Troopilised puhangud
Kauaoodatud laavaplahvatus jõudis lõpuks kohale. Ja kestis ja kestis... See
sundis mind ette võtma jalutuskäigu kliinikusse. Kongos on neid kaks. Üks
katoliku kirikule kuuluv ja teine eraettevõte. Kuna ma siin juba preestrite
majutuses ööbin, siis otsustasin, et pöördun uhke nimega Catholic Diocesan
Health Services´sse. Tahtsin lihtsalt vereproovi anda, et teada saada, kes mul
seal kõhus ennast mõnusalt sisse seadnud on. Mulle avati Patient Folder ja
mõõdeti-kraaditi-kaaluti. Doktor kuulas üle, sain teada, et labor on kinni ja
et homme hommikul tagasi tuleksin, siis saavad nad vereproovi võtta. Kaasa anti veel
kaks pakikest pulbrit, mille ma eelnevalt ära manustama peaksin. Kõik tore.
Läksin järgmisel päeval tagasi ja nad vabandasid, et laboritöötajat pole ka
täna, et ta a la käib piirkonnas ringi mingeid teste tegemas. Selge. Nad
soovitasid siis minna Bolgatangasse, et seal saab kindlasti verd anda. Mul
polnud mingit lusti pakkuda oma kõhule võimalust vagude vahel ennast lõdvaks
lasta.
Teadsin, et Eestis olles oleks ma sellise info peale ilmselgelt mingi
vihanoole lendu lasknud, aga kuna siin on teised olud, siis lihtsalt veidi
imestasin ja suundusin erakliinikusse. Kõik sama: folder, vererõhk, kaalumine.
Ja milline rõõm. Kaaluvahe oli täpselt viis kilo erakliiniku kasuks! Teatasin
neile siis rõõmsalt, et kas teate, et teil on siin täpselt selline kaal, mis
naisterahvastele heameelt teeb. Nemad arvasid, et mul pole häda midagi kui lõbu
laialt, aga saatsid mu ikkagi dr juurde. Jutt sama, aga siin ma sain saatelehe
laborisse. Laboriarst pani mulle vooliku ümber randme ja torkas rohkete
vabanduste saatel nõela mu käeseljal asuvasse veresoonde. Siis andis topsikese,
kuhu peaksin ise proovi oma ekskremendist panema. Avaldasin soovi protseduuri
koju tegema minna, sest olin just võtnud tableti, mis ei lase sellel kergesti
sündida. Kodus ootasin ja avaldasin survet ja lõpuks jõudime tulemuse osas üksmeelele.
Kihutasin motikaga jälle kliiniku suunas. Pakikest aga ei saanudki üle
anda, sest selgus, et mikroskoop on katki, tegelikult juba eilsest, aga tal ei
olnud meeles mulle öelda. Ma ei hakanud purgikest neile kinkima ka, loputasin ära
ja viskasin minema. Vereproovi põhjal arvas doktor, et mul on typhoid, millest
ma polnud varem midagi kuulnud. Sain hunniku rohtusid ja googeldasin kiirelt,
mis see on. Vahel on muidugi parem ennast liigsest infost eemal hoida. Seega arvan,
et mu organism on küllalt tugev, et toime tulla ja peale sellist hunnikut
rohtusid olen kindlasti terve. Järgmistele vabatahtlikele soovituseks, selle
typhoidi vastu saab vaktsineerida ka ja see pole sama, mis tüüfus.
Veidi enne seda plahvatust külastas mind malaaria, aga seda põgusalt. Kuna võtan
malaaria ärahoidmiseks tablette, siis ilmselt seetõttu põdesin selle kergelt
läbi. Need tabletid ei anna 100%
garantiid, haigestuda võib ikka, aga ei pruugi... Palavik kestis pooltest päeva
ja kohe kui rohtu hakkasin võtma, olin jalul.
Nendel kahel päeval oli elekter ka nagu nimme ära ja ventilaator ei
jahutanud. Siis ma olin seal oma väikeses toas, päike otse sisse paistmas ja
keesin vaikselt. Kui mu koduloom oleks üle minu jooksnud, saanuks grillitud
gekot proovida. Igatahes otsustasin, et on aeg oma valgusküllasest, aga
pisikesest ja kuumast toast ümber kolida suurde, pimedasse ja jahedamasse
ruumi. Olen otsusega väga rahul. Muidugi selles ruumis puudub igasugune
mürabarjäär. Mõnel õhtul on disko, mõnel kiriku ballaadid. Täna öösel maeti
kedagi tantsu ja laulu saatel hommikuni välja.
Me jäime Dianaga samal päeval haigeks ( Diana oli samal ajal nii tüüfuses kui ka
malaarias). Enne haigestumist rallisime Dianaga koos kaugemates koolides ringi. Haridusmees Francis
Sapaat viis meid koolist kooli ja tutvustas meid personalile, tegime pilte
tunniplaanist ja siis koostasime plaani, et ICT ja Science tunnid kattuksid ja
edaspidi käisime juba iseseisvalt koos tunde vaatlemas. Siinsed teed on eriti
sinka-vonka üles alla ja suhteliselt sarnased, Diana ütles kohe, et tema on
lihtsalt kuskil universumis ja kuna ainuke lootus oli minul, siis ma pidin
selle trajektoori endale pähe salvestama ja kui rõõmus ma olin...., et ah.. me
ei eksinudki teelt. Ja et tegelikult on see kõik üsna lihtne ja loogiline. Nüüdseks on haigustest nädal möödas, võin öelda, et oleme puhanud ja uued koolid on ootamas.
