Wedding
Victor (MTÜ Mondo ja Kongo küla ühenduslüli, kes tegeleb vabatahtlikega ja
on nagu isa eest) saabus hilinemisega. Esimesele kohtumisele ta ei jõudnud,
sest ta lorry was walking not running, nagu ta mulle Whatsapitas. Eile tuli ta
mu juurest läbi viieks minutiks, et nägu üle vaadata ja vastupidi. Määrasime
kindlaks ametliku kohtumise aja ning sissejuhatuseks lubas ta meile novembris
oma riiki tutvustda. Victori kontor asub
keset küla ja on pisike. Ametlik kohtumine toimus vabas vormis sheavõi esileedi
Suusi, korvipunujate Roosi ning veel kahe naisega. Suusist olin ma varem pildi teinud
ja Roosilt korvi ostnud, seega me tundsime üksteist ja Victoril polnudki midagi
lisada. Mina aga olin kohtumiseks põhjalikult valmistunud ja pähe õppinud kaks
lauset nabti keeles. Terve pool päeva kordasin paari lauset, milles kummaski
kolm sõna. Kirja pole nabti keelt keegi pannud, see on ainult suuliselt levinud
kohalik keel. Mina kirjutasin laused kuulmise järgi: „mpur piemi nimambii Kongo
Community ka nammoo katum Ghana.“ A la mul on tore siin olla ja annan oma
parima.
Oma siinviibimise teisel pühapäeval käisin taas missal. Moses, kes on sügav
katoliiklane, tegi mulle ettepaneku tema kogukonna kiriku külastamiseks. Kirik
asub Kongo külast ca 6 km eemal Zanlergius, koht ise ja selle ümbrus pidid
olema vaatamist ning matkamist väärt. Jumalateenistus algas 6.30 ning me kiirustasime
tema venna käest laenatud motikaga, et õigeks ajaks kohale jõuda. Kirik asub
künka otsas ning viimast tõusu võttes hakkas
mu seljakotis mobiiliäratus helisema, järjest valjemini ja valjemini. Kirikusse
jõudsime õigeks ajaks ja lisaks sellele kõigile märgata-kuulda. Kogu selle
tähelepanu keskel ei saanud ma üldse aru, miks helin, mille ma olin justnagu välja
lülitanud, vait ei jää. Moses juhtis oma tagasihoidlikul moel mu tähelepanu
teisele, rahustamist vajavale telefonile. Mul on siin kaks telefoni, Eesti ja
Ghana numbriga. Kuna ma pidin kirikusse jõudmiseks põhimõtteliselt enne kukke
tõusma, siis olin kõikvõimalikud helinad mõlemas telefonis igaks juhuks sisse
lülitanud. Higistasin terve jumalateenistuse ning kontrollisin iga natukese aja
tagant, kas telefonid on ikka vaikuse peal. Mingil juhul ei tahtnud ma tähelepanu
pühalt isalt endale suunata.
Zanlergiu kirikus, kus kõik kõiki tunnevad ja tahavad tundma saada, pidin
ma pärast missa lõppu minema rahva ette ja ennast tutvustama. Suutsin end
kuidagi kokku võtta ja rääkisin ära, kes olen ja mis teen. Peale etteastet
äratuskelladega läks südamete võitmiseks igaks juhuks käiku ka nabtikeelne
tänusõnade voor ning päev võis jätkuda. Esmalt ostsime matkaks süüa kaasa.
Moses soovitas putru osta. Aga see polnud puder, vaid kissellilaadne valdavalt
tšillist koosnev toode. Hea, et kõrvale sai ostetud maisijahust moodustis, mis
leevendas veidi kisselli mõju. Kuigi see pala oli tegelikult omapärane ja
maitsev. Nüüdseks olen samust kisselli (putru) veelgi söönud.
Matkarada suundus loogeldes Zaan mägede suunas. Zaan on nabti keeles tere
ning need mäed tõesti tervitavad. Kõrgelt paistis nii Bolga linn kui ka Kongo
küla. Moses jutustas, et nendesse mägedesse peitsid inimesed end orjakauplemise
aegu. Rääkisin talle omakorda lugu metsavendadest. Tagasiteel astusime kohaliku
mahefarmeri poolt läbi. Ta tutvustas meile oma aeda ja kalatiiki ja kakaopuud.
Kakao põhjas on haruldus, sest siin on vähe vihma ja väidetavalt ei kasva ta
siin. See farmer igatahes kummutas selle jutu. Lõuna lihtsalt ei lase sellel
juhtuda, et ka põhi saaks kakaost kasu. Vot. Ja siis ta kasvatas veel igasugu mahetoodangut:
maapähkleid, bataati, casavat, mangot jpms. Oli hästi uhke selle üle, et
avastas plastmasskanistrid, kuhu komposti pani ning sinna taimed pistis. Pidi
olema palju efektiivsem kui maalapil kasvatada. Lõpus tõi mulle külastajate
raamatu, kuhu palus mul midagi kirjutada ning paha ei teeks ka väike amount
(emale: rahasumma). Järgmisel korral tean ennast varustada väiksemate
amountidega, kui peaks veel farmereid tee peale jääma. Muidu pean ise mingi äri
oma tagaaeda üles panema.
