg
ees), käeotsas käekott nipsasjadega, sinna lisandus marketilt ostetud vesi,
snäkid-joogid, mida Evansiga eelmisel päeval kahekesi ja mootorrattaga vedasime.
Kange Eesti naine, mis seal
ikka… Koolitusruumi pakkidega kohale jõudes leidsin eesti tühja saali. Üleöö
olid kadunud lauad ja toolid ning minu koolituse alguseni oli jäänud napid 5
minutit ! Lõin siis kõva mürglit, kamandasin, käskisin, tegin häält, aga
tulemusteta. Ja sel korral saabusid esimesed õpetajad vaid 15-minutilise hilinemisega
täiesti tühja ruumi, mul ei olnud midagi valmis, ei olnud kuhugile oma asjugi
panna.
Väga usin rühm,
osalejaid saabus üha juurde
|
Saabunud õpetajad läksid siis külapeale midagi süüa hankima, näod pikad
ees. Kui haridusameti direktor lõpuks tööle jõudis läksin nördinult tema
juurde, aga ka tema ei teadnud midagi ja ei osanud mind aidata lahenduste leidmisel.
Ütles, et ma kontakteetruksin koolituste eest vastutava isikuga, sest tema ei
teadvat mitte midagi mitte millestki… Olin püüdnud traning officer’i esimese asjana kätte saada, aga kuigi tööpäev
algab kell 8 :00, minu koolituse algus pidid olema kell 8 :30, siis
ei olnud ta veel tööle ilmunud ning minu kõnedele ka ei vastanud. Direktor
soovitas jätkata helistamisega. Lõpuks sain Martini kätte, imestunud, et « Kuidas
nii küll sai, et toole ja laudu pole » lubas kiiresti kohale ilmuda. Siis
selgus, et samal ajal teises ruumis on veel üks koolitus, haridusameti enda
töötaja oma, see naine oli kavalalt lasknud kogu mööbli enda ruumi viia juba
eelmisel õhtul… Mõne aja pärast saime paar lauda ja kümme tooli ning tund
hiljem võisime koolitusega alata.
Rühmatöö |
Sisuline algus oli seega samal ajal kui
elmisel päeval, aga minu meelestatus ja marketil aega parajaks teinud osalejate
häälestatus tõid selle tulemuse, mis oli paratamatu ehk ei tekkinud nii head
sünergiat kui eelmisel päeval. Mis siis ikka, mina tean, et andsin endast
parima ja tõesti pingutasin. Negatiivselt panustasid ka mõned osalejad, kellest
üks ei tahtnud üldse õpetaja ollagi ning üks, kes ei saanud kuidagi üle
tõsiasjast, et ma lõunasööki osalejatele ei paku. Nimelt on siin kombeks
täispika koolituspäeva vahel organiseerida osalejatele lõunasöök, aga minu
koolitus kestis 4 tundi koos snäkipausiga, seega lõpetasime lõunaks iga kord
ära. Aga see ei takistanud teda küsimast ja solvumast.
Sütega joonistati südamest |
Kuna neljapäeval
viisin üksinda läbi ka loovustundi, siis nädala viimased kaks päeva tõmbasid
mind korralikult ribadeks. Nädala lõpus tahtsin pühapäeval veel Bolgasse minna,
et reisiks ettevalmistusi teha, kuid sõidukil läks keset eikuskit kumm tühjaks,
pidime koos juhiga leidma parandajad ning kuni mehed liimisid-paikasid õpetasin
mina tundmatu küla lastele ingliskeelseid lastelaulusid kehaosade ja
nädalapäevadega, panin nad Tuljakut laulma ja rütmi plaksutama. Ning tegelikult
oli see üks tore töine pühapäev kui välja jätta tõsiasi, et pärast rehvi
paikamist sai mootorrattal ka kütus otsa, sest osavad « mehhaanikud »
olid proovisõidul paagi kütusest enam-vähem tühjaks imenud… Bolgasse jõudes
tahtsin ma vaid süüa, sest kõik asutused olid juba nagunii kinni. Teadsin, et enne
uut töösööstustu ootas mind kaks nädalat puhkust lõunas, kultuuri täis
suurlinnades, rannikul veesporti harrastades ja päikese käes vitamin-d ja vitamin-sea’d manustades.
Teemaks oli nature morte, õpilased pidid valima midagi loodusest ja proovima seda oma pildile jäädvustada |
Kuna kõik tahtsid oma töödega pildile jääda, siis pidin lapsed gruppidesse jagama, et mitte teha kolmekümmet pilti |
Comments
Post a Comment