Logre koolis tunnivaatlusel.
Novembri keskel käis siin Mondo asutajaliige Johanna Helin koos oma tütre Kaisaga. Johanna soovis näidata videot, mis eelmisel aastal tehti Kongo
algkooli poisist Richardist ja tema toetajast Elina Reinoldist. Saime mu
Dataprojektorit kasutades selles koolis Richardile ja tema klassile videot
näidata. Johanna tõlkis ja lapsed olid vaimustuses. Nad naersid iga kord, kui Richardit
kaadris näidati.
Filmistaar Richard.
Nägin selle sama klassiruumi seinal käsitsi joonistatud Lääne-Aafrika
kaarti ja kohe tärkas idee projektori abiga midagi sarnast teha kaugemates
nurkades asuvate koolide seintele. Sest tihtipeale need koolid seal on
kehvemates oludes, neil pole piisavalt materjale jne. Igatahes värvi ostsin ära
ja homme läheb lahti. Esialgu teen Nabdami piirkonna kaardi, kuna see on kõige
lihtsam ja vb ka kõige olulisem, sest mina pole küll kuskil õpkutes kohalikku
kaarti näinud, ainult internetist leidsin. Selline jätkusuutlik geograafiatund
koos kestva õppematerjaliga.
Tunnivaatluste tulemusel tundub mulle, et õpetajad on siin sama kreatiivsed
kui Eestiski. Ampluaa on väga lai, lihtsalt istuvaid ja niisama passivaid
õpetajaid on kindlasti igal pool, samuti entusiastlikke ning endale ja
õpilastele rõõmu pakkuvaid natuure. Uute ja põnevate õppemeetodite tutvustamine
õpetajatele on tähtis, aga eelkõige napib siin vahendeid. Mõnes klassiruumis
pole laudu ja toolegi, õpilased istuvad põrandal. Direktor näitab klassiruumi,
laiutab õlgu ja suunab nukra pilgu mulle... Ma olen siin pikalt nendele kõhuli
maas matemaatikat õppivate laste peale mõelnud. Selge on see, et ma pole tisler
ja materjali pole ka...
.. aga miski idee siiski tärkas. Muuhulgas kavandame me koos preestritest iirlaste Tommy ja Leoga "Teeme ära" sarnast projekti aprillis ning minu osa on sissejuhatava seminari ja töötoa läbiviimine koolides. Seminarideks valmistumiseks olen ma läbi tuustinud kogu netiavaruse, et miskit lahedat leida. Ja siis ma leidsin, kuidas plastikpudelitest saab tumba valmistada. Villa asemel saaks kasutada maas vedelevaid plastikkotte pehmenduseks (neid eelnevalt muidugi pestes) ning ümbriseks mööblitööstuse jääke. Isegi akutrelli ja klambripüstoli saaks laenata, ma arvan....
Õpilaste osaks jääks plastikpudelitega kohale tulla ja siis me meisterdaks
koos tumbasid, et neid koos Kongo algkooli viia ja kinkida. Kruvide ja kaane
peale ma veel mõtlen... See idee on nii värske, et isegi keegi pole saanud seda
ümber lükata ja muidugi ei tea Kongo põhikool sellest veel midagi. Kuna
plastikpudelitest tumba on nii kerge, siis saaks küljele ka sanga õmmelda, et
kergem transportida. Isegi, kui laudu pole, on vähemalt toolid ja vihiku alla
saaks toeks panna mõne tugevama papi, mida siin vedeleb küll ja küll. Selle
saaks veel mõnes kunstitunnis ära kaunistada. Kui keegi tahab kodus ka tumbat valmistada, siis õpetus
on siin, algab kohe pärast rahakassa õpetust :): https://www.youtube.com/watch?v=YXTtObH0t6w
Lisaks ideede genereerimisele olen ma siiski ka veidi praktikat teinud.
Gundurki kooli õpetaja oli väga tänulik ristsõnade eest. Science tunnis oli
teemaks päikesesüsteem ja siis ma pakkusin välja, et saan lasta mõned lehed
ristsõnadega välja printida. Mul on sama õpik, mille alusel õpilased õpivad ja
siis ma ajasin sealt näpuga järge, et ma suures osas õpiku infot kasutaksin.
Leidsin sealt ka ühe vea. Kordavas osas oli küsimus Maa tiirlemise kohta
ümber Päikese ja vastustevariantides polnudki õiget. Aga ka Eesti
õpikutes on selline vigade esinemine tihe. Minumeelest saatis keegi mulle info
sellest, kuidas minu redigeeritud õpikus oli pilt, kus mingil graafikul oli ida
asemel lääs ja vastupidi. Hirmus piinlik. Kuigi mulle tundub, et trükkimisel
võis asi peeglisse minna vms... See selleks.