Minu maja juurest küla keskusesse on viis minutit
ja teel olles on alati põnev. Lapsed hüüavad kooris „solomia“, mis tähendab
valget, siis vahetame kohalike inimestega tervitusi, tee peal on tihti olukordi,
mida pildistada jne. Täna alustas minuga juttu üks sihvakas mees, kes tundis
mind hästi ja oli veidi hämmeldunud, et ma temaga sama familiaarselt ei
vestelnud. Hääl oli tuttavavõitu. Käisin peas kõik võimalused läbi, aga siis
mees andis alla ja andis mõista, et ta on Timothy, noh. Oioioo, väga piinlik
oli mitte ära tunda meie turvameest. Minu ainukeseks vabanduseks oli see, et ma
olin teda ainult pimedas näinud ja kindlasti mitte selle särgiga. Peale seda kohtumist
mainib ta igaks juhuks alati, et ta on Timothy.
Ühel paljudest toredatest päevadest tutvustati
mind reverendile. Reverend ehk preester ehk püha isa. Peale tervitust ja nö
sissejuhatust kutsus ta mind nagu muuseas laulatusele. Ma tõusin rõõmust
kergelt lendu ja lubasin kindlasti minna. Siin on tavapärane kinkida noorpaarile
kunstlilli, ka pruudikimp on kunstlilledest ning on loomulik, et korjatakse
raha. Neiud seisavad korvidega rahva ees ning laulu ja tantsu saatel poetatakse
rahanatuke korvi sisse. Sama korjandus toimub ka iga kord jumalateenistuse ajal
kirikus. Laulatusel ei pea raha alati korvi panema võib minna ka oma
kingitusega. Otsustasin, et viin kingituse. Bolgas on väga korralik
supermarket, nagu Prisma umbes (s.t et saab ka külmkappe osta jms), aga Selveri
mõõtu. Ostsin kullatud teeserviisi 12 euro eest ja tundsin end suursponsorina.
Laulatus algas varahommikul rahva kogunemisega
kirikusse. Ees nurgas istus peigmees ning teda ei tohtinud mingil juhul
tülitada. Pruudi ootamine käis tantsu ja kiriklike laulude saatel, sekka mõned
palved ning kestis ligikaudu 1,5 tundi. Siis saabus pruut, valgesse riietatud
tantsijate ja lauljate saatel, koos pruutneitsiga. Siis oli tantsu ja laulu
veel rohkem, toimus vanematelt nõusoleku saamine, sõrmustamine, alkirjastamine
ning reverendi manitsuskõne, mida tohib ja mida mitte. Enne pulmi nt ei
tohtinud pruut ja peig üldse kohtuda. Igaks juhuks ööbis pruut kaks nädalat
enne laulatuse toimumist reverendi pool. Mehe vanemad peavad pruudi vanematele
tegema kingituse, muidu ei tule önn õuele. Kingituseks on vastavalt 1-3
lammast, 1-3 kitse, üks punane kukk ja 4 lehma. Kui abielus olles mees petab
naist esimesena ning see välja tuleb, siis naine saab vabaks. Kui naine petab
meest, siis peab ta kandma kaasas kotikest, mis on täidetud hirssidega, et kõik
näeksid, et ta on üks kõlvatu tegelane.
Pärast laulatust kodus olles panin Curly Stringi
plaadi peale ja kuulasin korduvalt lugu... ooo, reverend, oooo, reverend... kas
su peas...kõlab mingigi hääl..
Ma tean, et mul tuleb hakata käima ka koolides,
mis asuvad kaugemal. Kõige mugavam viis on kasutada motikat. Kuna ma jään siia
kauemaks, siis olin kindel otsuses, et motika ma endale soetan. Tavaliselt on
emme see, kes lastele raha jagab, nüüd vastupidi :). Paula tahtis küll, et ma
moto hiljem koju kaasa võtaks, aga vist läheb raskeks. Pean juba niigi kasse, koeri
ja eesleid kaasa viima. Linna läksin selle kollase putkaga, mille nimi, selgus,
on candu ja see tuleb sellest, et ta on can do (all for you). Tagasi tulin juba motikaga Apsonic.
Olen siin vahepeal koolides tunnivaatlustega alustanud.
Kogun infot, et kokku panna materjal erinevatest kreatiivsetest õppemetoodikatest
siinsetele õpetajatele. Tänane Kongo Junior High Schooli science tund käsitles naise
ja mehe suguorganeid. Õpetaja David pani tahvlile käsitsi joonistatud plakati
organitest ja selgitas lastele, mis on mis ja kus asub vulva ning milline
peenis välja näeb. Üks 14-aastastest poistest arvas, et see tema peenisega küll
ei sarnane, mille peale David vastas, et ta lõikab siis poisi organi küljest ja
jätkab tutvustamist juba selle abil... Keset tundi astusid sisse kaks
viisakates triiksärkides õpetajat, mõlematel käes vits, mis sarnanes
minipiitsaga. Hommikustele hilinejate tuli nuuti anda. Vähemalt 10 õpilast kutsuti
ukse taha ja tagasi klassi tulid nad hapu näoga oma sääri hõõrudes. Mina oma
kutsekas panen õpilastele hilinemise eest märgi päevikusse ja sedagi mitte iga
kord. On, mida õppida :).
Ma ei jõudnudki kirja panna eestlastest filmitiimi
Kelli ja Martini tegemistest, Mole külastusest ja veel paljust muust. Järgmine
kord. La eng biella!!
Comments
Post a Comment