Science lesson.
Logre koolis oli mul ühel päeval hommikuse ja õhtuse loodusainete tunni
vahel auk. Küsisin ühelt naisõpetajalt, keda esimest korda nägin, luba niikaua
tema tunnis olla. Varjamatu vastumeelsusega noogutas ta mulle ja palus ühel õpilasel õpikud tuua ja mul kuskile istuda. Sattusin inglise keele kirjandustundi. Ma
jõudsin mõelda, et oleks võinud lihtsalt tund aega puu all varbaid sirutada,
kui siin segavaks faktoriks osutuda. Kellele meeldiks, kui tema tundi
suvaliselt sisse astutakse ja vaatlema jäädakse. Üritasin ennast eriti väikseks
teha, aga seda mitte kauaks. Tunnis käsitleti Ghana autori V.B. Aakye luuletust
„The color of God“:
Whoever painted God white
He must be black, says the black man
Of course not! He’s got to be green,
quipped the green man
But that cannot be. He must
be red, assured the red one
How wrong you all are
He sure is blue, vows the blue one
How silly man is, laughs the rose
Why should He be black or white
Or green or yellow or even red?
Of course He is all of these and more
can’t you see? He is
Even rose and emerald, yeah,
And damask and aquamarine
If you doubt me ask the rainbow!
Kas seda teemat pidigi käsitlema või oli see minu pärast või veel millegi tõttu, aga ega see polegi oluline. Tund oli võrratu. Õpetaja tõi välja kõik luuletuses esinevad küsimused, nii ridade vahelt, alt, pealt... Religioosne, sotsiaalne ja igasugu lähenemised. Õpilased lugesid ilmekalt luuletust. Mina googeldasin innukalt ja leidsin luuletuse üles, et oleks lihtsam jälgida. Tõesti võrratu. Tänasin õpetajat ja tundsin, et olen jälle millegi poolest rikkam.
English literature.
Eestlastest videotiim Kelli ja Martin käivad filmimas vabatahtlike tegevusi
erinevates riikides. Nende esimene video sai tehtud Ukrainas ja seejärel tulid
nad oktoobri lõpus Ghanasse Jasmini tegemisi jäädvustama. Muuhulgas sai tehtud
üks online tund, kus mina räägin Eesti õpilastele veega seotud probleemidest
Ghanas. Kelli on seotud „Tagasi kooli“ tegemistega ning neil seal koos
Teibi ja Viktoriaga tuli mõte teha tund kuskilt kaugelt ja tundmatust. Ma kirjutasin
teksti kokku, aga kuna seal oli rohkem lauseid kui kolm, siis filmides läks pool juttu
meelest ja kokku tuli üks improtund. Kelli oli igatahes väga äge ja filmis
vapralt iPhonega mu veejuttu. Hommikul
eriti vara salvestasime igaks juhuks esimese versiooni valmis ja online
ülekanne algas kell 8.00, Eesti aja järgi kell 10.00. Internet veidi hakkis,
aga muidu läks kõik sujuvalt. Ka Eesti õpilased olid aktiivsed,
kommentaariumites tunti huvi minu suhete vastu kohalikega ja seda, et mul on
suured hambad ja midagi veel, aga usin redaktor jõudis kiiremini kustutada, kui
õpilased kommenteerida... :)
Kongo algkooli õpilased kaevu ääres.
Kelli ja Martini siinviibimise nädal oli sisutihe ka mulle. Peaaegu igal
õhtul kutsuti kellegi juurde külla ja igal pool pakuti ohtralt süüa. Ühel õhtul
oli Indiast pärit preestri Lipstoni sünnipäev. Kõik istusid muruvaibale
asetatud toolide peal ringiratast ja tundsid ennast hästi. Toidud olid eraldi
laual ja sealt sai ise võtmas käia. Bufee oli eranditult ainult Ghana roogadega,
kuigi sünnipäevalaps pärines Indiast. Indiast on üldse kolm preestrit ja
nendele või nende organisatsioonile kuulub ka Lebel House, kus ma elan. Lipston
sai 33. Väga paljud Ghana elanikud aga, kes on üle 30ne, ei pruugi oma täpset
sünnipäeva teada. Nende vanemad enda sünniaega veel vähem. Paljud vanema
generatsiooni inimesed on kirjaoskamatud ning kui laps sündis, siis tõmmati
seinale lihtsalt jooni, mis kuupäev ja aasta jne. Sein aga kattub remondi
käigus värviga või ehitatakse sootuks uus maja ning vanast on järel ainult
varemed.
Millist päeva sünnipäevaks tahaksid:)
Millist päeva sünnipäevaks tahaksid:)
Nalevna nanana – kohtume varsti!
Veel pilte:
https://photos.app.goo.gl/RdaYkqwBiAz1VjD59
Veel pilte:
https://photos.app.goo.gl/RdaYkqwBiAz1VjD59
Comments
Post a Comment